האם ההשפלה של העדה הגאורגית תהפוך למגה-פיגוע בש”ס?

איך קרה שש"ס, שתמכה בצורה נלהבת במועמדות הגאון רבי יצחק מוזגרשוילי לרב העיר לוד, סובבה אליו את גבה • כעת אנשי העדה הגאורגית הגדולה מלקקת פצעים ומנסה להבין: מה, בעצם, התרחש בשיחת ה'זום' עם דרעי, האם הכל קרה בגלל חקירת המשטרה, או שבכלל נסגר 'דיל'
ו' שבט התשפ"א / 19.01.2021 00:06

1.

יום אחרי בחירתו של הגאון רבי שמעון מאיר ביטון לרבה הראשי של העיר לוד, הקהילה הגאורגית הגדולה בעיר מלקקת את פצעיה. אם תשוחחו עם אנשים מהקהילה, תשמעו הרבה כאב בקולם.

עוד לא בן 27? בא להתמקצע בכל אחד מהגופים המכובדים והגדולים

כאב, לצד הניסיון להבין מה, בעצם, קרה. איך התחולל המהפך? איך קרה שש”ס, שתמכה בצורה נלהבת ובאופן נחרץ במועמדותו של הגאון רבי יצחק מוזגרשוילי לרב העיר, סובבה אליו בין לילה את גבה.

אף אחד שם לא ידבר בשמו, אבל האמירות נחרצות מספיק. במשך שבועות הם הסתובבו בטוחים בעצמם, בעזרתה של ש”ס, רק כדי לעמוד בסוף יום הבחירות מול תוצאה אומללה, מבחינתם: הפסד צורב לרב האהוב עליהם, מי שהאמינו כי בכוחו לאחד את כל הקהילות – ונחתו אל אכזבה תהומית.

תנועת ש”ס, מיותר להזכיר, הוקמה עבור כל הציבור המזרחי. מטוניסאים ועד בוכרים, מגאורגים ועד מרוקאים – להיות בית חם לכל הקהילות. אז נכון שלא לכל קהילה יש ייצוג בכנסת, בכל זאת למפלגה אין כמה עשרות מנדטים (ואולי האירוע של אתמול מחק לה עוד מנדט) ועדיין, התחושה בקהילה הגאורגית היא כי הם מופלים באופן בולט יותר, לרעה.

פעם, היה להם נציג בכנסת, אברהם מיכאלי, נציג יעיל וטוב. הוא הוזז הצידה. בעבר הרחוק יותר היה יצחק גאגולה, גם הוא כבר לא ח”כ מזה שנים רבות.

הם קיוו שהעיר לוד תחזיר עבורם עטרה ליושנה וסוף סוף איש מהעדה יהפוך לרב עיר. אבל אתמול הוכח, שגם זה לא קרה. למרות שש”ס מחזיקה בידיה את משרד הפנים, למרות שהיא שולטת על המשרד לשירותי דת.

למרות ששני המועמדים הבולטים הם חסידי חב”ד, הם היו אלה שהחזיקו ביד מכתב תמיכה מרבני חב”ד – רב קהילת חב”ד בלוד, הגאון רבי בועז יורקוביץ, וראש בי”ד רבני חב”ד בארץ הקודש, הגאון רבי יצחק יהודה ירוסלבסקי. אבל, גם זה לא הועיל להם.

חושב על קריירה ממש טובה ופרנסה מכובדת? אל תהיה מוישה גרויס

האכזבה, הזעם והצער גדולים. האם הם יתורגמו ל’קול קורא’ שלא להצביע לש”ס בבחירות הקרובות (יהדות התורה, היכונו, שבו איתם, נסו לשאוב את הקולות)? פגישת רבני ארגון הגג, בראשות רבה הראשי של העדה הגאורגית, הגאון  רבי יעקב גאגולה, צפויה להיערך בימים הקרובים – ושם יוחלט על המשך הדרך. לא ‘הדרך’ העיתון, אלא דרך ההמשך עם ש”ס. כן או לא.

2.

בראשית, תמכה ש”ס בכל עוזה וכוחה במועמד הגאורגי (חסיד חב”ד, כמו המועמד שניצח). כל-כך תמכה, עד שמשטרת ישראל בדקה בחקירה מה מניע את התמיכה הנלהבת הזו.

באתר ynet, דווח אז: “חומרי מודיעין שנאספו במשטרה מצביעים על עומק הקשר בין המיליארדר מיכאל (מיכו) מירילשוילי ובנו יצחק לבין שר הפנים החשוד אריה דרעי. בין היתר הצביעה תשתית המודיעין על מעורבות חריגה של דרעי בהליך בחירת רב העיר לוד. ראש העיר יאיר רביבו מעוניין במינויו של הרב מאיר ביטון, ממוצא מרוקאי שדווקא מזוהה עם תנועת ש”ס, ול-ynet נודע שאריה דרעי וש”ס פעלו נמרצות לבחירת רב ממוצא גאורגי המקורב למיליארדר מירילשוילי”.

כך או כך, מהלך הליך הבחירות, שנגרר על פני ארבע שנים, הוגשו עתירות שנועדו לסכל את מועמדתו של רב העיר הנבחר, הרב שמעון מאיר ביטון.  גם נגד ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, שתמך בו בכל הכוח, הוגשו עתירות.

לא יתכן שמרוקאי לא יעבוד בעד מרוקאי, נשמעו קולות בלוד. אם אריה תומך במועמד גאורגי, הרי שיש מניע. כסף, תמיכת מירילשוילי, איש עתיר ממון ובעל שליטה בכלי תקשורת חשובים (קול חי, ערוץ 20), או מי-יודע-מה. אפילו המשטרה סברה שיש מקום לחקור. ושוב, נדגיש, ההר הוליד עכבר. לא נמצאו הוכחות לדבר.

אבל מאז, החל הפחד לתלות בחלל. ש”ס החלה לעבוד מאחורי הקלעים, לא בגלוי, למען המועמד הגאורגי. או לפחות, זו הייתה תחושתה של הקהילה, שכעת עושה חושבים מחדש ותוהה: האם יתכן ש’דיל’ מסוים נתפר מאחורי גבם והוא זה שגרם לסיבוב של מאה ושמונים מעלות באופן פעולתה של ש”ס, שחדלה לפעול נגד הרב הנבחר.

לעולם לא נדע, אבל עם תחושות בטן של כל-כך הרבה אנשים, של קהילה גדולה, קשה להתווכח. וש”ס, כך נראה, תתקשה לשכנע את מי שמתהלכים פגועים עד לבחירות הקרובות. את המחיר, כך עושה רושם, היא תשלם בקלפי.

3.

לפני מספר שבועות נערכה פגישה של כלל רבני ארגון הגג של העדה הגאורגית עם אריה דרעי. זה קרה, כמנהג הקורונה, בזום.

המשתתפים אמרו, אנחנו מבינים שאתה, כלומר יו”ר ש”ס, לא יכול לתמוך ברב שלנו באופן גלוי, מבינים שאתה חושש מה’תיק’, נרתע ממלחמה מול ראש עיר חזק מכהן – אבל התבשיל מוכן “יותר מבן דרוסאי”, כמעט מבושל די צרכו, צריך רק עוד טיפ טיפה עזרה “על האש”, תעזור לנו.

מה אריה דרעי אמר? תלוי את מי שואלים. יש הטוענים: הבטיח גם הבטיח. אחרים מוכנים להודות: “הוא נתן לנו להבין שיתמוך, אבל במבט לאחור, כנראה לא היה חד משמעי”. תכלס, דרעי מומחה בליצור רושם ש”כן כן” ו”בטח בטח”, בלי לומר שום דבר מחייב בפועל. חתיכת כשרון, צריך להודות. הם יצאו בתחושה מרוממת של “הכל סגור” ו”יהיה בסדר”, רק כדי לחטוף אמש את המהלומה הכואבת.

האם היה זה החשש מפני החקירות? לעולם לא נדע. כך או כך, אם סייעה ש”ס למועמד הגאורגי הרי שזה התרחש בסתר, בהיחבא, אם בכלל.

כשהם מנסים להפוך בדעתם מה, אולי, גרם לשינוי אצל ש”ס, הם אפילו מעלים חשד כי בש”ס חששו מרבני בית אבוחצירה, שתמכו במועמד המתחרה, הרב שמעון מאיר ביטון, שאף כיהן כראש הכולל של רבי יחיאל אבוחצירה, רבה של רמלה, במשך כ-7 שנים. רק  רבי דוד אבוחצירה תמך במועמד הגאורגי.

קשה להאמין שזה אכן נכון, אבל כשהם מנסים להבין מי נגד מי, הם מפליגים גם למחוזות הרחוקים ביותר.

בניירת המוטלת על השולחן שלפניהם משורטטים 24 חברי הגוף הבוחר. אחד מהם משתייך ברורות לש”ס, עוד שלושה נחשבים לכאלו שיכלו להיות מושפעים מש”ס – 10 תמכו בבירור ברב ביטון, שכן היה ברור מראש שיתמכו בו. לדעת תומכי הרב הגאורגי, ארבעה ה”כביכול ש”סניקים” הבריזו.

תקוותם הייתה שנשיא ‘המועצת’, חכם שלום כהן, יביע תמיכה במועמד שלהם, תלמידו לשעבר, בישיבת ‘פורת יוסף’. זה נמנע מהם (הרב אחרי צינתור, אולי אחר כך, ועוד תירוצים למיניהם, כך לדברי גורם בעדה) – ואז הבטיחו, שהראשון לציון, הרב יצחק יוסף, ישוחח עם חברי הגוף הבוחר וינסה להשפיע.

נתנו להם אפילו להבין, שזה יקרה, כך לפחות הם טוענים (אולי סוג של הבטחה כמו זו שמלמל דרעי בפגישת ה’זום’). בפועל, רגע אחרי המפלה, הם קלטו, ששום שיחה לא התרחשה בפועל. אסור לרב ראשי להתערב,  כבר כשניסה להתערב בנשר התעוררו בעיות – אלו בערך היו התירוצים ששמעו ממקורבים.

אז לכאורה, צודק דרעי כשלא התערב בגלוי ותפס את עצמו, כי למה לו להיקרא שוב למשרדי יחא”ה. צודק גם הרב הראשי כשלא הרים טלפונים, שעלולים לסבך אותו. הכל טוב ויפה. אבל בני העדה פגועים. לדעתם, יש מספיק דרכים חכמות לבצע דברים, בלי להסתבך. ש”ס, הם יודעים, מתוחכמת דיה, כדי להשיג את מה שהיא רוצה בדרכים הנאותות. “אם רק היה מדובר במרוקאי, היית רואה איך הם היו מצליחים”, טען באוזניי חסיד חב”ד שהיה מעורה בפרשה.

יש מבני העדה ששולפים, כדי לעבות את טענותיהם, סיפור ישן ועתיק, הקשור לעיר הצפונית קרית אתא: שם מועמד לרבנות מטעם העדה הגאורגית לא נבחר, לטובת מועמד מרוקאי, הרב אליהו מימון שנתמך בידי ש”ס. אז אני לא באמת יודעת אם זה קשור, אבל כשעדה קדושה מסתובבת עם בטן מלאה כאב, ראוי להקשיב לה ולטענותיה, ככתוב, ‘אין עשן בלי אש’.

אני לא ממש מומחית לעדות המרכיבות את ש”ס, אז אין לי מושג אם הוא צודק או לא. כפרשנית פוליטית אני רק יודעת שהסיפור הזה הוא ‘פיגוע’ קשה בימים  של ערב בחירות, כשגם כך מצבן של המפלגות החרדיות לא משגשג (לא עזרו בקורונה ושאר טענות של אנשים כאובים, שחלו, איבדו מקור פרנסה, סבלו מקשיים עם הילדים בבית חודשים ארוכים ועוד).

4.

ויש עוד משהו שמסתובב בחלל, אין לו בינתיים אישור רשמי, אבל חודשים יחלפו ונדע האם הטיעונים נכונים.

על פי השמועות הללו, נתפר ‘דיל’. כלומר, לאחר שבש”ס הבינו שאין דרך לגבור על ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, שכן לא נותר הרבה כיצד להביא למינוי הרצוי – היא הסכימה לדיל:  איש ש”ס ימונה לתפקיד יו”ר המועצה הדתית בלוד.

ל’דיל’ הזה אין אישור רשמי מכיוון ש”ס, אך דווח עליו בכלי התקשורת.

איך אמר ראש העיר יאיר רביבו, אחרי הניצחון הגדול שלו? “תודה לאריה דרעי ולשר הדתות הרב אביטן שישבו על הגדר…”

האם זו תהיה הגדר, שתפריד בין תמיכה נלהבת של הקהילה הגאורגית בש”ס, כפי שעשו כל השנים, לבין נטישה זועמת? ימים יגידו.

מה שכן, אם אכן יתברר שהגאון רבי יצחק מוזגרשוילי הוקרב על מזבח הד’יל’, הרי שהסכין שננעצה אמש בלבה הקהילה תינעץ עמוק יותר, תעשה סיבוב, ותפגע בבשר החי.

ובינתיים, עם דיל או בלי דיל, מסתובבים בני העדה פגועים עד עמקי נשמתם. “את הרב ביטון בחדרה ידעה ש”ס למנות. גם שם היו חקירות, אבל הוא מרוקאי. לא גאורגי”.

אלו הקולות אותם תשמעו כשתשוטטו בקהילה הגאורגית בלוד. ולא רק בלוד.

5. 

חרדים 10 פנה לדוברות ש”ס עם השאלות הבאות:

• תנועת ש”ס הוקמה עבור הציבור המזרחי כולו – כמה נציגים מהעדה  הגאורגית היו במפלגה מאז הקמתה ועד היום והאם תחושת העדה לקיפוח נכונה?

• בפגישה שנערכה ב’זום’ בין נציגי הקהילה לבין השר אריה דרעי הוא הבטיח להם, לדבריהם, לתמוך “תמיכה שקטה” במועמדם לרבנות העיר לוד. האם זה נכון? אם לא, האם אמר להם בפירוש, לא אוכל לתמוך במועמד שלכם?

• האם הובטח לקהילה הגאורגית שהרב יצחק יוסף ישוחח עם חברי הגוף הבוחר? אם כן, למה זה לא קרה בסופו של יום?

• במהלך השנים תמכה שם במועמדות הרב מוזגרשוילי בלוד. האם חזרה בה בשבועות האחרונים מתמיכתה זו והעבירה אותה לרב ביטון? אם כן, למה זה קרה? אם לא, איך הפסידה בבחירות למרות כוחה הן במשרד הפנים והן במשרד הדתות?  ואם לא התערבה, איך יתכן שמפלגה שמחזיקה בכוח כה רב (פנים ודתות) לא מצליחה להביא לבחירת רב עיר שהיה רצוי עליה כמועמד במשך שנים ארוכות?

• האם הובטח לראש העיר יאיר רביבו שש”ס לא תתערב/תתערב בשקט/תתמוך ברב ביטון כחלק מדיל לפיו ייבחר איש ש”ס  ליו”ר מועצה דתית?

בדוברות ש”ס סירבו להגיב, וטענו שיש להפנות את השאלות ללשכת השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן.

גם מלשכתו לא התקבלה תגובה. לכשתתקבל נשמח לפרסמה.

הדפס כתבה

13 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    טובה גדולה עשו לרב מוזגרשוילי
    19/01/2021 01:32
    משה
  1. העסק הזה כל כך מסריח, יש לו מזל שנשאר מחוץ לעניין.

  2. אהבתי
    19/01/2021 08:43
    מאיר
  3. אהבתי את תוכן הכתבה

    ובעיקר את השאלות בסוף

    נראה ששס/אריה דרעי בגדו בגרוזינים.
    אין מילה אחרת.

    ואצל גרוזינים בגידה זה ללא סולחות…
    זה לא מרוקאים בשביל 200 שקל ירוצו בכל העיר עם תחתונים…

    לא לחינם ראש העיר קורא לאחדות השורות כי הוא היה זה שלכאורה נטל חלק מרכזי בפירוד השורות

    אתמול שמעתי שמועה מעניין אם היא נכונה
    ביום הבחירות הרב עמאר רבה של ירושלים הרים טלפון למספר אנשים בגוף הבוחר על מנת לחזק את הרב מוזגורשוילי.
    באותו זמן עוזרו של אריה דרעי לענייני מינוי רבנים שאמור להיות לכאורה עם הגרוזינים שולח אחת מעובדות הלשכה המשפטית במשרד הדתות להתקשר לבן של הרב עמאר ולהודיע או להלחיץ לכאורה את הרב למה הוא מתערב
    בנו של הרב ענה לה תפני לרב בעצמו לברר את העובדות.

    יתירה מכך ראש העיר שמשחק אותה אחד שמכבד רבנים שלח הודעות עם איומים כנגד הראשון לציון ורבה של ירושלים לעוזרו ניסים אלקסלסי שהוא יפנה לרשויות על התערבותו של הרב
    מעניין האם
    התנהגותו של רביבו מנוגדת לחוק כשהוא מהלך אימים על אנשים ורבנים שלא היו איתו

    כנראה שרק ליצחק יוסף מותר לסייע לרבנים …

    ניסים לא נבהל וענה לרביבו כיאות ..
    רביבו שלח את אלי יפרח לנסות להרגיע את הרוחות בתחנונים שלא ידפוק לו את הדיל עם שס על מינויו ליור המועצה הדתית.

    לא סתם אמרו

    אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות
    נראה לי שזה מימרא שנאמרה בלוד ועל עיריית לוד והעומדים בראשה

  4. עד מתי לא תתני לעובדות לבלבל אותך
    19/01/2021 10:46
    חנינא
  5. רק שלשום כתבת מכה חשס. טענת בלהט שקרי ששס תמכה רק ברב מוזגרשוילי. עובדתית שס החליטה החלטה מושכלת לא להתערב. חלק מהנימוקים כתבת בעצמך. בפרט שגם הרב ביטון וגם הרב מוזגרשוילי מכובדים ונערצים על שס. אל תנסי להבין בעדות כי אין לזה קשר. מה גם שמי שאינו ספרדי סתם עושה סלט. שס היא הבית של כולם. אבל אין מה לעשות בבחירות לרבנות שלצערינו אף הן פוליטיות חייבים להיות חכם ולא צודק.

  6. מגה פיגוע זה קטן על מה שיהיה
    19/01/2021 10:55
    מאור
  7. בעזהי משס לא יישאר כלום!!!

  8. הגאורגים מזמן לא חלק מש"ס !
    19/01/2021 12:21
    חרדי
  9. הסיבה שאין ח”כ לא בגלל שש”ס לא מתייחסת אליהם אלא בגלל שהם מזמן לא בש”ס !!
    מי שבן תורה (בודדים) יצביע ש”ס בגלל הרב עובדיה ובשביל כלל הנציגים ללא קשר למוצא שלהם בדיוק כמו שכבר לא סופרים כמה תוניסאים תימנים יש ב”ס וכמה נציגים יש לאבוחצירא אלא כולם נציגים של כלל הציבור
    אבל רוב העדה הגראוגית לא חרדים ומזמן מצביעים לכלל המפלגות חוץ מש”ס

  10. שס הפקירו את הקהילה הגאורגית
    19/01/2021 13:38
    לא מצביע לשס יותר
  11. כפויי טובה , מעניין אם זה היה הדרך של מרן ? שיעשו שם חשבון נפש. לדעת לצעוק לפני בחירות לכל קהילות גאורגיה להצביע לשס זה יודעים טוב מאד , ובזמנים הקשים שלא היה להם תקציבים למוסדות לבוא ולבקש ולהתחנן שיסדרו להם את החובות במליונים זה הם ידעו!! אבל מתי שהיו צריכים אותם ואת התמיכה שלהם יותר מכל הפעמים בעיר הכי מתאימה לתפקיד .. הם נעלמו ומצאו את הסיבות האפשריות לזה . יותר גרועים מאשכנזים ניהיו!

  12. נגמר עידן שס
    19/01/2021 15:07
    יוסי חן
  13. בתור תומך שס לאורך כל השנים , אחרי היריקה בפנים לרב העדה
    והבזיון בסיפורי השליה ,שס איבדו את הקל שלי בבחירות הקרובות .
    לא יתכן שיש מועמד ראוי וירא שמים ששס וכל הסובבים אותה נתנו מילה
    ובגדו , הבגידה זה בעדה כולה .
    נמשיח ונתמוך הרבני העדה .
    ועשו כל אשר יורוך .

  14. אכלו לי שתו לי...
    20/01/2021 12:37
    רועי
  15. היה, נגמר, עכשיו עם הפנים קדימה,

  16. יפעת
    21/01/2021 22:21
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. הרב ביטון הרב הראשי של לוד משמים בחרו בו כך רצה בורא עולם וככה פסקו בית דין של מעלה ועכשיו גם הגרוזינים צריכים לקבל את מרותו ולציית לכל אשר יאמר!

  18. יאללה מספיק עם הכתבות והאיומים, נגמר, עבר, לא קלטתם שלא יוצא מזה כלום?
    22/01/2021 15:39
    אהרון
  19. גם לפני הבחירות לכלכת עם כתבות, ותביעות, ואיומים, ומה לא.
    אתם ממשיכים באותה הדרך , השלילית, רק רע כל היום.
    תתמקדו בחיובי, בלעזור בלקרב, באהבת ישראל !!!
    לרא הכל זה עדות, יש כאלו שפשוט בשבילם כולם יהודים ושווים – גרוזינים, בוכרים, מרוקאים , אשכנזים.

  20. יאללה מספיק עם הכתבות והאיומים, נגמר, עבר, לא קלטתם שלא יוצא מזה כלום?
    22/01/2021 15:40
    אהרון
  21. גם לפני הבחירות לכלכתם עם כתבות, ותביעות, ואיומים, ומה לא.
    אתם ממשיכים באותה הדרך , השלילית, רק רע כל היום.
    תתמקדו בחיובי, בלעזור בלקרב, באהבת ישראל !!!
    לא הכל זה עדות, יש כאלו שפשוט בשבילם כולם יהודים ושווים – גרוזינים, בוכרים, מרוקאים , אשכנזים.

  22. מצחיק קראתי בפייסבוק שהגיאורגים עכשיו מאיימים על ביבי בגלל רבנות לוד
    22/01/2021 15:42
    יוסי
  23. רוב הגיאורגים מצביעים ליכוד, והשאר מפוזרים בין כל המפלגות.
    בודדים אם בכלל מצביעים שס.

  24. שס מרוקיאדא
    24/01/2021 03:27
    איכסס
  25. נכון ממש כך