שדולת הנשים לחצה, זילבר נבהלה ופיילוט הרחצה בוטל

פיילוט הרחצה בהפרדה שהיה אמור להתקיים על ידי רשות הטבע והגנים בשמורת עינות צוקים שליד ים המלח -  בוטל בהנחיית משרד המשפטים, לאחר לחצים שהופעלו מצד 'שדולת הנשים בישראל' • ארגון 'בצלמו' מאיים לעתור לבג"ץ: "לא ייתכן ששמורות הטבע יהיו חסומות בפני הציבור הדתי"
יוני גרין
כ' אלול התש"פ / 09.09.2020 11:48

בשבוע שעבר הודיעה ‘רשות הטבע והגנים’ כי אתר הטבע עינות צוקים עין פשחה שבים המלח, יפתח במסגרת פיילוט לימים ושעות נפרדות לגברים ונשים.

האקדמיה לחרדים: זו הסיבה שכולם נוהרים ללמוד תואר יוקרתי מהבית

אלא שהבוקר הודיעה הרשות כי הפיילוט מבוטל – על פי הוראה של משרד המשפטים.

גם הדף שהציג את הפיילוט הוסר מאתר רשות הטבע והגנים.

בהודעה שנשלחה לנרשמים נאמר: “בהנחיית משרד המשפטים, שמורת עינות צוקים תפעל כרגיל, ברחצה מעורבת וללא הפרדה”.

על פי הדיווח ב’הארץ’, הפיילוט הוקפא עד לבירור מכלול היבטים משפטיים הכרוכים במהלך, מהשאלה אם לרשות יש בכלל סמכות לקבוע הפרדה מגדרית ועד לפגיעה אפשרית במרחב הציבורי, שאמור להיות פתוח לכל.

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה, כי היא “תפעל בהתאם לעמדת משרד המשפטים, לפיה הנושא יבחן בשיח משותף”.

אלינור דוידוב, מנהלת תחום המאבק בהדרת נשים בשדולת הנשים בישראל: “אנחנו מברכות על הודעת משרד המשפטים. במכתב בהול שהוצאנו לרשות שמורות הטבע והגנים כבר לפני חודש הבהרנו כי אין בסמכותה של רט”ג להחליט על הפרדה מגדרית, זאת בנוסף לטענה המרכזית שלנו והיא שהפרדה מגדרית אינה חוקית בישראל, היא מפלה נשים, ויש לה נטיה להתרחב ולכפות סטנדרטים מחמירים על קהילות שונות, שלאו דווקא היו בוחרות בסטנדרטים האלה מראש.”

מארגון ‘בצלמו’, שמוביל את המאבק נגד הדרת הציבור החרדי מאתרי הטבע, תקפו בחריפות בשיחה עם חרדים 10: “מצער מאוד שמשרד המשפטים נכנע ללחץ של השמאל הקיצוני ושדולת הנשים.

“מדובר בפגיעה חמורה בזכויות האדם של ציבור גדול ביותר בישראל. אנחנו לומדים את ההחלטה ולא נהסס אף לעתור לבג”ץ. לא ייתכן ששמורות הטבע יהיו חסומות בפני הציבור הדתי”.

מדובר באחת השמורות היפות בצפון ים המלח, המציעה בריכות טבעיות בנוף עוצר נשימה.

הפיילוט היה תקדימי, שכן עד עתה כל אתרי הטבע היו פתוחים לקהל הרחב ללא הגבלה, ורק במקרים נדירים מחוץ לשעות הפתיחה הרשמיות היה אתר אחד שפתוח לשעות ספורות באופן נפרד .

ברשות הטבע והגנים אמרו עם השקת הפיילוט: “בתום הפיילוט, שיתופעל על ידי צוות האתר, ייבחנו וייבדקו לעומק ההשלכות העתידיות. לאחר הפקת הלקחים ובדיקת שביעות רצון ציבור הרוחצים, יוחלט האם וכיצד להמשיך בתהליך”.

כפי שדווח בחרדים 10, מי שיצא נגד הפיילוט היו שדולת הנשים בישראל וח”כ אלכס קושניר מישראל ביתנו שתקפו את החלטת ‘רשות הטבע והגנים’ על יישום פיילוט של ימים ושעות נפרדות לרחצה באתר ‘עינות צוקים’.

“מדוע משפחה חילונית שתרצה להשתכשך במים תצטרך לבדוק ביומן האם האתר פתוח לכלל הציבור או רק לחרדים?!”, תקף קושניר. “רשות הטבע והגנים נכנעה ללחץ של ארגון ‘בצלמו’ שכנראה דואג רק לזכויות האדם שיש לו כיפה על הראש”.

נזכיר, כי ארגון זכויות האדם ‘בצלמו’ פנה כבר לפני מספר חודשים אל המשנה ליועמ”ש עו”ד דינה זילבר, על מנת למצוא מתווה שיאפשר הפרדה גם בשמורות טבע, כפי שקיים בחופי ים ובריכות ציבוריות.

ואכן, המשנה ליועץ הודיעה אז כי היא פותחת בבדיקה לבחינת הדברים.

תגובת משרד המשפטים: “הנושא נמצא בדיאלוג משותף בין משרדי הממשלה הרלבנטיים, ואנו בהם, לרשות הטבע והגנים. בשים לב להיבטים השונים שבקשה להקצות שעות רחצה נפרדות כאמור מעוררת, ובראשם שאלת מקור הסמכות להסדר כאמור, ולנוכח מגבלות התו הסגול שבגינן כרגע יש ממילא מיעוט מבקרים באתרי רשות הטבע והגנים, הומלץ לרשות להמשיך את השיח מולנו ולמצות את הבירור, טרם קיום הפיילוט”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות