‘כל הפשרות לא רלוונטיות, או שיש תחנת יציאה במרץ או שאין’ • הפרשנים דנים

למה נתניהו חושב שבחירות יעזרו לו? חוק דחיית התקציב יפתור המשבר? ולמה הכל תלוי האם ב-31 למרץ יהיה לו פתח לפזר את הכנסת או לא? • הפרשנים מתי טוכפלד מ'ישראל היום' ושרי רוט מ'חרדים 10' התארחו במהדורה המרכזית של 'קול חי' בהגשת איתי גדסי - וניסו למצוא תשובות
חרדים 10
כ' אב התש"פ / 10.08.2020 01:21

איתי גדסי: אנחנו הולכים לבחירות? ככה זה נראה עכשיו?

שרי רוט: אתה יודע, במערכת הפוליטית עד שאתה לא מגיע לקלפי, אתה לא בטוח שאתה הולך לקלפי, אבל כפי שהרוחות מנשבות ברור שככה המצב לא יישאר. עם הממשלה הנוכחית זה לא נראה שאפשר להמשיך, היא מקרטעת – האם נתניהו יצליח להשיג  61 חברים לגוש או שהכנסת תפזר את עצמה ונלך לבחירות? הכל פתוח.

איתי גדסי: מתי טוכפלד, יש הסכם קואליציוני, החרדים אמרו שהם ערבים להסכם הזה ובכל אופן נראה שאנחנו עומדים כפסע לפני בחירות – איך אפשר לעצור את זה?

מתי טוכפלד: קודם כל החרדים לא ערבים. אולי הם אמרו שהם ערבים, אולי הם התחייבו למישהו מהצדדים שהם ערבים, אבל בפועל אנחנו רואים שההתבטאויות שלהם וההחלטות שלהם הם כאלו שלמעשה אין ערבות, גנץ לא יכול לסמוך עליהם. גם כשהם מתכנסים ומודיעים שהמדינה חייבת תקציב, וחייבים להעביר תקציב וכו’ עדיין זה לא מה שגנץ ציפה לו – זה לא נקרא ערבות.

איתי גדסי: מה הוא ציפה?

מתי: שיגידו. להיות ערב במקרה הזה זה לומר לנתניהו, אתה מעביר תקציב דו שנתי ככה התחייבת על בסיס, זה הצטרפנו – והמשחקים האלו צריכים להסתיים. זה ההסכם. לזה גנץ ציפה. אבל כמובן הם לא ממלאים את הצעד הזה, משיקולים שלהם, הערבות לא קיימת וגנץ נותר בודד לגורלו, כאשר נתניהו הוא זה שיחליט האם הוא מפוצץ את הכל,

כמו שזה נראה, ככה מאד מתחמם בשבועות האחרונים, יותר בימים האחרונים ובזה שישיבת הממשלה התבטלה או שנתניהו יחליט שכרגע לא טוב לו בחירות וינסו איכשהו לפתור את המשבר הזה.

שרי רוט: אני רק רוצה להזכיר בהקשר הזה של ערבות שמתי דיבר עליה, שמי שנתן את הערבות היה בעצם אריה דרעי שנתן ערבות לגבי אשכנזי, ותהיתי כבר אז – על בסיס מה הוא נותן לו את הערבות. כאילו, מה החרדים יכולים לעשות לנתניהו? נו, נו, נו? באיזה איום הם יכולים לאיים? מתי, מה היית מצפה שהחרדים יעשו? שיגידו שהם כועסים? יופי, ביג דיל. נתניהו ישים עליהם? מה באמת הם יכולים לעשות חוץ מלומר, אנחנו נשבעים שבבחירות הבאות אנחנו לא איתך.

והם הרי לא יכולים לומר את זה, כי דרעי אם יאמר את זה מאבד את כל ה’מסעודה משדרות’, את השני מנדטים שהיא מביאה לו. אפילו דגל התורה לא יכולה לומר את זה כי הצעירים שלה לא אוהבים מישהו אחר. אגב, מי? על מי היא תמליץ בדיוק, על יאיר לפיד? יש כאן בעיה מהותית. לא הבנתי מראש על מה גנץ או אשכנזי בנו בבואם לסמוך על חרדי שנתן להם ערבות.

כולנו ידענו! איזה פרשן פוליטי יכול להניח יד על הלב ולומר שהוא האמין לנתניהו ששנה וחצי אחרי הבחירות יפנה את בלפור, יארוז מזוודות וירוץ לקסריה. זה היה נראה הזוי, לא הגיוני, כולם הסתכלו על בני גנץ ואמרו לעצמם, ‘רגע, רגע, מה שכולנו מבינים, אתה לא מבין?’

איתי גדסי: מתי, אתה רואה סיטואציה שהאופוזיציה מסייעת לגנץ באותה הצעת חוק של האוזר והנדל לדחות את התקציב, ובעצם לסנדל את נתניהו, כלומר לתת לו הארכה, ואז זה כבר לא יהיה רלוונטי אם זה חד שנתי או דו שנתי?

מתי: מה זה לא רלוונטי? אני חושב ששלושתנו פה נסכים שמלכתחילה לא מדובר בתקציב, ומלכתחילה לא מדובר אם יש עוד 3 חודשים לסוף 2020 או יום אחד. זה לא משנה. כל הקרב כאן הוא על תחנת היציאה הבאה במרץ 2021.זה כל הקרב.

לכן כל הצעות הפשרה ששמעתי ושומעים עליהן בזמן האחרון – שיעבור רק בממשלה ולא בכנסת, או שאולי יהיה תקציב לחצי שנה – אין פה יותר מדי אפשרויות משחק. זה או שיש תחנת יציאה ב-31 במרץ או שאין. ולכן, כל הפשרות הללו וכל ההצעות הללו לא רלוונטיות. וכנ”ל גם החוק לדחייה.

אגיד לך עוד משהו. צביקה האוזר ויועז הנדל הם ששמו על השולחן את החוק הזה, אבל החוק הזה היה ממילא צריך לעבור. הרי אף אחד לא העלה בדעתו ביום כינונה של הממשלה שהתאריך הזה יהיה התאריך.

כשאני ראיינתי את ישראל כץ לעיתון, לפני יותר מחודש, הוא כבר אמר לי שהם יצטרכו לדחות את זה. אז הוא דיבר על ספטמבר, שבועיים אחר כך כבר דיברו על אוקטובר, על אחרי החגים – שיעבור התקציב. כלומר, החוק הזה לדחייה הוא לא זה שיפתור את המשבר. מה שיפתור את המשבר זו שאלה אחת ויחידה: האם ה-31 למרץ יתן את הפתח לנתניהו לפזר את הכנסת או לא. זו השאלה.

שרי רוט: אולי אני אחדד את הדברים של מתי. מה שבעצם מתי אומר, זה שהדרך היחידה למנוע את המשבר זה שבני גנץ יכרע וישתחווה בפני נתניהו ויאמר לו, תשמע, אני אוותר על תחנת היציאה. היה נא ראש ממשלה 4 שנים. וזה הרי לא יקרה, אז ממילא, אין ברירה…

איתי גדסי: אני מבין שמתי די רואה את הבחירות באופק. הוא אומר שגם אם נדחה את התקציב זה לא יוציא אותנו מהמשבר.

מתי: אדייק. זה לא שאני רואה את הבחירות באופק, אני אומר שנתניהו צריך להחליט. וברגע שתיפול ההחלטה, ואולי כבר נפלה ואנחנו לא יודעים, יהיו בחירות.

איתי גדסי: אבל למה נתניהו חושב שבחירות יעזרו לו עכשיו? אני באמת לא מבין.

שרי רוט: למה לא?

איתי גדסי: בעיצומו של משבר?

שרי רוט: אם הוא מצליח להרכיב גוש, למה לא?

איתי גדסי: הגוש נשאר אותו דבר, הוא מאבד מנדטים לבנט, וגנץ מאבד ליאיר לפיד.

שרי רוט: כן, אבל הסקרים נותנים לו את ה-61, וזה מה שהוא צריך.

מתי טוכפלד: בואו נגיד את האמת, מבחינת נתניהו ומבחינת הליכוד בכלל, ממשלת מעבר תתפקד טוב יותר מאשר הממשלה הנוכחית.

איתי גדסי: אתה אומר, כמו שראינו בסבב א’. שיש כאן מישהו שקובע ומחליט ובזה נגמר העניין.

מתי טוכפלד: יותר מזה, אתה מדבר על הקורונה, אני מדבר גם על דברים אחרים – על זה שתיק המשפטים יחזור לליכוד ותיק התקשורת יחזור לליכוד – כמובן שכל הדברים האלו חשובים לנתניהו גם בעת הזאת. צריך לזכור שמחודש ינואר הוא מתחיל לעמוד למשפט 3 פעמים בשבוע, ולכן הדברים האלו מבחינתו גם כן קריטיים.

מבחינה ציבורית יכול להיות שבחירות זה דבר גרוע, הרבה אנשים יזעמו על כך שהמערכת כולה עומדת פעם נוספת לבחירות, אבל מבחינת נתניהו התפקוד יהיה קל יותר מאשר הממשלה הזו שפשוט לא נוסעת לשום מקום ולא זזה לשום כיוון. כמובן שהתרחיש של ה-61 הוא המועדף ביותר, השאלה אם זה אפשרי.

איתי גדסי: כן, זה מזכיר לנו את שאול מופז, יש אפשרות לגייס עריקים?

שרי רוט: מזכיר לנו את שאול מופז, מזכיר לנו את פירוק העצמאות-העבודה בתקופת אהוד ברק כש-5 ח”כים נשארו בקואליציית נתניהו – מזכיר לנו המון המון תרגילים, שהריחו רע, אבל העם לא בא חשבון עם נתניהו, עובדה שהעם בלע את הגלולות ותמך בו לקדנציה שלישית ורביעית, אחרי כל התרגילים האלו, שיש שיגידו מסריחים ויש שיגידו, תרגילים פוליטיים לגיטימיים.

איתי גדסי: דווקא השותפים לתרגילים האלו נעלמו. השאלה אם גנץ יעשה את הטעות הזו או לא.

שרי רוט: טוב, גנץ כמעט נעלם, בוא, אתה רואה אותו בסקרים, זה די עלוב.

איתי גדסי: אבל אני חושב שמבחינת האופק, לא יודע אם תסכימו איתי, אחרי שגנץ הפריד את עצמו מלפיד, ולמעשה פירק את כחול לבן, הוא כבר כשר. אם לצורך העניין מחר נתניהו לא פה – גנץ מבחינת החרדים כשר. הוא לא יאיר לפיד.

שרי רוט: כן, השאלה היא אם למצביעים שלו הוא כשר. האם למצביעי כחול לבן הוא יישאר כשר ויתנו לו כוח להרכיב ממשלה. אם הוא בא עם 10 מנדטים אתה לא מקבל על זה מנדט מהנשיא להרכיב ממשלה.

מתי טוכפלד: (צוחק) מבחינת החרדים אין פה שני צדדים שווים. אם הייתה איזושהי תחרות כמו לפני הבחירות הקודמות, ששתי המפלגות היו סביב ה-30 פלוס והיה אפשר לעשות תרגילים, אתה לא יכול ללכת לצד שמקבל חד ספרתי בסקרים.

שרי רוט: ומולו יש לך את יאיר לפיד, אז אין לך בעצם אופציה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איזה איש טוב גנץ פשוט חבל מה שעושים לו
    10/08/2020 08:29
    מוישי
  1. איזה איש טוב גנץ פשוט חבל מה שעושים לו