‘ראש הישיבה רצה שכולם יידבקו, שאביו יוכל לבוא בראש השנה’ • מה קרה בישיבה I עדות מפנים

בחור בישיבה גדולה בצפון חושף בשיחה עם חרדים 10 טפח מהמתרחש בחלק מהישיבות שלא פועלות לפי מתווה הקפסולות: "בשבת 700 בחורים ישבו בחדר אוכל, אכלו יחד, זה היה ממש מדגרה" • אחרי שבחור התעלף ופונה, כ-450 בחורים, חלקם עם תסמינים, נסעו הביתה בתחבורה ציבורית
ישראל יוספי
י"ד אלול התש"פ / 03.09.2020 14:30

כ-900 בחורים הלומדים בקפסולות בישיבות ברחבי הארץ, מוגדרים הבוקר (חמישי) כחולים מאומתים בנגיף הקרונה.

רוצה תואר יוקרתי המתאים מאד לדרך החרדית? – כך תעשו את זה!

“קצת קשה בישיבה שלנו”, מספר בחור בישיבה גדולה ביישוב בצפון הארץ, בשיחה עם חרדים 10 וחושף טפח מהמתרחש בחלק מהישיבות שלא פועלות לפי מתווה הקפסולות. “לא שומרים אצלנו על הכללים, יש בישיבה הרבה חולים מאומתים”.

עושים בדיקות?

“מנהל הישיבה אמר לכולם שלא עושים בדיקות, שאסור לעשות בדיקות, עד שאחד הבחורים התעלף והזמינו את מד”א – ואז חייבו את כולם לעשות בדיקות. אבל בתחילה הבן של הראש ישיבה אמר שלא נעשה בדיקות ואסור לעשות בדיקות. פשוט לא שומרים על הכללים”.

מה זאת אומרת ‘לא שומרים על הכללים’?

“אין מסכות, אין שמירת מרחק, יש עומס, צפיפות. בשבת האחרונה 700 בחורים יושבים כולם יחד בחדר אוכל, אוכלים, כולם היו יחד וזה היה ממש מדגרה, משהו הזוי. ממש צפופים, חום, בלגן. אבל עכשיו, לאחר המקרה שלשום עם הבחור, הרבה בחורים נסעו הביתה”.

בגלל שנדבקו או כי מפחדים?

“רוב הסיכויים שנדבקו כבר”.

כמה בחורים נדבקו מתוך 700 בחורים?

“רק אתמול התחלנו לעשות קצת בדיקות, אז עדין לא יודעים כמה חולים יש. לאחר שהבחור התעלף ופינו אותו לבית חולים,  משרד הבריאות חייב לעשות בדיקות”.

אתם לא מפחדים?

“הבן של הראש ישיבה – שמכהן גם כראש ישיבה –  אמר: ‘מי  שמפחד שילך הביתה’. רוב הבחורים נסעו”.

700 בחורים הגיעו בתחילת ‘הזמן’.  אז לא פחדו כל כך.

“אנחנו עומדים כעת שבועיים לאחר תחילת הזמן, כעת יש בישיבה  200 בחורים, 250 גג. אני לא יודע אם כולם נדבקו, אבל עם תסמינים יש כאן  הרבה, הרבה מאוד.  אין להם חוש טעם וריח, כאבי ראש. הבן של  הראש ישיבה תכנן להדביק את כולם, ואז יהיו להם נוגדנים של קורונה.

“אני אישית מפחד, עשיתי בדיקה, אני לא יכול לעזוב הכל ולנסוע. אתמול היה לי חום, אמרתי אני חייב לעשות את הבדיקה. עשיתי בדיקה בישיבה, אם אני ייצא שלילי אסע הביתה. יש לי סבתא בבית, בגלל זה עשיתי בישיבה את הבדיקה ולא נסעתי”.

זו לא חוסר אחריות של ראש הישיבה? ההורים שולחים אתכם בכדי לשמור על הכללים ואתם כלל לא שומרים?

“אני לא יודע איך זה הגיע למצב כזה, הייתי בטוח שאחרי שבחור אחד יתגלה כחולה – יסגרו את הישיבה. בהתחלה אמרו לבחורים, ‘מי שייבדק יעוף מהישיבה’. לרובם יש תסמינים –  ונסעו חזרה הביתה בתחבורה ציבורית. רק שכעת אתה לא יודע אם הם חולי קורונה או לא”.

הם היו עם אנשים באוטובוס והולכים להדביק את הסביבה הקרובה שלהם…

“הרב, הבן של הראש ישיבה, אמר לבחורים: מי שרוצה ללכת שיזמין מונית או שאבא שלו יגיע לקחת אותו. אני מאמין שנסעו בתחבורה ציבורית כי לא לכל ההורים יש אפשרות להגיע לפה. זה חוסר אחריות. הוא סיכן 700 בחורים ואת המשפחות שלהם. איך שאני מקבל פה תשובה שלילית, אני נוסע הביתה עד ראש השנה – ויכול להיות שיסגרו לנו עד אז את הישיבה.

“רוב הישיבה עם תסמינים וזה לא מעניין אף אחד, זה לא מפריע לראש ישיבה. אחרי שהוא הבין שיש בישיבה הדבקה רצינית, אמר: מי שרוצה או שההורים שלו מפחדים – שילך. מי שנשאר בישיבה זה אלה שלא רוצים לסכן את המשפחה. זה לא שהם רוצים להישאר פה, אין להם ברירה”.

לדבריו, כל המהלך היה מתוכנן. “הבן של הראש ישיבה אמר דבר כזה בתחילה: ‘מי שמביא לפה בדיקה, יעיפו אותו מהישיבה’. הוא אמר לבחור שרצה להזמין בדיקה: ‘אתה מזמין לכאן אמבולנס, אני מעיף אותך לצמיתות’. היום שאין לו ברירה אז אפשר לעשות בדיקה.

“הבן השני של הראש ישיבה אמר על אחיו – “הרב…  מתכנן להדביק את כל הבחורים בישיבה, כדי שראש הישיבה (-האבא) יוכל לבוא או בראש השנה או ביום כיפור, אז הוא רצה להדביק את כולם, בגלל שראש הישיבה נמצא בקבוצת סיכון. סקנדל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ציד מכשפות 2020
    03/09/2020 22:12
    חנן
  1. הדור הזה הוא בדיחה אחת גדולה..
    בסוף עוד יוציאו להורג את החולים המאומתים