מנהל בכיר לדרעי: תיזהר • העימות שמסעיר את רבני ישראל

רבני הערים בישראל זועמים: לא רק שלא מטפלים בבעיות שמעיקות עליהם, במשרד לשירותי דת מקדמים את הקמת 'תאגידי הכשרות' • מנהל אגף שירותי דת במשרד מזהיר את דרעי: הקמת התאגידים תוביל "לביטול הצורך ברבני ערים" ול"סגירת המועצות הדתיות" • יו"ר 'ועד רבני ערים': "יש גורמים במשרד הדתות שמצירים את צעדי הרבנים והקימו כל מיני חוקים. טוב בעיניהם שהרבנים נחבטים" • והאם העמותה שהקימו היא הפתרון?
י' כסלו התשפ"א / 26.11.2020 14:04

1.

מזה תקופה ארוכה רבני ערים זועמים על גורמים במשרד לשירותי דת, אולם הם מתקשים להניח את האצבע על מי בדיוק הם כועסים. האם על השר הרב יעקב אביטן? לכאורה חלק מסמכויותיו נלקחו ונמסרו לידי יו”ר ש”ס, אריה דרעי. אולי על מנכ”ל המשרד עו”ד עודד פלוס?

קשה לכם? חשים בדידות ודיכאון? ייתכן ומגיע לכם הרבה מאוד כסף

חברת נתיב נדל”ן חוגגת 30 • ואיך אתם תרוויחו הטבות שלא יחזרו?

קשה להבין מהם. אבל, מה שברור הוא: בשיחות עמם עולה כעס גדול.

לפני כמה ימים קיימו נציגי ‘ועד רבני ערים’ פגישה עם השר לשירותי דת. לאחר הפגישה הם סברו שהדברים יטופלו, אולם בימים האחרונים הלכה וגברה אצלם ההבנה, שלא זה מה שקורה.

בדף הנושא את הלוגו של השר לשירותי דת, תחת הכותרת ‘סיכום פגישת השר עם ועד רבני ערים’, נכתב סיכום הפגישה שנערכה עם השר, ובהם סעיפים על מינוי רבנים מורשי חתימה בערים, ועדת משמעת לרבנים, שכר, יציאה לגמלאות של רבנים, בדיקת האפשרות שביישובים קטנים הרב יכול לשמש כיו”ר מועצה דתית כפי שהיה נהוג בעבר, ועוד.

 

2.

כש’וועד רבני ערים’ הבין כי דבר לא ישתנה, התארגנו לכינוס חירום מיוחד.

הודעה על הכינוס הועברה לכל הרבנים: “לחבריי הרבני ערים. מחר יתקיים כנס חרום על כל הדברים שלא נעשו כבר חמש שנים. מתעמרים ברבנים וברבנות וכל הציפיות היו לשווא. לכן, אין לנו ברירה רק להיכנס ולדון על דרכי הפעולה שאנו חייבים לנקוט.

“חובה על כל רב שרואה מחויבות גדולה למניעת ההרס של עולם הכשרות והרבנות להיות נוכח מחר בשעה 11:30 במשרד הרבנות באלפי מנשה. יהיו ועדי רבני ערים וההתיישבות ואני מצפה שיגיעו גם רבנים אחרים להביע את דעתם החשובה לנו.

“אתם מבינים שכשלא עושים כלום, מתחילים להוציא הודעות שונות ומשונות והמבין יבין. מצפה לראותכם מחר. התייצבות חובה”.

במקביל, שוגר מכתב ל”כבוד השר”, וזה לשונו:

“לצערי, אנו רואים כי לא די שלא נעשה דבר מכל אשר דיברנו, עוד אני שומע שאתם משתדלים לעשות נגד רצון הרבנים, ומקדמים חוקים, חוקי משמעת שנלחמנו בהם שנים, וזה ידוע מבית מדרשו של המנכ”ל, שידך לא משה מידו.

“לכן אנו נכנס את כל הרבנים לראות מה לעשות, ויעמדו הרבנים ויביעו את דעתם ברבים, ולא דיי שתבן אין ניתן לעבדיך, אלא עוד ולבנים אומרים לנו עשו. לכן לא טוב הדבר הזה, עברתם לצד שכנגד.

לצערי, נראה איך יהיו פני הדברים מחר בכנס חרום של הוועדים. הדרך הזו תוביל להתנגשות מיותרת בין הרבנים לבין המשרד. לצערי, לא יהיו פשרות בנושאים הנמצאים בציפור נפשם של הרבנים והרבנות”.

על המכתב חתם הרב דוד אוחיון, רב עיר באלפי מנשה, ויו”ר ‘ועד רבני ערים’.

בשיחה שקיימתי עם אחד מהרבנים, הוא מעלה טענות קשות.

“באיזה מגזר צריך לרדוף אחרי המנכ”ל, שלאחר שלא הייתה העלאת שכר במשך שלוש שנים, צריך לרדוף אחריו כדי להעלות את השכר ולעדכן אותו לרבנים הוותיקים – מה שלא ראינו שקורה אצל שרים או ראשי רשויות, שכבר העלו להם אוטומטית”. לדבריו, “לא נעשה דבר מכל מה שסוכם בפגישות עם השר – והציפיות נגוזו”.

אבל זה עוד לא הכל.

3.

לשיא הגיע הסכסוך – כעת גם ‘המתוקשר’ – בין הרבנים לבין השר הממונה, כאשר הרב חזקיהו סאמין, מנהל אגף שירותי דת במשרד, שיגר ביום שני מכתב אל השר אריה דרעי “מאחר וסמכויותיו של השר לשירותי דת בכל ענייני הכשרות הועברו אליך”.

לשר לשירותי דת נשלח העתק מהמכתב. העתקים נשלחו גם לרבנים הראשיים, למנכ”ל המשרד עו”ד עודד פלוס, לרב אליעזר שמחה וייס – חבר מועצת הרבנות הראשית, לרב דוד אוחיון – רב עיר באלפי מנשה ויו”ר ועד רבני ערים, ולרב יוסף שלוש רב אזורי ויו”ר ועד רבני ההתיישבות.

עיקר טענותיו מתמקדים ב”תזכיר החוק להסדרת שירותי ההשגחה על הכשרות התשע”ח”.

מדובר בחוק שמתגלגל כבר כמה שנים במסדרונות המשרד לשירותי דת, מאז ניתנה החלטה בעתירה שהגישה ‘התנועה להגינות שלטונית’ לבג”ץ נגד מועצת הרבנות הראשית.

הנידון באותה עתירה היה יחסי משגיח-מושגח וניגוד העניינים העולה מכך שהמשגיח מקבל את משכורתו מבית העסק עליו הוא מפקח. ‘התנועה להגינות שלטונית’ טענה, כי מדובר במצב בלתי נסבל שעלול להוביל לתקלות בכשרות.

בית המשפט פסק כי אכן יש לנתק את המערך הקיים. בעקבות כך, הנהלת הרבנות הראשית לישראל הגיעה להחלטה כי יש לקדם תזכיר חוק במסגרתו יקומו מספר תאגידי כשרות.

אולם, מאז ועד היום לא הצליחו שרי הדתות – דוד אזולאי ז”ל, יצחק ועקנין והרב יעקב אביטן – להוביל לשינוי כלשהו, תוך שהם מנסים לגבש תזכיר חוק חדש שיסדיר את המסגרת בה יינתנו שירותי השגחת הכשרות והעסקת משגיחים,  אך ללא הצלחה.

למען האמת, מדובר באינטרס חרדי. שכן, הבעיה היא בעיה הלכתית. אך בפועל נספר, שיש גורמים רבים הבוחשים בקדירה ומעוניינים בשינוי המצב. חלקם אף הקימו חברות כוח אדם, והם ‘בונים’ על כך שהתאגיד שהקימו הוא זו שיפעיל את מערך המשגיחים שיקבל את משכורתו מהמדינה – ולא מהמעסיק עצמו.

לשבחו של השר ועקנין ייאמר, כי בינואר 2020 הקים ועדת רבנים שתבחן את תזכיר החוק להסדרת שירותי ההשגחה על הכשרות, ותציג אותו בפני מועצת הרבנות. הרב חזקיהו סאמין ריכז את עבודת הוועדה, בה השתתפו גם הרב וייס, הרב אוחיון, הרב שלוש, הרב שלמה בן עזרא – רב העיר מבשרת ציון, הרב קלמן בר – רב העיר נתניה, הרב יוסף בן דוד – רב בקריית עקרון והיועץ המשפטי עו”ד ירון קטן.

במכתבו לדרעי כותב הרב  סאמין: “הוועדה קיימה פגישות עם מספר רב של גורמים מקצועיים הקשורים לתחום הכשרות בארץ, ביניהם חברי מועצת הרבנות הראשית, רבנים מקומיים, נציגי משגיחי כשרות, נציגי חברות כוח אדם המעסיקים משגיחי כשרות, חוקרים שעסקו בתחום.

“הוועדה הגישה את מסקנותיה במסגרתה קבעה כהאי לישנא: ‘תזכיר החוק הנוכחי פוגע באופן חמור במערך הכשרות בישראל וביכולתם של רבני ישראל לדאוג לכשרות, תוצאות תזכיר החוק, שכביכול נועד להסדיר את שירותי ההשגחה על הכשרות, הינן פגיעה בלתי מידתית ובלתי סבירה במערך הכשרות בישראל וביכולת ההשגחה על הכשרות, יחד עם פגיעה משמעותית בעבודת הרבנים המקומיים, מעמדם וסמכותם, רבני ישראל לא יוכלו לעמוד מנגד ולהמשיך לקחת אחריות על תחום הכשרות, כאשר באים בחוק זה לפגוע ביכולתם לפעול בתחום זה.

“לאור זאת, אנו קובעים, באופן חד משמעי ובלתי מתפשר, בהתאם לבקשתך לקבל את עמדת הוועדה, שיש לדחות את תזכיר החוק ואין להמשיך בהליכי החקיקה”.

4.

אם מדובר בשיפור הלכתי, מדוע בעצם מתנגדים לו רבני הערים – בהנחה, שלא משום שמאכערים ירוויחו מהסיפור, כי לך תדע מי יהיה שר הדתות הבא, מאיזו מפלגה, ואיך הוא יארגן את נושא הכשרות במדינה.

באופן רשמי, ההסבר המוצג במכתבו של הרב סאמין הוא כי הדבר יביא “לביטול הצורך ברבני ערים”, ל”סגירת המועצות הדתיות” ואולי למניעת כל צידוק לקיומו של המשרד לשירותי דת.

צריך לאמר את האמת: בעבר הוקנו לרבני הערים סמכויות רבות בהקשר של ניהול ענייני הדת בעירם. כיום, נותרו להם מעט מאד תפקידים (“הרשות הרושמת בפקודת הנישואין והגירושין”, בתחומי עירו בלבד, וכן “מתן הכשרות לעסקי המזון”, גם זה בתחום עירו בלבד. במקביל, רב העיר מפקח על העירוב והמקוואות), ויש ערים בהן אין כל קשר בין התושב לבין רב העיר.

מה שאומר שמעמד רבני הערים כורסם מאד. בעתיד, חוששים הרבנים, תבוא דרישה, “לגיטמית” לכאורה, לסגור את המועצות הדתיות, לבטל את הצורך ברבני ערים ו”למנות רבנים מחוזיים”, שהם אלו שירשמו לנישואין בכל האזור כולו. הכשרות, לפי החוק המתגבש, תעבור הרי לשליטה ארצית.

“לא למותר לציין, כי כבר היום נשמעות קריאות ברשות המחוקקת, לבטל את המועצות הדתיות תוך הפעלת שירותי הדת באמצעות הרשויות המקומיות, בשים לב כי כ- 40 אחוז מנפח פעילותן של המועצות הדתיות הינן בהפעלת מערך הכשרות, הקמת תאגידי הכשרות רק תגביר את הקריאה הקיימת כבר, ותעניק לה לגיטימציה”, מציג  הרב סאמין את החשש.

לדעתו, “אין צורך להכביר במילים אודות חשיבותם של רבני הערים באשר הן, מציאות היסטוריית רבני ישראל בערים ובפזורה הוכיחה, כי כל אימת ומכהן רב עיר ושכונה, דמותו משפיעה על בני קהילתו, הרב המקומי מהווה כתובת לכל דבר שבקדושה, נוכחותו באזכרות, בר מצווה, בריתות, עריכת חופות וטקסים תורם רבות לפסיפס המסורתי של כלל חלקי האוכלוסייה. ברבות השנים, הוכח כי בכל מקום בו היו רבני עיר ושכונה, נוכחותם ופעילותם קירבה את הציבור למסורת ישראל סבא שבאה לידי ביטוי בהשפעה הרוחנית, בעיקר על הדור הצעיר”.

ביום רביעי בבוקר, כאמור, נפגשו רבני הערים – בזום, שוחחו, והחלטה חשובה יצאה מהפגישה: אישור עמותה שהוקמה בדיוק כדי לפקח על מערך הכשרות. עמותה, נדגיש, כלומר איש לא ירוויח ממנה: אין חלוקת ג’ובים, אין מאכערים, יבוטלו יחסי משגיח-מושגח, ולכאורה, גם הבג”צ יסמוך את שתי ידיו על ההצעה.

5.

בשיחה של חרדים 10 עם הרב דוד אוחיון, יו”ר ‘ועד רבני ערים’,  הוא מספר על סימוסים רבים ששיגר לשר דרעי (“הוא עונה יפה, מכבד רבנים”), על שיחות טלפון רבות שקיים עם השר אביטן (“רק עכשיו סיימתי שיחה ארוכה”) – אבל על כך שהכול תקוע.

“העמותה תיתן שירות לכל הארץ, למי שירצה, ותפתור את בעיית המשגיח-מושגח, בתקורה הכי מינימאלית שיכולה להיות, כך שלא יפגע שכר המשגיחים וגם המעסיקים לא ייפגעו מזה”.

והשר מסכים לזה?

“אנחנו לא שואלים את השר”.

יש מאכערים שכבר הקימו חברות כוח אדם, יש בעלי אינטרסים, הרב מכיר את כל זה?

“אני לא מסתכל לא ימין ולא שמאל, רק על כשרות ועל עולם הרבנות”.

אפשר לצטט את הרב?

“כן, את יכולה לצטט אותי, אני מפחד רק מהקב”ה. אני פה כדי לייצג את הרבנים, ללא פחד ואימה. מישהו כתב לי היום בקבוצה של הרבנים שכיום יש פחד ואימה אצל הרבנים לדבר. כתבתי לו: תדע לך, שהם עוברים על הסעיף הראשון בשולחן ערוך – רב צריך להגיד מה הוא חושב. ואם היום הוא לא ידבר מה שהוא חושב בעניינים הללו, אז גם בנושא של כשרות ונישואין לא יטפל נכון.

“אנחנו עושים הכל כדי שהתאגיד לא יקום. זה יהרוס את הרבנים ואת הרבנות, ויש גורמים במשרד הדתות שהם מצירים את צעדי הרבנים והקימו כל מיני חוקים. טוב בעיניהם שהרבנים נחבטים. יושב מולי רב צדיק, תלמיד חכם, שבא לבקר אותי, ועכשיו אני אומר שיש רבנים שהורידו להם את השכר ב-20%, אולי כי הם לא מהמגזר ‘שלהם’, אבל זה לא חכם, כי מחר המשרד יישלט על ידי מישהו אחר. ואיפה כבוד התורה? לא משנה מאיזה מגזר. לכן, אנחנו לא משחקים במשקולות האלו”.

והשר, שהוא גם רב, מה אומר על כל זה?

“דיברתי איתו היום יותר משלושת רבעי השעה. לא יודע, הוא ממלא את פיו מים. בעניין של התאגיד, אין מה לדבר איתו בכלל, הוא נחוש. בעניין של הקמת ועדת משמעת לרבנים, שהוא רוצה להקים – אנחנו לא מסכימים.

“כיוון שיש בית דין משמעתי של הרבנות הראשית, שבו רבנים דנים רבנים, הם רוצים להקים ועדת משמעת שיעמוד בראשה שופט. אמרתי להם, אני מוכן שיעמוד שופט בראש ועדה שדנה רבנים, אם ימנו רב שיעמוד בראש ועדה שדנה שופטים”.

והשר דרעי, גם לא מבין?

“עוד לא נפגשנו איתו, אני שולח לו סימוסים, כעת ביקשנו פגישה גם איתו, בנושא של הכשרות, כיוון שהוא הממונה. ואם לא יענו לנו, את הצעדים שלנו נעשה, הנה, הקמנו עמותה”.

6.

איך זה יסתיים? מן הסתם נצא או-טו-טו לבחירות, ושוב ניכנס לתקופת ‘ממשלת מעבר’, בה לא ניתן לבצע הרבה, ותפוח האדמה הלוהט הזה יועבר, מן הסתם, לפתחו של השר לשירותי דת הבא.

האם יהיה זה שוב הרב יעקב אביטן? רק אריה דרעי יודע.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: “המשרד פועל למען רבני ישראל ורואה חשיבות רבה לפעול למענם.

“נדגיש, עבודתם היא עבודת קודש והם ראויים לכל הכבוד וההערכה. בתקופת כהונתו של מנכ”ל המשרד מר עודד פלוס נרשמה עליה משמעותית בשכרם דבר שלא קרה בעשור האחרון, ודווקא מר פלוס חתום על ההישג המשמעותי הזה. המלאכה טרם הושלמה בשל דרישת האוצר לקידום החוק הדורש תיקון הדין המשמעתי לרבנים. דרישה של משרדי האוצר והמשפטים.

“נדגיש, המשרד ימשיך ויפעל למען רבני ישראל ויעמוד בפרץ כנגד ניסיונות לכפות הסדרים חוקיים. חשוב לציין שקיים דיאלוג תמידי עם הרבנים.

“לגבי סוגיית תאגידי הכשרות – הנושא הועבר לאחריות שר הפנים הפריפריה והגליל הרב אריה דרעי שמטפל בנושא ועתיד למצוא את שביל הזהב בכדי להביא לפתרון לסוגיא”.

תגובת השר יעקב אביטן לא התקבלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות