50 יחידות דואר נסגרו בשלוש השנים האחרונות – ואתם תחכו בתורים

עם הירידה בשנים האחרונות של דואר מסורתי, המעבר לתשלומים מקוונים וגידול בחבילות מחו"ל, העסק הפך ללא כלכלי עבור הסוכנים • סניפים נסגרו מבלי לקבל את אישור משרד התקשורת, שבעצמו מתמהמה
חרדים 10
כ' ניסן התשפ"א / 02.04.2021 00:05

מערכת היחסים העכורה בין דואר ישראל לזכייניה מובילה לסגירת סניפים – והציבור סובל.

לפי דיווח ב’כלכליסט’, 50 יחידות דואר נסגרו בשלוש השנים האחרונות ברחבי הארץ, 60% מהן סוכנויות המופעלות על ידי זכיינים. לפי הדיווח, מחצית מהיחידות טרם קיבלו אישור סגירה רשמי ממשרד התקשורת, שסוחב רגליים ומפר בעצמו את הוראות הרישיון שקבע.

מהנתונים עולה, כי בין 2018-2020 אישר המשרד סגירתם של 18 סניפי דואר ו־8 סוכנויות. לצד זה, המשרד עדיין בוחן בקשות לסגירתם של 3 סניפים ו־21 סוכנויות נוספות, אף שאלו בפועל כבר נסגרו.

גם חברת הדואר נמצאת בהפרה של הוראות רישיונה, שכן אינה רשאית לסגור סניף עד אשר מתקבלת החלטה סופית בעניינו. בכל הנוגע לסוכנות, ככל שלא בוצעה התקשרות עם סוכן דואר חלופי לאחר שישה חודשים מסיום הפעלת הסוכנות, החברה נדרשת להפעיל את היחידה בעצמה.

לפי ‘כלכליסט’, רשימה זו לא כוללת כ־10 יחידות נוספות שנסגרו בחצי השנה האחרונה וטרם עודכנו ברשימה, ואף לא כוללת את בקשת הדואר מהחודש שעבר, לסגירת 8 יחידות בעיר בני ברק.

הנתונים מראים כי מבין הבקשות שאושרו, למשרד ‘בוער’ יותר לאשר סגירה של סניפים מאשר סוכנויות, שכן בדרך זו מצמצמת החברה את כח האדם שלה ויכולה לממש נכסי נדל”ן בקרקעות יקרות.

על חלק מהיחידות שנסגרו החברה לא דיווחה כנדרש, והמשרד פתח בהליכי אכיפה נגדה.

סגירתן המסיבית של הסוכנויות משקפת למעשה את יחסי העבודה העגומים בין ‘דואר ישראל’ לסוכני הדואר, שהם עצמאים המקבלים תגמול על כל פעולה שהם מבצעים.

כיום מהווים הסוכנויות כ־60% מתוך 650 יחידות החברה, כאשר התגמול שהחברה משלמת לסוכנים עומד על כ־20% מהכנסותיה, שהסתכמו ב־2019 בכ־1.8 מיליארד שקל.

היחסים בין הצדדים עלו על שרטון כבר בשנת 2006, אז הרעה ‘דואר ישראל’ את תנאי החוזה בלא הידברות עם הסוכנים.

וכך, יחד עם הירידה בשנים האחרונות של דואר מסורתי, המעבר לתשלומים מקוונים וגידול בחבילות מחו”ל, העסק הפך ללא כלכלי עבור הסוכנים.

לדוגמה, עבור כל חבילה הנמסרת ללקוח, מקבל הסוכן 70 אגורות עמלה בלבד.

לפי ‘כלכליסט’, כיום הכנסתו הממוצעת של סוכן היא כ־8,000 שקל בחודש.

כיום מתנהלות בבית המשפט 7 תביעות כנגד החברה שהגישו 118 סוכני דואר בשנים 2017-2018, בסכום כולל של כ־48 מיליון שקל, על כך שלא עדכנה את העמלות בצמוד למדד, כפי שנחתם בחוזים מולם.

ממשרד התקשורת נמסר לכלכליסט’: “ייתכנו מקרים בהם לא מתקבל מלוא המידע הנדרש ואז לא ניתן לאשר את הסגירה. לאחרונה הטיל המשרד על חברת הדואר עיצומים על סגירת יחידות בניגוד להוראות רישיונה ונמצא בתהליכי אכיפה על הפרות של סוכנויות הדואר בבני ברק ובנתניה. המשרד בוחן את הבקשות לסגירות בהתאם לקריטריונים מחמירים המבטיחים שלא ייפגע השירות לציבור”.

מדואר ישראל נמסר: “לחברה יש יותר סניפים מלכל רשת קמעונאית בישראל. החברה מבצעת אופטימיזציה של יחידות דואר בהתאם לצורך, ופועלת על פי הרשיון וסוגרת סניפים לצמיתות באישור משרד התקשורת. כמות יחידות הדואר בשנים האחרונות רק עלתה, בעקבות הוספת מאות מרכזי מסירת דואר וחבילות בתוך עסקים קטנים ורשתות, כך שכמות נקודות השירות עומדת כיום על יותר מ-1300 נקודות ברחבי הארץ”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חברת הדואר כושלת בתפקידה
    02/04/2021 11:46
    שלומי
  1. חברת בדואר מפסידה המון כסף על הפעילות השוטפת, בשנת 2020 מעל 680 מיליון שקל,סוכן דואר מבחינתה זה עלות גבוהה,ולכן צימצמה בעמלות
    עד לחוסר כדאות כלכלית .
    מי שנפגע הם האזרחים ומדינת ישראל,שכנראה תשלם לחברה כסף רב,אחרת לא יהיה דואר?