70 איש מצטופפים בציון הרשב”י. ואיפה המשטרה? “מפחדת מהם”

אין דרך אחרת להגדיר את מה שמתרחש בשבת בציון הרשב"י מלבד - קטסטרופה • בלי מסכות, מצטופפים כמו סרדינים, ואוכלים מאותה צלחת סלט • והמאבטחים? חסרי אונים • כתב חרדים 10, ששהה כל השבת  במתחם, שוחח עם מתפללים ומקומיים - וחזר עם תמונת מצב עגומה במיוחד
ישראל יוספי
ו' אב התש"פ / 26.07.2020 22:01

שבת פרשת דברים בציון הרשב”י במירון.

עשרות מתפללים מפרים את הוראות משרד הבריאות, כאשר הם אינם עוטים מסכה, לא שומרים על מרחק של שני מטרים, ובמקום 19 איש במקום סגור, כפי ההנחיות – בתפילת ערבית של ליל שבת מצטופפים עשרות מתפללים בתוך מתחם ציון הרשב”י.

אל תצאו פראיירים: ייתכן ומגיע לכם הרבה מאד כסף מביטוח לאומי

הסוד שלו: לעשות תואר יוקרתי ללא מכינה וללא תנאי סף • רוצה גם?

עוד כ-70 חסידים מצטופפים במתחם התפילה הצמוד לציון, חדר תפילה קטן. הם כולם צפופים כמו סרדינים, ללא מסכות.

כתב חרדים 10, ששהה כל השבת  במתחם, שוחח עם ד’ א’, חסיד תולדות אהרון.

למה אתה ללא מסכה? 

“מי אמר שחייב להיות עם מסכה?”

החוק.

“החוק לא מעניין אותנו”.

א’ ס’, גם הוא חסיד תולדות.

למה אתה לא עוטה  מסכה? 

“למה כן?”

החוק אומר שיש חובה לעטות מסכה. 

“חוק? איזה חוק? אני אמשיך ללכת בלי מסכה, מסכה לא עוזרת”.

למה אתם מתכנסים בחדר סגור מעל 70 איש בחדר, ללא שמירת מרחק וללא  מסכות, זו סכנה. אתם מסכנים את הסובבים שלכם. 

“זה לא מסוכן. יש הרבה יותר מתים משפעת, מקורונה לא מתים. למה שיש שפעת לא סוגרים את המדינה? זה סתם שטויות. אסור להאמין להם. 80 אחוז מהאנשים שראית בתוך חדר התפילה נדבקו בנגיף קורונה והחלימו. אני בעצמי נדבקתי. הייתי חולה שבוע ימים עם תסמינים של הקורונה – ולא קרה לי כלום.

“כשהרגשתי לא טוב והיו לי  תסמינים נשארתי בבית עד שעבר לי, בשביל לא לסכן אחרים. הרב שלנו אמר: מי שלא מרגיש טוב ועם תסמינים – שיישאר בבית עד שיחלים, וכך אנו עושים.

“בכולל שאני לומד  יש 400 אברכים. כל יום אנחנו שומעים על עוד אחד שנבדק, כל מי שנדבק נשאר בבית ולא מגיע לכולל עד שמחלים״.

עושים בדיקות? 

“לא, אם היינו עושים בדיקות, היו סוגרים את מאה שערים מזמן”.

״לפי הנתונים של משרד הבריאות יש 18 חולים פעילים במאה שערים, בפועל יש הרבה יותר מ-2000 ועובדה שלא  קורה להם כלום. הכל בסדר, מי שחולה נשאר בבית. כל אחד יעשה מה שהוא רוצה, לא יכולים לחייב אותנו שום דבר.

“מומחי בריאות אומרים לא לעשות בדיקות, כי זה שטויות. אתה מבין?! הקורונה זה שטויות”.

במהלך כל השבת היו במתחם ציון הרשב”י מעל 100 איש ללא שמירת מרחק ולא עטו מסכות.

השומרים במקום, מחברת האבטחה ‘כחול לבן’, המעניקה שרותי שמירה בציון הרשב”י  לא נראו כמי שאוכפים את הנחיות משרד הבריאות ולא הגבילו את מספר המתפללים בתוך הציון פנימה.

גורם המעורה במתחם הציון אומר לחרדים 10: “כשהסדרנים  מעירים על עטיית מסכות, הם זוכים לקללות קשות מאוד, מספר פעמים  זרקו עליהם מחסומי ברזל המוצבים במקום, בגלל שהיערו להם. הם  מדברים לקיר, המתפללים לא  מקשיבים”.

למה לא סוגרים את הציון? 

“סגרו מספר פעמים, אז הגיעו אנשים וניסרו את דלת הכניסה הראשית, ניפצו את כל החלונות, עיקמו את הדלתות, שברו מנעולים.

“בתוך הציון יש שני מתחמים. בשביל שיוכלו להכניס יותר אנשים פנימה הקימו מחיצה ענקית מעץ, שלא תהיה אפשרות לעבור בין המתחמים. אתה יודע מה קרה למחיצה שקדחו לקיר? שברו אותה.

“אחרי ששברו בפעם הראשונה, בפעם השניה שמו מחיצת ברזל ושוב שברו אותה. הם עושים בציון הרשב”י כבשלהם. מה שהם רוצים. אתה נמצא כעת במקום אקס-טריטוריאלי”.

איפה המשטרה? 

“המשטרה יודעת שהאנשים פה לא עומדים בכללים ולא מגיעה לאכוף. אין למשטרה הרבה מה לעשות. המשטרה בעצמה מפחדת מהם. בפעמים הבודדות שהגיעו כוחות משטרה בשביל  לאכוף את ההנחיות, זרקו עליהם חפצים ואף הכו את כוחות המשטרה.

“גרוע מזה, דחפו שוטר והעיפו אותו מכל המדרגות. אתה חדש פה… זה לא חדש שהם מפרים את הכללים בתוך הציון ובחדרים הסמוכים, כל שבת זה ככה. השבת  הזאת עוד  שקטה ביחס למה  שמתרחש בציון בשבתות הקורונה”.

בשבת, בשעה 17:00 בערך, נכנס סדרן וביקש מהמתפללים לעוטות מסכות לכמה דקות, משום שאמורים להגיע לביקורת. אמר להם שיעטו לפחות לכמה דקות בתוך מתחם הציון. “גם לזה לא הקשיבו לו”, אומר הגורם המעורה במתחם. “המאבטחים והשוטרים בציון נמצאים בפחד. זו אנרכיה, המשטרה מפחדת. בסוף יסגרו את המקום. השאלה מתי ואיך”.

אין דרך אחרת להגדיר את מה שהתרחש בערב שבת ובמהלך כל השבת בציון הרשב”י מלבד – קטסטרופה. חדרי התפילה הם מדגרת ענק לקורונה. אף אחד לא נשמע לכללים. אף אחד.  אף שוטר לא הגיע לאכוף את הכללים. לפי הגורמים במקום, המשטרה יודעת על כך, אולם לא מגיעה להשליט סדר.

החוק בעיני השוהים במקום הוא בגדר המלצה בלבד.

המתארחים במקום אינם נשמרים ואינם נשמעים להוראות החוק. רבים אוכלים מאותו הסלט שהוגש לשולחנות.

והרשויות? עוצמות עיניים.

מ’כחול לבן’, המאבטחת את ציון הרשב”י, נמסר בתגובה:

“במהלך השבת, עד השעה 18:00 אחר הצהריים, הכל התנהל לפי נהלים של משרד הבריאות  גם בכמות האנשים ובעטיית מסכות. בשעה 18:00 הגיעה קבוצת בחורים אנרכיסטים שידועים גם לסדרני המקום וגם למשטרה, הפרו את ההנחיות בצורה בוטה ודבר זה מטופל בידי הנהלת האתר בכדי שדבר זה  לא ישנה”.

לגבי ערב שבת הייתה הפרה לחמורה של ההוראות. גם במהלך כל השבת באופן רציף.  למה שומרי ‘כחול לבן’ לא אכפו את הכללים?

“זה לא נכון. אני דיברתי עם הסדרנים, הם אכפו לא הכניסו מעל המותר. בדוק!”

הייתי במקום במהלך כל השבת. במהלך כל השבת היו הפרות חמורות של הכללים ללא אכיפה, גורמים במקום אמרו לנו שאין להם סמכות לאכוף.

“אני עכשיו עם האנשים, מדבר איתם, וזה לא נכון. אני מסתכל במצלמות אם הם אכפו ואני רואה שלא הכניסו. עכשיו גם הלפרין הגיע למשרד ואמר לי ‘כל הכבוד על השבת’, שהכל התנהל כמו שצריך. באיזו שעה אתה הייתה בשבת וראית הפרות?”

תפילת מנחה וערבית של ערב שבת. שבת בבוקר, שבת בצהרים, מוצאי שבת. במהלך כל השבת היו הפרות. 

מהמשטרה נמסר בתגובה לחרדים 10:

“בניגוד לנטען, לא התקבל כל דיווח במשטרת ישראל במהלך הסוף שבוע אודות חריגה מהתקנות לשעת חירום. במקום נמצאים דרך קבע סדרנים, אשר מטרתם לאכוף ולוודא את קיומן של ההנחיות בהתאם לקבוע בתו הסגול.

“משטרת ישראל מבצעת פעילות הסברה ואכיפה מוגברת בקבר הרשב”י בשיתוף פעולה מלא עם ‘ועדת החמישה’, האחראית על ניהול האתר, ותמשיך לפעול לאבטחת שלומו ובריאותו של הציבור”.

את תגובת ‘ועדת החמישה’ טרם  הצלחנו לקבל.

התמונות צולמו לאחר צאת השבת:

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מוסר
    26/07/2020 22:51
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. תפסיק להלשין להיות מוייסר

  2. תמותו!!!
    27/07/2020 23:58
    שי
  3. אני עכשיו חוזר משוק מחנה יהודה, ויש שם הרבה יותר מכמה מאות איש!!! ושם מה?
    אלא מה, אתה מחפש להכפיש חרדים וכל מה שמרי ממנו קצת דת ויהדות!
    בושה! תתביש על הפצת השנאה, והפילוג הרב שאתה זורה!