מרן הגר”ח קניבסקי למנהלי ת”תים ששאלו: ניתן לפתוח את הלימודים

מדובר בהוראה שניתנה למנהלים ששאלו את פי הגר"ח ועברה מפה לאוזן • מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין לא מתערב בשאלת פתיחת הת"תים • הפתיחה כוללת גם את הישיבות הקטנות, הפועלות ללא פנימיות • אלוף מיל' רוני נומה הזהיר ביום שישי את השרים: "יש מקומות שבהם פתחו כבר תלמודי תורה בלי אישור, ולהערכתי רבים ייפתחו – לא משנה מה שאתם חושבים שאתם תגידו. מדובר בכמה עשרות אלפי ילדים שיחזרו ללימודים"
יוסף גרינבוים
כ"ט תשרי התשפ"א / 17.10.2020 20:57

אחרי ימים ארוכים של ניסיונות להגיע למתווה מגובש של הציבור החרדי מול משרד הבריאות  – הערב, מוצאי שבת, מסתמן: שבירת כלים.

מרן הגר”ח קניבסקי הורה למנהלי תלמודי התורה מהריכוזים החרדים לפתוח מחר את הלימודים.

זאת, לאחר שהצוות שמונה להשיג מתווה מול משרד הבריאות – בראשו עמד הדיין הגר”י סילמן – לא הצליח להגיע להבנות סביב מתווה מוסכם.

ההוראה כוללת גם את ה’ישיבות הקטנות’, הפועלות ללא פנימיות, לבני 13-16.

נדגיש, כי הוראת הגר”ח קניבסקי הייתה פרטנית למנהלי מוסדות ששאלו את פיו, אך עברה עד מהרה מפה לאוזן והפכה להוראה שרבים ממנהלי הת”תים אימצו – ומחר בבוקר ייפתחו תלמודי התורה של המגזר הליטאי, בהדגשה על המוסדות לבנים.

מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין אמר כי אינו מתערב בשאלת פתיחת הת”תים. מביתו אומרים כי אין הוראה רשמית לציבור, וכי מאחר והגר”ח קיניבסקי  הורה – הוא לא מורה אחרת.

בסביבתו יש הטוענים, כי מלכתחילה סבר שיש להמתין עד ליצירת מתווה מסודר מול הרשויות, תוך מעבר למערך של למידה מרחוק.

גורם המעורה בפרטים אומר לחרדים 10: “פותחים את הת”תים לאחר שמו”מ שהתנהל במשך שבוע שלם, במהלכו הייתה הידברות מקיפה, הצליח להניב פירות רק בגזרת הישיבות. למרות זאת ההידברות תימשך”.

פתיחת הלימודים תיעשה תוך הקפדה על כל הכללים: ריחוק חברתי, מספר קטן יחסית של תלמידים בכיתה ותגבור הצוותים החינוכיים.

נזכיר, כי כבר בתחילת הגל הראשון הביע מרן הגר”ח קניבסקי את דעתו הנחרצת, לפיה אסור להפסיק את לימוד התורה ולו אף לרגע אחד, וזאת על אף שעודכן על הסכנות שנגיף הקורונה טומן בחובו. יצוין, כי אז הזהירו ממגיפה בה ימותו יותר בני אדם ממה שידוע עליו כיום –  ולמרות זאת דעתו הייתה חד משמעית.

בהמשך הצטרפו לדעתו כמה מחשובי האדמו”רים, וביניהם האדמו”ר מבעלזא, שאף ערך חתונה משפחתית במקום סגור בהשתתפות אלפי חסידים, וכן ‘הפלג הירושלמי’ שפתח את מוסדותיו כבר לאחר שמחת תורה. גם בציבור החסידי נפתחו חלק גדול  מתלמודי התורה בשבוע האחרון.

ב’כאן חדשות’ דווח כי האלוף במיל’ רוני נומה הזהיר ביום שישי את השרים, ואמר כי השטח ביישובים החרדיים מבעבע. הוא הזהיר שייתכן שהדברים יתפוצצו – ולכן לדעתו צריך לפתוח את גילאי 0-6 כדי לתת הקלה למשפחות. “יש שם סיר לחץ”, אמר.

עוד אמר נומה: “יש מקומות שבהם פתחו כבר תלמודי תורה בלי אישור, ולהערכתי רבים ייפתחו – לא משנה מה שאתם חושבים שאתם תגידו. מדובר כמה עשרות אלפי ילדים שיחזרו ללימודים”.

פרופ’ רוני גמזו תקף הערב את ההוראה של גדולי הציבור הליטאי: “פתיחת בתי ספר ותלמודי תורה – לא מאושרת, מסוכנת ומנוגדת לחוק”.

מנהל בית החולים מעיני הישועה היוצא, פרופ’ מוטי רביד, הזהיר בכאן חדשות מפני אסון במגזר החרדי. “אם יפתחו את מערכת החינוך בציבור החרדי נראה אסון תוך זמן קצר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני מקווה שיענקי יודע מה הוא עושה כי כל המדינה מתהפכת על החרדים.
    18/10/2020 09:24
    אבריימי
  1. האם נכון בגלל שבועיים לעשות כזה משבר, האם אי אפשר ללמוד כמה ימים עם הילדים בבית