‘להשתתף בסעודות רמאדן?’ ארגון רבני מדינות מוסלמיות

הרב מענדי חיטריק, נשיא ארגון 'ARIS', המכהן כרב בטורקיה: "זהו ארגון א פוליטי, שרק מתעסק בחיזוק הרבנים האורטודוקסים הפועלים במדינות מוסלמיות. עצם הפרסום על חיים יהודיים במדינות האסלאם זה דבר חשוב מאוד" • כיצד הם מסייעים אחד לשני, ובאילו נושאים הלכתיים הם דנים?
נתן פרל
ט' חשון התשפ"א / 27.10.2020 12:40

על רקע יחסי הנרומליזציה בין ישראל למדינות באפריקה, במפרץ הפרסי ובמזרח התיכון: ארגון חדש שמאגד את רבני האיסלאם –  ARIS, ראשי התיבות באנגלית של ‘איחוד הרבנים במדינות האיסלאם’ – תופס תאוצה.

תמיד בשמחה: יש טעמים חדשים שלא כדאי לכם להחמיץ

“הארגון הוקם בחודש כסלו תש”פ על ידי רבנים המכהנים במדינות מוסלמיות, על מנת לחבר את הרבנים ביניהם, גם בעצה וגם במעשה”, אומר הרב מענדי חיטריק, נשיא הארגון, המכהן כרב בטורקיה. “זהו ארגון א פוליטי, שרק מתעסק בחיזוק הרבנים האורטודוקסים הפועלים במדינות האיסלאם. הארגון פתוח לכל רב אורטודוקסי במדינות אלה”.

בארגון כבר חברים הרב לוי דוכמן – הרב של איחוד האמירויות וסגן נשיא הארגון, הרב ישעיהו כהן – הרב הראשי של קזאחסטן, הרב יואל קפלן – הרב הראשי של אלבניה וקוסבו, הרב שניאור סגל – הרב הראשי האשכנזי של אז’רבייג’ן, הרב לוי באנון – רב במרוקו, הרב ישראל אוזן – הרב הראשי של ניגריה, הרב משה רסקין – הרב הראשי של אוגנדה, הרב אריה רייכמן הרב הראשי של קריגיסטאן, הרב חיים אזימוב – רב בצפון קפריסין, ועוד.

הרב חיטריק: “יש עוד חברים סמויים ממדינות שונות. הארגון הוא לא רק של שלוחי חב”ד, אם כי רוב המדינות הן מדינות שבהם פועלים שלוחי חב”ד, כך שמטבע הדברים רוב נציגי המדינות כרגע הם שלוחי חב”ד. אבל הארגון בהחלט פתוח לכל הרבנים שגרים במדינות האסלאם.

“אנחנו מקווים להעלות את האתר בהקדם בו יוכלו הרבנים להירשם לארגון”.

במה, בעצם, אתם מסייעים אחד לשני?

“משלוחים של תשמישי קדושה ממקום למקום, לפעמים גם בתנאים מיוחדים; גיבוי חברי בעמידה מול הממשלות אתן אנו פועלים ביום יום. אינו דומה רב שעומד לבדו, מול ארגון רבנים שתומך בו; מתן עצה טובה איך להתמודד עם נושאים מגוונים שמיוחדים במדינות המוסלמיות.

“ובכלל, עצם הפרסום על חיים יהודיים במדינות האסלאם זה דבר חשוב מאוד. הן להורדת מפלס האנטישמיות, כשמטמיעים את המידע והאמת על מציאותם של חיים יהודים תוססים במדינות האסלאם. זה גם עוזר להגבלת האנטישמיות, ומאידך, זה גם עוזר במערב להורדת מפלס האיסלאמופוביה. לדעתנו, שני הדברים עובדים יד ביד.

צילום: באדיבות המצלם

“כשיודעים שיהודים חיים בשלום ובטחון כיהודים גאים במדינות האסלאם, המסר הזה, המסר הכפול הזה, עובר”.

מה, למשל, הוא נושא שייחודי דווקא למדינה מוסלמית?

“יש נושאים הלכתיים ויש נושאים פרקטיים. נושאים הלכתיים שבהם אנחנו דנים הם בנוגע להשתתפות בסעודות רמאדן, למשל. או הסתמכות על המואזין לשעות קבלת ויציאת שבת. ויש נושאים פרקטיים שבהם דנים הרבנים בינם לבין עצמם”.

אתם גם מעניקים כשרות במדינות המוסלמיות?

“כן,  למשל ביקרתי בשחיטת העופות של הרב דוכמן בדובאי, ובמסגרת הארגון אני גם מפקח על רמת הכשרות של ארגון הכשרות של איחוד האמירויות”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות