צו ירושה: כל השאלות והתשובות על צו ירושה וחלוקת ירושה על פי הדין

צו ירושה הינו מסמך משפטי הקובע למי יחולק בפועל עיזבונו של הנפטר וכיצד תתבצע החלוקה • שוחחנו על צו ירושה וחלוקת ירושה עם עו"ד ד"ר רן מובשוביץ, העוסק באופן בלעדי בתחום הירושות והצוואות
תוכן שיווקי
י' אדר התשפ"א / 22.02.2021 01:05

מהו צו ירושה?

צו ירושה הינו הצהרה בעלת תוקף חוקי על זכויות של יורשים ברכושו של המנוח. צו הירושה יינתן בהיעדרה של צוואה שהותיר המנוח והוגשה לקיום במסגרת בקשה לצו קיום צוואה או במקרה שבו הצוואה אינה מכילה הוראות חלוקה לגבי כל רכושו של המנוח. במקרה שכזה, יינתן גם צו ירושה וגם צו לקיום צוואה.

מה מכיל צו ירושה?

צו הירושה מצהיר על זהות היורשים ועל החלק השייך להם בעיזבון המנוח. צו ירושה אינו מכיל הגדרה של נכסי המנוח, ועל היורשים לברר בעצמם מה שייך לעיזבון שנותר לחלוקה. בנוסף, צו הירושה אינו מכיל פירוט של נושי המנוח או רשימת החובות שהותיר אחריו המנוח.

מהו כוחו של צו הירושה?

לצו הירושה תוקף משפטי כלפי כל העולם, ולכן ניתן להשתמש בו על מנת לרשום את זכויות היורשים על רכוש המנוח בבנקים, ברשם המקרקעין, ברשות מקרקעי ישראל ובכל מוסד המחזיק זכויות של המנוח השייכות לעיזבונו לאחר פטירה. ראוי לציין, כי בהתאם לסעיף 147 לחוק הירושה, צו הירושה אינו תקף באופן אוטומטי על זכויות של המנוח בקופות גמל וכספי ביטוחים, אשר מחולקים בהתאם לכתב מינוי מוטבים עליו חתם המנוח בימי חייו.

מתי יינתן צו ירושה?

צו ירושה יינתן במקרה שבו תוגש בקשה למתן צו ירושה. אם לא הוגשה בקשה לצו ירושה, לא יינתן צו, ועל כן לא יהיו למנוח יורשים. במקרה ולא הוגשה בקשה לצו ירושה, עשויה המדינה עצמה לבקש לרשת את המנוח, שכן בהעדר יורשים, המדינה היא היורשת על פי חוק הירושה.

מי מנפיק צו ירושה?

צו הירושה מונפק על ידי גוף רשמי של מדינת ישראל המכונה הרשם לענייני ירושה או רשם הירושה.

ככל שהוגשה לרשם הירושה בקשה למתן צו ירושה מקוון, יונפק צו ירושה מקוון באמצעים דיגיטליים והעתקו ישלח למבקש ולמוסדות מדינה כגון רשם המקרקעין.

מהי חלוקת העיזבון על פי דין?

זכויות היורשים הרשומות בצו ירושה נקבעות על פי סעיף 10 לחוק הירושה.

לדוגמה, אם המנוח הותיר אלמנה ושני ילדים, תקבל האלמנה מחצית מהעיזבון של המנוח, ושני ילדיה יתחלקו ביניהם בחלקים שווים בחציו השני (כל אחד מהילדים יקבל 25% מהעיזבון). במקרה שהמנוח נפטר ללא בת זוג, והותיר אחריו שני ילדים, יתחלקו שני הילדים בחלקים שווים במלוא עיזבונו. היה ולא היו למנוח ילדים, יירשו אותו הוריו והורי הוריו. היה וההורים כבר הלכו לעולמם, יירשו את המנוח אחיו וצאצאיהם.

האם ניתן להגיש התנגדות לצו ירושה?

ניתן בהחלט להגיש התנגדות לצו ירושה במקרה שבו התברר שקיימת צוואה, וצו הירושה טרם ניתן. יחד עם זאת חשוב להדגיש, כי חלון ההזדמנויות להגשת התנגדות לצו ירושה קצר במיוחד שכן, על פי חוק הירושה, ניתן להגיש את ההתנגדות לצו הירושה לרשם הירושה בתוך תוך שבועיים ממועד פרסום הבקשה למתן צו ירושה בעיתונות.

ביטול צו ירושה – אימתי?

מה קורה אם איחרנו בהגשת ההתנגדות וצו הירושה כבר ניתן? במקרה שכזה, ניתן לנקוט בהליך המכונה בקשה לביטול צו ירושה. בקשה זו ניתנת להגשה רק לאחר שהתקבל צו ירושה כאמור.

כיצד מטופלות התנגדות או בקשה לביטול צו ירושה?

לאחר הגשת ההתנגדות או הבקשה לביטול צו ירושה, תיבדק הבקשה על ידי רשם הירושה, אשר יעביר במרבית המקרים את הדיון במבוקש לבית המשפט לענייני משפחה, אשר מחזיק בסמכות השיפוטית להכריע בבקשה.

האם מומלץ להסתייע בעורך דין לשם הגשת בקשה לצו ירושה?

הגשת הבקשה לצו ירושה פשוטה יחסית ונעשית באמצעות מילוי טופס, אך יש לתמוך אותה בתצהיר הנחתם בפני עורך דין בכל מקרה, כך שאין מנוס מביקור אצל עורך דין. בנוסף, טעות בהכנתה של הבקשה לצו ירושה, יכולה להביא לדחייה של חודשים במתן צו הירושה ועל כן מומלץ להסתייע בעו”ד מקצועי ובעל ניסיון לשם טיפול בבקשה.

במקרה של הגשת התנגדות לצו ירושה או בקשה לביטול צו ירושה מומלץ מאד לערב עורך דין צוואות בהקדם האפשרי, שכן פה מדובר בהליכים מורכבים וקשים, אשר דורשים ידע מקצועי נרחב, ואשר בוודאות יגיעו לבירור בפני בית משפט.

ד”ר רן מובשוביץ עורכי דין

רח’ אחד העם 35, תל אביב-יפו
טלפון: 03-7321519
לאתר של משרד עוה”ד ד”ר רן מובשוביץ
דוא”ל למשרד עוה”ד ד”ר רן מובשוביץ

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות