אושרה הקמת ועדת חקירה, אבל לוין ביטל: השמאל זעם – ונטש

דרמה במליאה: הכנסת אישרה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות, אבל יו"ר הכנסת יריב לוין ביטל את ההצבעה והורה לערוך הצבעה שמית • ח"כ ניצן הורוביץ: "בושה וחרפה. לא היה דבר כזה בכנסת" • תמר זנדברג: "נעתור לבג''ץ" • לוין: "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות ודריסת התקנון"
אריה ריבקינד
ג' חשון התשפ"א / 21.10.2020 14:54

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) את ההצעה של ח”כ תמר זנדברג ממרצ – להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות.

ההצעה עברה ברוב של 25 תומכים מול 23 מתנגדים. אלא שיו”ר הכנסת, ח”כ  יריב לוין, קבע כי ההצבעה לא הייתה חוקית – ועבר להצבעה שמית.

חברי הכנסת מהאופוזיציה זעמו על ביטול ההצבעה ונטשו את אולם המליאה.

יריב לוין הסביר את החלטתו: “לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו״ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת.

“מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטורנית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה.

“מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו״ר עבאס לבירור מיידי עוד היום״.

יוזמת ההצעה, ח״כ תמר זנדברג, אמרה: “מליאת הכנסת קבעה באופן מפורש לפתוח בוועדת חקירה על פרשת הצוללות. החלטת היו״ר לבטל את התוצאות הן כתם על הדמוקרטיה. אם צריך נעתור לבג”ץ”.

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, הגיב: “ביזיון בכנסת. רוב לאופוזיציה להצעת ⁦תמר זנדברג להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. עכשיו היו״ר לוין עושה מעשה שלא יעשה ומבטל את ההצבעה. ואחרי שהגיעו ח”כים מהקואליציה הוא מקיים הצבעה חוזרת. בושה וחרפה. לא היה דבר כזה בכנסת”.

יו”ר הקואליציה ח”כ מיקי זוהר הסביר מדוע הוחלט לבטל את ההצבעה ולערוך הצבעה שמית: ”מה שקרה פה הוא פשוט, ותבדקו במצלמות והאמת תצא לאור. ישבתי כאן עם חבריי בליכוד ולא הצבענו כי ביקשנו הצבעה שמית. יו”ר הישיבה הפעיל את כפתור ההצבעה, למרות שביקשנו הצבעה שמית. בחרתם לא להשתתף בהצבעה וזו בעיה שלכם. יו”ר הישיבה פעל בשוגג”.

בהצבעה השמית, 44 חברי כנסת התנגדו ואפס תמכו – וכך נפלה ההצעה להקים ועדה חקירה לבחינת פרשת הצוללות.

התנועה לאיכות השלטון הודיעה כבר כי מתכוונת לעתור לבג”צ בדרישה לאשר את תוצאות ההצבעה הראשונית בכנסת להקמת ועדת חקירה.

גם יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, מסר כי סיעת מרצ תעתור לבג”ץ נגד יו”ר הכנסת יריב לוין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות