המומחים ממליצים: ‘לפתוח מיד הגנים ביישובים ירוקים וצהובים’

נייר עמדה חדש שחובר על ידי 11 מומחי האוניברסיטה העברית, שבעבר חזו באופן מדויק יחסית את מגמות מגפת הקורונה - מזהיר: הנזק הכרוך בסגירה גורפת של מסגרות החינוך עולה על התועלת • "הבתים הפכו למקור הדבקה, התחלואה בקרב ילדים עולה וגם חלקן היחסי של הנשים"
תמי גיל
ט"ו שבט התשפ"א / 28.01.2021 18:36

מומחי האוניברסיטה העברית פרסמו היום (חמישי) נייר עמדה חדש, בו הם ממליצים לפתוח את גני הילדים ביישובים ירוקים וצהובים באופן מיידי.

חרדי? זה מוסד הלימודים היוקרתי שמוכן לתת מלגת קיום ומימון מלא

זאת, משום שלדבריהם הנזק הכרוך בסגירה גורפת של מסגרות החינוך עולה על התועלת שבסגירתם.

המומחים מציינים כי התחלואה בקרב ילדים עולה – וכך גם חלקן היחסי של נשים בתחלואה, בעיקר בתקופת הסגר.

עוד מצאו המומחים כי הבתים הפכו למקור הדבקה – בעיקר במשקי בית גדולים וצפופים במגזר החרדי.

הממצאים העיקריים:

• הנזק הכרוך בסגירה גורפת של מסגרות החינוך עולה על התועלת שבסגירתם.

• התחלואה בקרב ילדים עולה וגם חלקן היחסי של נשים בתחלואה עלה.

• עליית התחלואה בקרב ילדים ונשים התרחשה גם ואולי בעיקר בתקופת הסגר.

• הבתים הפכו למקור הדבקה – בעיקר במשקי בית גדולים וצפופים (מאפיין בתים רבים בישראל, בעיקר במגזר החרדי).

בדו”ח נכתב: “מכיוון שילדים יכולים להדבק בכל מקום, לרבות בבית, בקהילה, ובבית הספר, עלינו להגן עליהם ועל כלל המסגרות. לפיכך יש צורך בפתיחה זהירה של מערכת החינוך תוך הקפדה יתרה על כללי ההיגיינה, הריחוק החברתי, אוורור וצמצום הצפיפות בכיתות, עטית מסכות, ולמידה באוויר הפתוח כדי להקטין ככל שניתן את הסיכון להדבקה בקרב תלמידים. כמו כן נדרש ניטור משמעותי על ידי תכנית מגן חינוך. כך נגן על צוותי ההוראה והקהילה.

“בנוסף יש צורך לשנות את מדיניות הבידודים במסגרות החינוך. ניתן לקצר את משך הבידודים ולהקטין את היקפם רק לאוכלוסיה שנחשפה בפועל לסיכון ממשי להידבק (כפי שנעשה במערכות גדולות אחרות בישראל כמו צוותי רפואה ומערכת הבטחון). כך ניתן יהיה ליצור רצף לימודים ולצמצם את הפגיעה הכלכלית למשפחות ולמשק כולו”.

כותבי המסך הוסיפו: “אנו ערים למצב הקשה בו נמצאים בתי החולים, בפרט במוקדי התפרצות. יחד עם זאת, מכיוון שבתי הספר אינן מהווים זרז לתחלואה והנזקים לילדים כתוצאה מסגירת מסגרות החינוך קשים ויתכן שאף ארוכי טווח, אנו ממליצים על פתיחה מיידית של גני הילדים בשלב ראשון ביישובים ירוקים וצהובים תוך אימוץ כללי היגיינה, ריחוק חברתי והוראה בחוץ. במקביל יש לפעול להשלמת מבצע החיסונים לכל עובדי החינוך. עם הירידה בתחלואה יש לפעול לפתיחה של כלל מערכת החינוך כצעד ראשון בפתיחת המשק.

 המלצות המומחים הן:

1. פתיחה מיידית של גני הילדים בשלב ראשון ביישובים ירוקים וצהובים תוך אימוץ כללי היגיינה, ריחוק חברתי והוראה בחוץ.

2. לעודד את השלמת מבצע החיסונים לכל עובדי החינוך ולתלמידי כיתות יא-יב.

3. לשנות את מדיניות הבידודים במסגרות החינוך.

4. עם הירידה בתחלואה יש לפעול לפתיחה של כלל מערכת החינוך כצעד ראשון בפתיחת המשק.

המסמך הוכן על ידי הצוות הבין תחומי לילדים וקורונה של הדסה והאוניברסיטה העברית: דר’ אלכס גיללס-הלל, דר’ חגית הוכנר, פרופ’ דוד חיניץ, ד”ר קטיה יז’מסקי, פרופ’ אמנון להד, פרופ’ אורלי מנור, פרופ’ רן ניר-פז, פרופ’ אורה פלטיאל,  ארי פלטיאל, פרופ’ רונית קלדרון-מרגלית, פרופ’ חן שטיין-זמיר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות