‘היכל של מוסר מעוות?’ • בג”ץ: בית רוצח החייל עמית בן יגאל לא ייהרס

שופטי בג"ץ מני מזוז וג'ורג' קרא ביטלו את צו ההריסה שהוצא לבית המחבל שהשליך בלוק על החייל והרג אותו - נגד דעת השופטת יעל וילנר • זעם במערכת הפוליטית
חיים טוויל
כ' אב התש"פ / 10.08.2020 14:09

שופטי בג”ץ ביטלו היום (שני) בדעת רוב את צו ההריסה שהוצא לביתו של המחבל נזמי מחמוד יונס אבו בכר, הנאשם ברצח החייל עמית בן יגאל הי”ד בכפר יעבד שבשומרון, לפני כשלושה חודשים.

הכנסה קבועה מביטוח לאומי? בדוק היום את זכאותך לקצבה חודשית

השופטת יעל וילנר סברה כי יש לדחות את העתירה, וזאת מאחר שצו ההריסה הוצא כדין ותואם את פסיקת בית המשפט העליון.

אולם, השופטים מני מזוז וג’ורג’ קרא, המתנגדים באופן עקבי להוצאת צווי הריסה לבתי מחבלים, פסקו כי יש לבטל את צו ההריסה.

“איש מבני הבית לא ידע ולא היה מעורב במעשיו של המפגע שעשה את אשר עשה והשים עצמו ישן בחדר הילדים”, כתב השופט קרא. “אינני סבור כי בנסיבות אלה יש להעניש את אשתו וילדיו של המפגע על ידי הריסת קורת הגג המצויה מעל ראשם. מידת הדין תמוצה עם המפגע זה יבוא על עונשו. אך אין להשליך את תוצאות מעשיו על מי שלא חטאו”.

השופט מזוז הוסיף: “אף כי מדובר בנסיבות בהן מבחינת המפגע קיים לכאורה צידוק לנקוט בסנקציה החריפה של הריסה לפי תקנה 119, עדיין לא ניתן להתעלם מהפגיעה הקשה הכרוכה בכך בבני משפחתו החפים מפשע – להם לא מיוחסת כל מעורבות בפיגוע. בנסיבות אלה אני סבור כי בענייננו עקרון המידתיות מחייב מיתון הפגיעה, על ידי המרת ההריסה באטימה חלקית של הבית”.

מארגון בצלמו נמסר: “בג”ץ ריסק היום סופית את שארית ההרתעה. המחבלים יודעים שהם לא ייפגעו. לפני חודשיים נזכיר, בג”ץ ביטל עוד הרס דומה של בית רוצח דביר שורק. יובהר שמראש שובצו שני שופטים שמתנגדים להרס בתי מחבלים מה שעשה את הדיון ‘משחק מכור’. אנחנו דורשים משר הביטחון להתערב ולדרוש דיון נוסף על שני המקרים הללו, ולמנוע בעתיד התערבות בג”ץ בפסיקות בטחוניות.”

במערכת הפוליטית הגיבו בזעם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה בצהריים את פסיקת שופטי בג”ץ שביטלו את צו ההריסה לבית רוצח החייל עמית בן יגאל “החלטה אומללה”.

“זאת החלטה אומללה של בג”ץ שסירב לבקשתנו להרוס את בית המחבל שרצח את חייל צה”ל עמית בן יגאל ז”ל, שהיה בן יחיד להוריו”, צייץ נתניהו.

“אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה”, הוסיף ראש הממשלה.

יו”ר הכנסת, ח”כ יריב לוין, מסר בתגובה לביטול הצו: “בג”ץ פסק להרוס את בית משפחת בובליל בנתיב האבות בגלל מחלוקת על מטרים בודדים. בג”ץ ביטל את צו ההריסה של בית המחבל שרצח את הלוחם עמית בן יגאל ז״ל. בית משפט גבוה לצדק או היכל של מוסר מעוות? רבים מאוד מאזרחי ישראל ישראל דורשים מערכת משפט מתוקנת. נמשיך להאבק עד שנשיב לבית המשפט את המוסר והצדק”.

ח”כ איילת שקד צייצה בחשבון הטוויטר שלה: “השופטים קרא ומזוז מתנגדים עקרונית להריסת בתי מחבלים. ‏המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ מימינה: “כל יום שמזוז ממשיך להיות שופט בבית המשפט העליון במדינת ישראל הוא עוד יום של גניבה של מדינת ישראל מאזרחיה ועריכה לטובת ערכים מטורללים שמעדיפים את טובת האויב על חייהם של אזרחי ישראל. מזוז לא יכול להיות שופט במדינת ישראל ואני קורא לועדת השופטים להתכנס ולהדיח אותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות