שוקל להתפטר בגלל אומן? גמזו: “אני לא חושב לזוז מתפקידי”

פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו: ''לא סביר להוציא 83 טיסות לאומן לאור הגידול במספרים. אני לא אשנה את דעתי'' • "אני לא חושב לזוז מתפקידי, אבל אם לא יתנו לי את כל הכלים להפחית את התחלואה - אין לי מה לעשות בתפקיד" • "העלייה שלנו בתחלואה פר נפש היא עדיין הגבוהה בעולם"
חרדים 10
ה' אלול התש"פ / 25.08.2020 16:38

פרויקטור הקורונה, פרופ’ רוני גמזו, קיים היום (שלישי) את התדרוך השבועי על המאבק בנגיף, וסיפר על עלייה מדאיגה בתחלואה ועל הערכות לשנת הלימודים.

“אתמול ראינו עלייה של רמת התחלואה המורגשת – כ-1900 מקרים מאומתים אובחנו אתמול. יש לנו שיעור קצת יותר נמוך של חיוביים, אנחנו רואים גם בזה ירידה, יכול להיות שזה כתוצאה מהבדיקות סקר שאנו עושים – שמתרכזים באוכלוסיה החרדית, בעיקר תלמידי ישיבה, שהעלו בערך אחוז אחד חיוביים, שזה מעודד”.

גמזו הדגיש: “מה שרואים באופן ברור ומאוד מדאיג זה החברה הערבית. עדיין מתרחשות בחברה הערבית חתונות, מסיבות. זה יוצר מעגלי הדבקה. אני קורא מכאן לחברה הערבית, למנהיגים הפוליטים והדתיים וראשי הרשויות לפעול – זה באמת אסון. זה מביא אותנו לגידול של מעל 50 חולים חדשים מדי יום”.

על התחלואה בחברה החרדית אמר: “לאחר תקופת רגיעה, ראיתי עלייה בימים האחרונים. זה מדאיג, מאחר שהם חזרו ללימודים בימים אלו, ועדיין לא התקבלה החלטה לגבי עצירת הלימודים ביישובים אדומים. בחורי הישיבה חזרו במתווה של קפסולות ולכן זה דווקא פחות מדאיג אותי. לגבי ישיבות קטנות נצטרך לקבל החלטה”.

הוא הוסיף: “המצב שלנו מבחינת תחלואה הוא מורכב מאוד, מהמורכבים ומהקשים בעולם. פשוט בחרנו לנהל אותו נכון. הקמנו כלים כדי לנהל את זה נכון קדימה. אבל שאף אחד לא יקל ראש! עדיין העלייה שלנו פר נפש היא הגבוהה בעולם”.

פרופ’ גמזו ציין, כי “יש גם עלייה במספר החולים הקשים בבתי החולים, וגם עלייה בכמות היומית הממוצעת. ה-R, מקדם ההדבקה, מתקרב לאחד והוא מאוד שברירי”, הדגיש הפרופסור. “כל הכבוד לבתי החולים שמחזיקים 424 חולים קשים, 16 באקמו ומעל 100 מונשמים. 400 איש נפטרו בחודש האחרון מקורונה, זה הקצב, בין 10 ל-14 נפטרים ביום. כואב, קשה ומורכב, זה יושב גם על המצפון שלי”.

על  פתיחת שנת הלימודים אמר: “אני אצטרך לקבל החלטה עם שר החינוך באיזה ערים אדומות מערכת החינוך לא תפעל. הסיכונים שלנו בחודש הזה הם באמת רבים. זה לא פשוט לפתוח שנת לימודים ב-1.9. יש מדינות בעולם שלא היו פותחות. אנו רוצים לעשות את זה בצורה בטוחה”.

הוא הוסיף: “אין לי כתב מינוי, אבל היתרון הוא שלא נאמר לי איפה הסמכות שלי נגמרת, וכדי להקטין את התחלואה במדינת ישראל כל הסמכויות נתונות לי. בינתיים שרי הממשלה בכל ישיבות קבינט הקורונה קיבלו כל דבר במתווה שלי – תוכנית הרמזור. הם צריכים להקשיב לי כי השיקול שלי הוא רק מקצועי”.

על הטיסות של חסידי ברסלב לאומן אמר: “עם כל המורכבות של התחלואה כאן, עם כל המורכבות שעוברים הרופאים והאחיות בגידול של המספרים, האם הגיוני וסביר להוציא מפה 80 טיסות עם הגידול במספרים? דעתי הנחרצת היא שלא. אני לא אשנה את דעתי”.

על המתווה שמנסים לגבש בניסיון למצוא פיתרון: “אי אפשר לעצור טיסות קונקשן לאומן אבל אפשר לעצור 80 טיסות צ’רטר. צריך לעשות כל דבר לעצור את זה. לא נוכל לשמור אחר כך על בידוד של 20 אלף איש שחוזרים משם. אין מתווה לזה. המתווה לא רלוונטי להיקפים המדוברים. כבר אומרים שיש שם 2,000 איש”.

הוא הדגיש, כי במידה וכן יטוסו חסידים, “יצטרכו להורות על בידוד מרוכז במלונות. הבידוד צריך להיות מסודר במלוניות בלבד – לא בידוד ביתי ושייאכף. לא נצליח לשלוט כשמדובר בעשרות אלפים”.

במענה לשאלה האם הוא ישקול להתפטר באם עמדתו על אומן לא תתקבל – השיב גמזו: “אני לא חושב לזוז מתפקידי, אבל אם לא יתנו לי את כל הכלים להפחית את התחלואה – אין לי מה לעשות בתפקיד”.

על מערכת הבריאות אמר: “יש מי שקראו לה קורסת, אבל מערכת הבריאות עובדת הכי טוב מכל מערכות המדינה”.

ממונה הקורונה נשאל על האמירה שלו בעבר ש”בסגר אין תוחלת”: “אמרתי שבסגר שהוא חגורה סביב עיר אין תוחלת, כי אתה לא משפר שום דבר. כך היה באלעד, מודיעין עלית ובית שמש. אבל בסגר כללי במדינה בטח שיש אפקט ואנחנו מכירים את זה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות