הברסלבים שעוכבו נסעו לאומן: אין יותר המראות מנתב”ג לאוקראינה

כ-100 חסידי ברסלב שעוכבו בנמלי התעופה בקייב, אודסה וזפרוז’ה ללא אוכל ושתיה - שוחררו כעבור שעות, לאחר התערבות נתניהו • האיסור על כניסת הזרים הוקדם להיום בלילה • שתי טיסות שהיו אמורות להמריא מנתב"ג לאוקראינה בוטלו הערב • ואיזה סרטון שיתף ראש העיר של אומן?
נתן פרל
ז' אלול התש"פ / 27.08.2020 18:40

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי הורה אחר הצהרים (חמישי) כי כל חסידי ברסלב שיגיעו לאוקראינה עד הלילה בחצות  – יורשו להיכנס למדינה בכפוף לבדיקת קורונה שלילית.

בעקבות כך, כ-100 חסידים שעוכבו מאז שעות הבוקר המוקדמות בנמלי התעופה בקייב, אודסה וזפרוז’ה שוחררו לדרכם ונסעו לאומן.

הנשיא האוקראיני נתן את ההוראה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התערב לטובת שחרורם של החסידים שכבר הגיעו לאוקראינה.

בתוך כך, סגן ראש ממשלת אוקראינה פרסם בערוץ הטלגרם שלו כי “הקדימו את איסור כניסת זרים להיום בלילה ב-00:00”.

בעקבות ההתפתחויות, שתי טיסות שהיו אמורות להמריא מנתב”ג לאוקראינה בוטלו הערב – וחסידי ברסלב שרכשו כרטיס טיסה והגיעו הערב לנמל התעופה, לא הורשו להיכנס לטרמינל.

מדובר על נוסעים בחברת תעופה אוקראינית, שנציגיה מסבירים כי אזרחים זרים לא מורשים להיכנס למדינה.

אחד הנוסעים סיפר לערוץ 7: “נתב”ג מלא בטיסות למגוון יעדים, כל הבעיה שלהם זה רק אוקראינה. כבר שלוש שעות אנחנו עומדים מחוץ לטרמינל”.

לצד זאת, ראש עיריית אומן, אולכסנדר ציבריי, שיתף בדף של עיריית אומן את נאומה של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו במליאת הכנסת, תחת הכותרת: צפו בחברת הכנסת מישראל מתנגדת להגעתם של חסידים לאומן השנה.

ביום ראשון יבחן קבינט הקורונה בישראל אם ניתן לאפשר מתווה שיאפשר טיסה של לפחות חלק מהחסידים לאומן. למרות הבטחת ראש הסגל של לשכת ראש הממשלה כי יפעלו לאשר מתווה כזה,  עדיין לא ברור כיצד ניתן יהיה לשנות את החלטת השלטונות באוקראינה למנוע כניסת זרים למדינה – החל מהלילה בחצות.

כפי שדווח הבוקר בחרדים 10, כ-100 חסידי ברסלב שנחתו הבוקר מתל אביב עוכבו בנמלי התעופה בקייב, אודסה וזפרוז’ה, במתחמים מיוחדים. לדבריהם, הם לא קיבלו אוכל או שתייה.

בשיחה עם רוני בר און ופרופ’ אריה אלדד ב-103FM, סיפר מנחם, חסיד ברסלב שנתקע בשדה התעופה באוקראינה, על חווית הטיסה מישראל ועל היחס שקיבלו מרגע יציאתם מהמטוס.

“לקחו את הדרכונים של כולם, ייבשו אותנו למשך שמונה שעות, ואחרי משהו כמו שבע שעות התחילו לתחקר אחד אחד כאילו היינו פושעים – לקחו טביעות אצבע מכל אחד מאיתנו וצילמו אותנו”, סיפר מנחם והוסיף: “אם נתניהו לא היה מתקשר לנשיא אוקראינה כדי להגיד לו להחזיר בחזרה את כל מי שמגיע מהארץ, כולנו כבר היינו בפנים. אם יש לכם טענות למישהו, זה רק אליו”.

עצרו אתכם בשדה התעופה?

“עצרו אותנו בשדה התעופה. שדה התעופה מאוד מאוד ישן. בוא נגיד שבית ספר של ילדים ברהט נראה טוב יותר”.

ומה אומרים לכם? הביתה?

“הגענו עם מטוס שרובו היה אנשים שאין להם חזות דתית או חרדית”.

בקיצור, ניסיתם להתפלח.

“ניסינו להיכנס, למה להתפלח? אם יש חוק שהעבירו בממשלה שעד ה-31 אפשר להיכנס, אז מה זה להתפלח?”.

ראו את הדרכונים שלכם ואמרו לכם אחורה פנה?

“לקחו את הדרכונים של כולם, ייבשו אותנו למשך שמונה שעות, ואחרי משהו כמו שבע שעות התחילו לתחקר אחד אחד כאילו היינו פושעים – לקחו טביעות אצבע מכל אחד מאיתנו וצילמו אותנו”.

זה אוקראינים אל תשכח. אלה צוררים גדולים, דמיאניוק וזה.

“כל מי שדיברתי איתו פה, ובכל מקום אחר, וגם מי שדיבר עם השגריר הישראלי באוקראינה – כולם אמרו דבר אחד: אם נתניהו לא היה מתקשר לנשיא אוקראינה כדי להגיד לו להחזיר בחזרה את כל מי שמגיע מהארץ, כולנו כבר היינו בפנים. אם יש לכם טענות למישהו, זה רק אליו”.

אתם בדרך למטוס חזרה ארצה?

“כרגע אנחנו לא בדרך למטוס, הכניסו אותנו פה להאנגר והודיעו לנו שאנחנו עוברים לשבת כאן עד יום ראשון, כי רק בראשון יש טיסה חזרה. אנחנו פשוט נמצאים כאן, לא הכניסו לנו לכאן אפילו מים, אפילו לא היה כיסאות לשבת עליהם, אנשים שכבו על הרצפה”.

כמה אנשים אתם?

“כרגע אנחנו בהאנגר 30 איש. רק אחרי שאנשים התעלפו הם הועילו בטובם להכניס לנו 10 בקבוקי מים גדולים. הכל מוסרט תיעדתי את הכל. האכזריות שלהם פשוט לא ניתנת לתיאור. הדרך שבה הם מתייחסים אלינו זה פשוט זוועה. אמרתי להם תקשיבו אני תשע שעות פה ולא עשיתי שום בלאגן, בסך הכל אני מבקש לדבר עם האחראי לשתי דקות להבין מה ולמה.

“אחרי רגע הם העמידו לי שתי שורות של שוטרים והוציאו אזיקים. האחראי ניגש אליי ובמקום לשמוע אותי אמר לי ‘או שאתה לוקח את המזוודות שלך ונכנס להאנגר, או שאתה מקבל ויזה שחורה לחמש שנים לאוקראינה. בחירה שלך'”.

ולאן רוצים להטיס אתכם ביום ראשון?

“לישראל. הם גם מאלצים אותנו לשלם על הכרטיס שלנו בעצמנו. עד יום ראשון אנחנו אמורים להיות במקום כזה שהוא יותר גרוע מדיר חזירים ועיזים ביחד. החום פה הוא בלתי נסבל, יש פה אנשים מבוגרים אחרי התקף לב ולא מעניין אותם כלום”.

 אתה חושב שירשו למישהו מהרבנים באוקראינה לבקר אתכם? אוכל כשר, מים, צורכי שבת. מישהו דואג לכם שם?

“יש פה בית חב”ד. דיברתי עם הרב של חב”ד וביקשתי ממנו כבר לפני 4 שעות, כי אין פשוט מים לשתות. הוא הגיע עם שתייה, פירות ועוגות ולא נתנו לו להכניס את הדברים פנימה. אמרו לו שאין על מה לדבר. רק אחרי שבן אדם התעלף באמצע חקירה הם הסכימו להכניס את בקבוקי המים בלבד”.

אם יחזירו אתכם ביום ראשון ארצה, אתה תנסה שוב להגיע לאומן בראש השנה?

“אני מאמין שאין סיבה שבבלפור יכולים לחגוג 10,000 איש כל יום, ובאומן ששומרים על כל הכללים לא תהיה אפשרות להגיע”.

אני מדבר על מצב שבו שלטונות אוקראינה סוגרים את הגבול.

“אני לא יודע לענות על זה כרגע. יכול להיות שנשקול את זה. בכל אופן זה בוודאי דבר שלא נתפס. אתה יודע על מה כולם דיברו פה כל היום? אתה תצחק. אתה זוכר את נעמה יששכר ששחררו אותה מרוסיה? ועל מה? ונתניהו התגייס”.

 אולי אם ישחררו אתכם מאוקראינה נתניהו יצטלם גם איתכם.

“בינתיים ראש הממשלה דואג שנחזור לארץ בתנאים מאוד לא טובים כשאנחנו רוצים דווקא להיות כאן”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב ויגלר כל הכבוד
    27/08/2020 19:52
    מנדי כץ
  1. יישר כח לשליח הרב ויגלר שדואג לכל יהודי
    אודסה ולכל המטיילים באודסה ובאזור עלה והצלח

  2. ירון
    28/08/2020 07:19
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. אני חסיד ברסלב כל שנה נוסע יש הלכה שאומרת ושמרתם את נפשותיכם אז אל תשחקו אותה גיבורים אומרים לו לנסוע אז לא לנסוע , מספיק למה כל לשון הרע למה לדבר רע תגידו תודה שאתם חיים בישראל למה מדינה אחרת הייתה זורקת אותכם לעזה ,יעלה תישארו עם המשפחות שלכם מה יקרה רק אחדות אז לא נוסעים שנה אחת מה קרה?