חריגות בניה והיתרים: עולם שלם של מושגים ותכנים שחשוב שתדעו

באם יש חריגות בנייה, או תכנון לעשות אי אילו חריגות בניה, ניתן להתחיל את תהליך האישור דרך פנייה למשרד מקצועי שמטפל בחריגות בנייה
תוכן שיווקי
כ"ו שבט התשפ"א / 08.02.2021 01:25

עקב כך שמדובר במדינה ולה חוקים, סביר להניח שיש מודלים מסוימים של התנהגות בכל מיני תחומי חיים שיכולים להשפיע על החברה, בין השאר – על בנייה, שכן זה לבסוף נמצא במרחב משותף.

לכן, ישנם חוקים שקשורים לבנייה, ואלו הם חוקי הבנייה – שזה לא השם הרשמי שלהם. בכל מקרה, כאשר יש דבר מה אשר יוצא מגדר הכלל של החוקים הללו – הוא נקרא חריגות בניה, וכמו כל דבר חריג, הוא יוצא מן הכלל – ולכן, לא מתאים לחוק.

כי חוק הוא זה שמגדיר מה הכלל, לפחות על פי הפרספקטיבה החוקתית, על כן – כל דבר חריג, מבקש היתר מיוחד, כדי להחריגו מן החוק, לצורך העניין. כיוון שכך,  נעסוק בהיתרי בנייה.

אם לא בונים על פי חוק – כלומר, בחריגה ממנו, מתבקש לקבל היתר. אם חורגים מהתכנית שאושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה – מדובר בעבירה על החוק, שיכולה להיות מוגדרת כחריגת בנייה.

באם יש חריגות בנייה, כלומר, תכנון לעשות אי אילו חריגות בניה, ניתן יהיה להתחיל את התהליך דרך פנייה למשרד מקצועי שמטפל בחריגות בנייה. טרם כך, ניתן לאסוף את אחוזי הבנייה והסכמות השכנים. משם, המשרד המקצועי יעשה את שלו ויברר באם ניתן להגיש בקשה עבור כל תוספת בנייה המוגדרת כחריגה – או רק על חלק מהתוספת, בהתאם לחוק תכנון ובנייה, וכיוצא בזה.

על התוספת הנזכרת לכלול תכנית סניטרית, כמו גם חתימת מהנדס – לטובת העברת הבקשה לרשות ולוועדה מקומית.

כדי להגיע למצב בו ניתן יהיה לאשר את החריגה ולהגיש את הבקשה, מתבקש לבקש דף מידע, כדי לברר את אחוזי הבנייה המותרים על פי החוק. לערוך רשימה מתאימה של שכנים למבנה ולקבל החתימה על ההסכמה, ולערוך בדיקה בהנדסה, כדי לוודא שהחריגה נעשתה בתוך קווי בנייה מותרים.

מאפייני הבקשה להיתר

שכן, ככל שהחריגה גדולה יותר “מהתקן”, כך יש יותר קריטריונים שניתן לשקול, שגורמים מקצועיים יכול להציף כדי להביא לביאורם. לעתים יש עניין לבקש הקלה, כדי לקבל את האישור להחריג בנייה, ובמקרה זה מתבקש לפרסם בשלושה עיתונים שונים בסביבת הנכס, כדי לאפשר לשכנים ולבעלי עניין להביא התנגדות או להביע עמדה מסוימת מתוך יישוב דעתם על כך, מתוך מודעותם לעניין.

עניינים נוספים שניתן ואפשר לשקול, זה באם נעשו שינויים באינסטלציה של הנכס – כי בשל כך יהיה ניתן להגיש תכנית של יועץ אינסטלציה, כנספח לבקשה. כמו גם, ניתן לשקול עניינים אחרים שיכולים להתלוות לתהליך הבנייה – כמו חניות, הקצאות עירייה, שינויי חזיתות – וכיוצא בזה, ושלל מושגים מקצועיים שונים.

על כן, יש כל מיני עניינים בירוקרטיים מעניינים, שיכולים להתלוות בתהליך הגשת הבקשה, טרם תתקבל אישרו התוספת כמתוך קבלת היתר הבנייה.

בכל מקרה, כאשר מתקבל היתר בנייה – חריגת הבנייה מאושרת, וזה מה שחשוב. חריגות שהן לא מתוקף היתרי ואישורי הבנייה יכולים לקרות גם באופן לא מודע תוך תהליכי בנייה, ועם זאת אינן חוקיות בכל מקרה – והן יכולות להיות דברים ועניינים כמו פיצול דירות, סגירת מרפסת, בניית מחסן בחצר פרטית – עבור חלקן ניתן לקבל אישור בדיעבד, ועבור חלקן כדי לדעת מראש מה מבקש היתר ומה לא, ולהסדיר מראש אם כך רוצים.

על כן, עולם שלם של מושגים ותכנים, נשמח לעזור באם תתבקש עזרתנו, תודה.

בשיתוף http://merubaim.co.il/

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות