‘פייזר’ התחייבה לביבי: מאות אלפי מנות חיסון בכל שבוע

סעיף חשוב בהסכם בין 'פייזר' לישראל מבטיח אספקה שוטפת של בין 400 ל-700 אלף מנות חיסון שינחתו מדי שבוע • איך פייזר מרוויחה מהסיכום הזה? מה קרה עם חברת 'מודרנה'? האם הסגר לא ייארך יותר משבועיים, ומתי יפתחו את המסחר לגמרי - כשיהיו 2.5 מיליון מחוסנים או 5 מיליון?
חרדים 10
כ"ז טבת התשפ"א / 10.01.2021 22:32

ענקית התרופות ‘פייזר’ התחייבה בהסכם עם מדינת ישראל לספק מעכשיו ועד חודש מרץ אספקה שוטפת של מאות אלפי חיסונים בכל שבוע.

לפי דיווח בחדשות 12, ההערכה היא שיגיעו לארץ בין 400 ל-700 אלף חיסונים מדי שבוע במטוסים, בדומה למשלוח שהגיע מ’פייזר’ היום אחר הצהרים.

המשמעות של הסעיף הזה בהסכם הוא: יפוג כנראה המתח במשרד הבריאות בין הרצון לחסן עוד אוכלוסיות במנה ראשונה ובין הצורך לשמור חיסונים למנה שנייה.

ברגע שיודעים במערכת הבריאות שיש אספקה שוטפת של חיסונים – אפשר יהיה לשחרר עוד חיסונים למנה הראשונה.

לפי הדיווח,  שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום, בישיבת הערכת מצב של מבצע החיסונים, כי אפשר להתחיל להקציב יותר חיסונים למנה הראשונה בזכות ההסכם החדש.

היעד הוא לחסן בישראל 200 אלף איש ביום – גם במנה ראשונה וגם במנה שנייה.

כבר השבוע יתחילו לחסן את המורים ואת בני ה-55 ומעלה. בשבוע הבא מקווים להתחיל לחסן גם את בני ה-50 ומעלה.

איך פייזר מרוויחה מההסכם הזה?

האספקה השוטפת מבטיחה לחברה סוג של בלעדיות על מבצע החיסונים בישראל. זאת, מכיוון שבשלב הזה הכמויות שמגיעות מחברת ‘מודרנה’ הן מאוד קטנות (בשבוע שעבר נחת משלוח קצת יותר מ-100,000 מנות), כך שרוב האוכלוסייה בישראל תתחסן בחיסונים של ‘פייזר’.

עובדה זו תאפשר לה להציג את ישראל המצליחה, כמודל העולמי שלה.

ולמה ‘מודרנה’, עמה חתמה ישראל ראשונה,  נותרה מאחור? ובכן, החברה סירבה להקדים במשך זמן רב את המשלוחים לישראל – בין היתר כי לא האמינה שישראל תהיה מדינה כה מובילה בנושא המתחסנים.

עד כה, כאמור, הגיע משלוח אחד של ‘מודרנה’ שיופנה לחיסון מרותקי בית, ובעוד שבועיים צפוי לנחות משלוח נוסף שיהווה את המנה השנייה לאותם מרותקים. המשלוח המשמעותי הבא, לדברי גורמים במשרד הבריאות, יגיע רק ברבעון השני של השנה.

ולכן עד מרץ רוב האוכלוסיה בישראל תהיה מחוסנת בחיסונים של ‘פייזר’.

מתי תתחיל היציאה מהסגר?

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, במשרד הבריאות שקלו להתחיל בהקלות בעוד שבועיים, אם נתוני התחלואה ימשיכו לרדת. המהלך ישקלל את נתוני התחלואה וגם את תוכנית החיסונים שהוקדמה.

גורם במשרד הבריאות אמר לכאן חדשות כי לקראת סוף השבוע צפויה הערכת מצב בנושא, שתבחן את מגמת התחלואה.

ייתכן ובמשרד הבריאות יבקשו להאריך את הסגר בכמה ימים – כעת הוא עתיד להסתיים ביום חמישי הבא בחצות, כך שייתכן והוא יימשך עד מוצאי שבת שלאחר מכן, ומערכת החינוך תשוב לפעול ביום ראשון שלמחרת.

לעומת זאת, גורמים בממשלה סבורים: הסגר צריך להסתיים כמתוכנן, ואין מקום להאריכו. גם בממשלה מבינים שלהארכת הסגר יהיה משמעות פוליטית, ולכן ספק אם יעבור בממשלה.

לצד ההקלות על הסגר במתכונתו המהודקת, בממשלה דנים גם על תחילת החזרה לשגרה, כשהמדד להתקדמות לקראתה תהיה מספר המתחסנים בשתי המנות – ולא מספר הנדבקים או החולים במצב קשה.

בממשלה מסתמנת מחלוקת בין שתי אסכולות בסוגייה: אסכולה מקלה, שסבורה שדי ב-2.5 מיליון אזרחים מחוסנים בשתי המנות כדי לאפשר פתיחה רחבה של המשק.

לעומתה קיימת אסכולה מחמירה, המדברת על 5 מיליון ישראלים מחוסנים. הפער בין שתי האסכולות, בקצב הנוכחי – עומד על 4-3 שבועות.

ועד כמה הסגר הנוכחי משפיע על התנועה בכבישים?

במשטרה הציגו הערב  נתונים לפיהם היום נרשמה ירידה של 30% בתנועת כלי הרכב לעומת ימי ראשון קודמים. במשטרה אומרים שלא מדובר בירידה דרמטית, זאת בשל ניצול אזרחים את הפריצות בתקנות הסגר, כגון האפשרות לבצע קניות בערים שהן לא עיר המגורים של הנהג.

המבחן הגדול יהיה מה קורה בימי החול במהלך השבוע. את הנתונים האלה נתחיל לקבל מחר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות