הגר”ח לבחורים: לא להיבדק • הגר”ד לנדו: להיבדק ללא התרשלות

ראשי ישיבות שבהן הבחורים סגורים עד לאחר יום כיפור, שאלו את מרן הגר"ח קנייבסקי על תלמידים שמפתחים תסמינים - ונענו: הבדיקה גורמת לביטול תורה, אין חשש שידביקו מבוגרים •  ההוראה לא כוללת ישיבות קטנות • הגר"ד לנדו בחודש תמוז: "מי שאינו חש בטוב מחויב ללכת להיבדק"
יוסף גרינבוים
י"ג אלול התש"פ / 02.09.2020 14:47

זמן אלול: מרן הגר”ח קנייבסקי הורה היום (רביעי), במענה לכמה ראשי ישיבות ששאלו על בחורים שנמצאים בישיבות ומפתחים תסמינים – שלא לעשות בדיקות קורונה.

רוצה תואר יוקרתי המתאים מאד לדרך החרדית? – כך תעשו את זה!

הסיבה: הדבר גורם לביטול תורה משום שהבחורים לא חוזרים לביתם, אלא נשארים בקפסולות בישיבות – כך שאין חשש שידביקו מבוגרים.

בבית הגר”ח מדגישים, כי ההוראה אינה כוללת ישיבות קטנות – ולא כללה את הבדיקות שנעשו בכניסה לישיבה.

הרקע להוראה היא התפרצות קורונה במספר ישיבות גדולות, שפתחו את הלימודים ב’זמן אלול’.  בפיקוד העורף מבקשים לקיים בבדיקות מחדש לכל קפסולה שיש בה מקרי הדבקה.

בעקבות כך, מספר ראשי ישיבות הציגו בפני הגר”ח את השאלה – והתשובה שקיבלו הייתה שלא לעשות שוב בדיקות. “זו הוראה נקודתית”, אומר גורם בבית הגר”ח. “זה לא שמרן הורה שלא לעשות בדיקות, אלא שבמקרים אלה הם ממילא בתוך מתחם הישיבה, זה לא שהם יצאו לרחוב, הם עדיין בתוך קפסולות”

מול הוראה זו ישנן הוראות חד משמעיות של מרן הגריג אדלשטיין והגר”ד לנדו.

נזכיר, כי הגר”ד לנדו, ראש ישיבת סלבודקה, הורה כבר בחודש תמוז, כי חובה להיבדק. במכתבו, בכתב ידו, קובע  הגר”ד  כי “מי שאינו חש בטוב מחויב ללכת להיבדק ללא שום התרשלות”.

גורמים העומדים מול הישיבות בכל הנוגע לבדיקות והמאבק בקורונה אומרים כי לפי שעה לא ניתן לבוא אל הרב אדלשטיין והרב לנדו ולומר כי הגר”ח שינה את דעתו, שכן אין מכתב כתוב להציג בפניהם.

בסביבת הגר”ח אומרים, כי אם יצטרכו להוציא מכתב – ייצא מכתב, אולם נכון לעכשיו מדובר בהוראה שניתנה רק לראשי ישיבות שפנו לשאול.

כזכור, בתחילת השבוע הורה  הגר”ח: “אסור להקל ראש ולמהר להכניס את התלמידים לבידוד, לא ליחידים וכל שכן שלא לרבים – דבר שיכול לגרום לביטול בית המדרש ח”ו”.

בדבריו הדגיש את החובה המוטלת על ראשי הישיבות לאפשר את הלימוד בישיבות, באופן שאין בו סכנה.

בתוך כך, בחור משיעור ב’ בישיבת קרית מלך שבראשות ראש הישיבה הגר”ש קנייבסקי קיבל הבוקר תשובה חיובית.

נכון לעכשיו, לפי הוראת ראשי ורבני הישיבה בשונה משאר תלמידי הישיבה שחלו בנגיף בזמן הקודם והכניסו מאות מבני הישיבה לבידוד – כעת  רק חברי החדר והחברותא שלו יכנסו לבידוד .

זאת כיון שהבחור שהה בקפסולה מתחילת הזמן,  על פי כל הנחיות והוראות משרד הבריאות. בשל כך, הבחור החולה לא הכניס לבידוד אלא רק את חברי חדרו והחברותות מכל הסדרים.

לחרדים 10 נודע, כי צוות מיוחד של פיקוד העורף הגיע לישיבת ‘תורה בתפארתה’ באלעד וערך בדיקות קורונה לכל הבחורים.

יצוין, כי בישיבה, בניגוד לישיבות אחרות, לא נדרשו הבחורים לערוך בדיקות קורונה לפני כניסתם לישיבה עם תחילת הזמן.

הבחורים שיצאו חיוביים מרגישים מצוין למעט כמה בודדים הסובלים מתסמינים של איבוד  טעם וריח או חולשה.

נכון להיום כל הבחורים אוכלים בחדריהם מגשיות. “הלוואי וכל הבחורים ידבקו ויעברו את זה, אז נוכל לחגוג בשמחה את שמחת תורה”, אומר אחד הבחורים בשיחה עם חרדים 10.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סגולה נפלאה
    02/09/2020 18:53
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מציע לא להתערב בדעת מרן שר התורה שליט”א במה שכבר הוכח כהצלחה אלפי שנים ‘הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל’.