שרי רוט ברדיו 103: מה יש בנתניהו שהרבה חרדים כל כך אוהבים?

האם באופן מפתיע יישארו המפלגות החרדיות באופוזיציה כאשר תוקם הממשלה הבאה? • איתן כבל, טל שלו ושרי רוט הגיבו בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103
חרדים 10
י"ח ניסן התשפ"א / 31.03.2021 03:27

גולן יוכפז: תני לנו טל שלו את הכותרת של הבוקר.

טל שלו: המגעים בין מנצור עבאס ואריה דרעי, ציר מעניין וחדש שאנחנו מגלים. הוא גם מחזיר אותנו לדה ז’ה וו משנה שעברה, אריה דרעי היה אחד האנשים שהרכיבו לנתניהו את הממשלה הקודמת. גם עכשיו יש תסריט של ברית שמרנית שיכולה להיווצר בין ש”ס לבין מנצור עבאס, שהיא בהחלט אירוע חדש שבו כל יום אנחנו מגלים עוד פן חדש, וזו לדעתי הכותרת של הבוקר.

יוכפז: אגב, מה האינטרס, מה מניע את דרעי בצורה כזו משמעותית להתחבר עם נתניהו וגם לחבר אותו עם מנצור עבאס?

ענת דוידוב: בנימין נתניהו…

טל שלו: אני חושבת שענת צודקת, בנימין נתניהו, ואני חושבת שגם דרעי, כמו נתניהו, מנסה בעיקר למנוע הקמת ממשלה שתחליף את נתניהו.

יוכפז: כלומר הוא מעדיף ממשלה עם מפגע כמו מנצור עבאס מאשר ממשלה נניח עם סער ובנט, עד כדי כך?

טל שלו: אני חושבת שהוא מחפש לסגור את מנצור עבאס ולוודא שהוא לא הולך לשום מקום אחר, כדי שבסוף או סער או בנט ואולי אפילו גנץ, בפעם השלישית, יחזרו הביתה.

ענת: יש את סמוטריץ’ ובן גביר, איך זה מתקשר?

איתן כבל: עוד לפני סמוטריץ’ ובן גביר, הכותרת שלי היא שבקבוצה של ‘רק לא ביבי’ יש קבוצה של ‘רק לא יאיר’. השלישיה של גנץ, סער ובנט מתבצרים וזה רק מוסיף עוד יותר שמן למדורה.

ענת: שזה אומר ממשלת נתניהו, או בחירות חמישיות?

כבל: זה עדיין לא אומר כלום. זה אומר שאנחנו עושים עוד יותר בלגאן בבלגאן. אי אפשר עדיין לדעת כלום. אומר יותר מזה: החבורה של ‘רק לא ביבי’ ממתינה לראות מתי מתחיל נתניהו לנהל משא ומתן גלוי עם עבאס, מכיוון שזה יתן להם את הלגיטימציה להתחיל לנהל גם הם משא ומתן גלוי. ולכן, עדיין ארוכה הדרך.

כבל: הוא אולי לא יעשה את זה פומבית, אבל ברור שנקודת המבט שלו היא שיאיר לא העדיפות הראשונה לראשות הממשלה.

גולן: שמענו אפילו על שליחים שהוא שולח למנצור עבאס, כדי שהוא לא  יתמוך ביאיר לפיד…

כבל: תשמע, אם זה ככה, אז זה ממש נורא, אבל מעבר לעניין הזה – חד משמעית, הוא לא העדיפות הראשונה. שוב, כמו שפתחתי ואמרתי, נוצר ציר שמוסיף רק שמן למדורה, ואנחנו כל שעה, כל יום, כל שבוע – נתקדם בצעדים איטיים מאד לעבר היעד, כשנכון לרגע זה לא נראה פתרון באופק.

ענת: המשפט יתחדש בשבוע הבא, והולכים לנשיא… פשוט זה לא יהיה. שאלתי אותך קודם על סמוטריץ’ ובן גביר, מבחינתם עבאס היה וטו – השאלה היא אם הם יעמדו בזה.

כבל: תשמעי, אני חוזר על המשפט שאני נוהג לחזור עליו רבות: אמת נכונה לשעתה. אבל יש עוד עניין. מי שקרא את המאמר של גלעד שרון הבוקר ב’ידיעות’, מאמר מאד נוקב שנכנס חזיתית בנתניהו על כל ההתנהלות בתוך הליכוד. זה מאמר שאומר, איך יכול להיות שיש 70 מנדטים לימין, מתוכם 30 מנדטים לליכוד והם לא מסוגלים להרכיב קואליציה.

גולן: אתה מזהה וקטורים פנימיים בתוך הליכוד, שמביעים מורת נוח על נתניהו?

כבל: אני בטוח שזה קיים, זה תמיד היה קיים.

גולן: הבוקר, ב’ישראל היום’ יש כתבה מאד קשה נגד שרה נתניהו. יהודה שלזינגר בעמ’ 2 כותב ‘האחראי על מערכת המיחשוב של הליכוד שקרסה אחיין של שרה נתניהו’. אתה קורא את זה ומשפשף את העיניים.

טל שלו: לגמרי. אז קודם כל מה שקורה בליכוד בשבוע האחרון מבחינת האשמות על מה באמת קרה ביום הבחירות, זו מלחמת עולם בפני עצמה. שלמה קרעי, שהיה מנהל הקלפיות, מול מנהל השטח, וההאשמות לנתניהו, והנה אנחנו רואים פתאום האשמות על שרה נתניהו. הכל כדי לא לדבר באמת על האשמים. אבל אני חושבת שבחדרי חדרים למעלה מדברים על התמונה הגדולה. יש ליכודניקים שמודים, התוצאות שלנו הפעם לא היו טובות, מכמה וכמה סיבות, ואם נלך לבחירות חמישיות זה מאד מסוכן.

גולן: אם נחזור ל’ישראל היום’ ולהחלטה שלו לשים בעמוד השני ידיעה נגד שרה נתניהו…

טל שלו: אז בואו נגיד, ישראל היום כיום המו”לית שלו היא מרים אדלסון, שאנחנו יודעים שהיחסים בינה לבין שרה נתניהו החמיצו בשנים האחרונות עקב החקירות. אז לא אתפלא אם גם מרים אדלסון תשמח לראות את סוף ימי נתניהו ותחילת ימי בנט.

גולן: נחזור לידיעה. האחראי למערכת המחשוב הוא אחיין של שרה נתניהו, הייתה תקלה, שפגעה במטה יום הבחירות, אבל בליכוד חששו להתלונן בגלל הקרבה המשפחתית.

ענת דוידוב: שרי, את פרסמת שיותר ויותר חרדים הולכים ואומרים, בינתיים בשיחות סגורות, ‘נתניהו שם לנו ברז’, ‘נתניהו שתה לנו מנדטים לטובת סמוטריץ’ – יש איזו שהיא תזוזה כאן, או שזו רק אמירה ובסוף כולם יתיישרו עם נתניהו?

שרי רוט: זה מאד מפתיע. כמו שאת אומרת, מצד אחד הכעס הוא גדול, את מדברת איתם ושומעת זעם. אבל הכל בשיחות סגורות. אפילו גפני אתמול טרח בלילה לומר שהדברים שלו הוצאו מהקשרם והוא לא התכוון. קמו עליו גם קולות מתוך המפלגה, אני עצמי קיבלתי כמה וכמה טלפונים זועמים מקרב חבריו של גפני, חלקם לא כולם, אבל גורמים בכירים שאמרו: גפני לא מייצג אותנו וזו דעתו האישית בלבד. היו כאלו שאפילו לעגו ואמרו: נו, חג, הוא מבלה עם הנכדים והוא לא חושב על כל מילה שהוא אומר. בסוף בסוף וכמו שאמרתם בפתיח, האנשים של דרעי מול מנצור עבאס, בסוף החרדים קשורים עם נתניהו באיזה שהוא קשר שאנחנו בכל פעם מנסים לנתח אותו ומתקשים להבין את עומקו.

בסוף בסוף הם מבינים, וכמה שניסו מיד אחרי הבחירות לאיים אפילו, כמובן בשיחות סגורות, היו קולות שאמרו אנחנו נראה לו, לא נהיה בכיס שלו, יהיה קשה להרכיב איתנו ממשלה, אנחנו לא ‘מובנים מאליהם’ כמו שהוא לקח אותנו, בסוף כשהם יושבים ומנתחים את שאלת האלטרנטיבות הם מבינים שאין להם.

אחד מהם אפילו אמר לי, אנחנו נלך לאופוזיציה בגאווה, ויכול להיות שזה טוב לנו, הנה סמוטריץ’ היה באופוזיציה וזה עשה לו טוב וורוד ללחיים. אז אולי זה טוב גם לנו. הם אפילו טוענים – וכמובן הכי קל לעשות חשבון נפש לעבר הזולת ולא לעבר עצמך – שנתניהו אשם בשתיית הקולות שלהם, לא רק כי הוא שתה בקשית לכיוון סמוטריץ’ אלא גם ובגלל שהם היו קשורים איתו מדי הרבה בשנה האחרונה, הם עשו את מה שהוא אמר, יעקב אשר בוועדת חוקה כיו”ר היה מאד ממושמע, הוא לא עשה את מעשה שאשא ביטון ולא מרד, ולזה אני מסכים ולזה לא. הוא די יישר קו עם נתניהו ובסוף הבוחר לא אהב את ההחלטות האלו ובא איתם חשבון בקלפי. אז, כך אמרו לי, אולי עדיף שנשב באופוזיציה ונעביר ביקורת מבחוץ.

איתן כבל: שרי, את מבשרת על בוא המשיח אם החברים המכובדים האלו יילכו לאופוזיציה…

שרי רוט: תשמע, זה בעיני המתבונן. חצי מדינה תאמר ‘ביאת משיח’, חצי מדינה תצטער על זה… בציבור שאני מסתובבת זה די אבל. כשהם שואלים אותי: ‘תגידי, הוא יצליח להרכיב ממשלה?’ הם שואלים את זה בדאגה, לא בשמחה כמו שאתה אומר ‘פעמי משיח’.

ענת דוידוב: אולי בגלל הכופתאות…

שרי רוט: לא, זה קול מהשטח. בין השאר הסתובבתי בחג אצל הנוער הנושר בבני ברק, אני המון מבקרת אותם בלילות שבת, גם במודיעין עילית אני מוצאת אותם בפאתי העיר. והם נוער שאומר את מה שהוא חושב, הכופתאות פחות מעניינות אותו איך הם אומרים לי? ‘אנחנו ממילא לא נהנים מהם מספיק’, וזו הביקורת שהם משמיעים. יש משהו בציבור החרדי, ואפילו בציבור החרדי הצעיר שכבר התנתק מ’יהדות התורה’, וכבר מצביע לסמוטריץ’, וגם אלו שכבר לא מצביעים כי לא מעניין אותם כלום והממסד הפנה להם גב. הם אוהבים את ביבי. וכשאתה מנסה לנתח את זה בממדים של רציונל, אתה מתקשה לעשות את זה.

כי כמו שאיתן אמר קודם, 70 מנדטים לימין אבל הוא מתקשה להרכיב קואליציה, אז מה יש להם עדיין איתו? יש לו הילה, בציבור החרדי, בציבור המסורתי, צא לחופי הכנרת, תמצא שם דייגים, תמצא שם נהגי מוניות – ותשמע המון ‘זה ביבי שלנו’, ‘או אה, לביבי שלנו קשה להרכיב ממשלה’.

גולן: זה משהו משיחי?

שרי רוט: לא יודעת, אין לי תשובה לדבר הזה. כלומר, אם נשב וננתח ברציונל למה 70 מנדטים ימניים והוא לא מצליח להרכיב ממשלה, נמצא שהוא עשה המון שגיאות. כלומר, אולי הוא כן יצליח להרכיב, אבל בקווצ’ ולא בקלות.

גולן: מה שאת מתארת, ואפשר לראות את זה גם בחברה החילונית, זה התייחסות לנתניהו כאל מנהיג כמעט נצחי.

שרי רוט: גם בעולם. תסתובב בעולם. ראיתי ציוץ של חב”דניק בשם אהרן דב הלפרין, עורך עיתון כפר חב”ד, עיתון נחשב בחב”ד, והוא אומר, תקשיבו, באוסטריה הקנצלר מדבר על ביבי בהערצה כזו גדולה. בעולם, אתה מדבר עם אנשים והם מעריצים אותו.

גולן: ראית את התגובות לפוסט שלו..

שרי: טוב, אני בקושי מספיקה לקרוא ציוצים, אז תגובות?

גולן: עשו מזה כאילו זו אחת מהמעשיות שמספרים בבית הכנסת…

שרי: אני לא חושבת שהוא סיפר סיפורי מעשיות, הוא יהודי רציני. אני מסתובבת בקבוצות ווטסאפ שנמצאים שם יהודים מהעולם, הם כולם אומרים לנו, ‘השתגעתם? כזה מנהיג אתם מעיפים?’ יש לו הילה בעולם. ושוב, אפשר לשבת ולנתח, להגיד ביקורת, לבדוק מאיפה זה בא, זה קשה לנתח בהיגיון. סנטימנטים ביחד עם רגשות, יש לו איזה שהוא קסם, כשהוא מגיע לשטח אתה מאד רואה את זה – לטיילת, לבת ים, לחוף, לפה לשם, אתה רואה את עם ישראל בהמוניו מריעים לו, ואני לא חושבת שכל אלו שמריעים לו באמת גם מצביעים לו.

גולן: וזה מפתיע. כי כבר היו מנהיגים נערצים בליכוד. מנחם בגין, אריק שרון בתקופות מסוימות.

איתן כבל: החברה החרדית לקחה בשנים האחרונות מאד מאד ימינה. בעיקר החברה החסידית, פחות דגל.

שרי רוט:  וגם החברה הש”סית, כמובן.

כבל: נכון. והם לא מכירים דבר אחר מלבד נתניהו.

שרי רוט: אגב, איתן, אתה בטוח שנתניהו כל כך ימני? אני לא בטוחה בזה. הממשלות שלו גם תמיד הכילו מפלגות מרכז ושמאל.

כבל: וזה אגב למרות שהוא ממש לא דתי, וזה באנדרסטייטמנט.

שרי רוט: טוב, אף חרדי לא מחפש שראש הממשלה יהיה חרדי. זו לא הנקודה.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רק ביבי. כל עוד אין טוב ממנו רק ביבי. רוצים להחליף ביבי דרך כתבי אישום של שקר ודרך סחטנים אינטרסנטים כאילו ימין והם ממש זבל בנט סער חמורים ממש. מחליפים שלטון דרך הקלפי נקודה. נצביע ביבי ושוב ביבי ממש לא אכפת לי לבחור כל שבוע אפילו. כמו תפילת מנחה כל יום. תתפווצצוווו סמולנים ערב רב עופו לברלין
    01/04/2021 03:27
    רק ביבי
  1. רק ביבי. כל עוד אין טוב ממנו רק ביבי. רוצים להחליף ביבי דרך כתבי אישום של שקר ודרך סחטנים אינטרסנטים כאילו ימין והם ממש זבל בנט סער חמורים ממש. מחליפים שלטון דרך הקלפי נקודה. נצביע ביבי ושוב ביבי ממש לא אכפת לי לבחור כל שבוע אפילו. כמו תפילת מנחה כל יום. תתפווצצוווו סמולנים ערב רב עופו לברלין

  2. כבל יא זבל שקרן ומנוול לביבי יש 52 מתוך 70 בימין. סער ובנט דרקים זמניים אוטוטו יתעופפו
    01/04/2021 03:32
    AYAL
  3. כןןןןןןןןןןןןןןן