בג”ץ: בית רוצח הרב שי אוחיון הי”ד יהרס I ומי ריחם על משפחת הרוצח

בדעת רוב של השופטים נועם סולברג ויעל וילנר, נגד דעתו של השופט מני מזוז, נדחתה העתירה שהגישו המחבל ובני משפחתו נגד צו ההריסה
חיים טוויל
ז' חשון התשפ"א / 25.10.2020 15:52

שופטי בג”ץ דחו אחר הצהריים (ראשון) ברוב דעות את עתירת המחבל ח’ליל עבד אלחאלק דויקאת, מי שרצח את הרב שי אוחיון הי”ד, ובני משפחתו, נגד צו ההריסה שהוצא לבית בו התגורר.

רצח הרב אוחיון הי”ד אירע לפני כחודשיים בפתח תקווה, ובעקבות הרצח הוציא אלוף פיקוד המרכז צו הריסה לבית בו התגורר המחבל עם בני משפחתו.

שופטי הרוב, השופט נועם סולברג והשופטת יעל וילנר, קבעו: “החלטת המפקד הצבאי להרוס את המבנה עונה על דרישות הדין למידתיות. כאמור, קיים קשר רציונלי בין המטרה – הרתעה, לבין האמצעי – הריסה”.

השופט סולברג הוסיף: “היקף הפגיעה נקבע, לדעת המפקד הצבאי, בשיעור הנחוץ להשגת ההרתעה (ההריסה אינה חורגת מגבולות ביתו של המפגע, ופגיעתה תחומה למשפחתו הגרעינית בלבד); הריסת הבית תפגע ברכוש, אך היא צפויה להועיל למניעת פגיעה בגופם ובחייהם של חפים מפשע”.

השופטת וילנר ציינה בחוות דעתה: “עיון בחוות הדעת החסויה שהוצגה לעיוננו מלמד כי השימוש בתקנה 119 אכן תורם באופן מובהק להרתעת מפגעים פוטנציאלים. על רקע האמור, השימוש בתקנה זו, בבחינת הכרח בל יגונה, עומד במבחני המידתיות. ודאי שכך נוכח נסיבותיו הקשות של המקרה דנן, בו נרצח בדם קר הרב שי אוחיון ז”ל, אשר הותיר אחריו אלמנה ויתומים”.

בדעת מיעוט נותר השופט מני מזוז, שקבע: “הפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובבנותיו, שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג. בנסיבות אלה אני סבור כאמור כי סנקציה המכוונת עצמה לפגיעה בחפים מפשע, אינה יכולה לעמוד”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה להרוס לו את הבית...?
    26/10/2020 09:17
    נחרד
  1. הוא סך הכל ‘לוחם למען חירותו’ לוחם ‘לשחרר את עמו האומלל מהכיבוש הנורא…’
    אם כבר אולי להרוס את בניין הבג’ץ ואז ובא לציון גואל…

  2. כמה הייתי משלם כדי להיות בהורסים
    26/10/2020 12:19
    דוד
  3. זכות גדולה להיות בין ההורסים, יחזקו ידיהם!

  4. אם כל הכבוד
    28/10/2020 16:10
    חנן
  5. לאדון מזוז איפה האלמנ/ות והיתומים/ות הפוטנצילים הם לא חפים מפשע שסתם נרצח/ה אביהם/אימם/בנם/אחיהם
    זה לא נלקח לך בשיקול הדעת?