ליברמן: ש”ס ויהדות התורה הם בכלל לא יהודים, הכת הכי קרובה

על מערכות הבחירות: "יכול להיות שטעינו כשענינו לגידופים של החרדים ולא המשכנו בוויכוח ענייני, הם שיכורי כוח. כל ההתנהלות שלהם כוחנית ובוטה" • על נפתלי בנט: "מבחינתי הבן אדם מחוק, דליט. אני לעולם לא עושה איתו לא סולחה או ניקוי שולחן, כלום" • יו"ר ישראל ביתנו לא סולח
חרדים 10
כ' סיון התש"פ / 12.06.2020 11:47

יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תוקף, בראיון שהעניק לשירית אביטן כהן מעיתון ‘מקור ראשון’ את החרדים, נתניהו, ונפתלי בנט.

מבחינת ליברמן, האחראים העיקריים להיגררות לשלושה סבבי בחירות הם החרדים, וכמובן נתניהו שמעניק להם גיבוי. כדי להסביר זאת, הוא פוצח במונולוג ממושך:

“נתניהו מכר את כל הערכים ותפיסת העולם הציונית לחרדים. בוויכוחים שניהלנו עם החרדים הצגנו עמדה הגיונית, לא דרשנו שום דבר שהוא מעל הרי הבשן. דיברנו על גיור על ידי רבני העיר, למה הם כל־כך התאבדו על זה? כי זה רבני צהר.

“גם בנושא גיוס בני הישיבות, החוק עבר בקריאה ראשונה ונתניהו שיבח אותו שזה חוק ממלכתי ומאוזן, ועוד פעם ליצמן שם וטו ונתניהו הקפיא. דרעי וגפני אמרו לי שהם יכולים לחיות עם זה. פתאום בגלל מאבקים פנימיים ותחרות שליצמן רצה להוכיח שהוא יותר קדוש מהאפיפיור, הוא הצליח להפוך את הקערה על פיה. אני הרי ישבתי איתם שנים והקמתי איתם ממשלות. אבל נתניהו נתן להם כל־כך הרבה שהם שיכורי כוח. כל ההתנהלות שלהם כוחנית ובוטה. כשזה מגיע לאינטרסים שלהם – שום פשרות. אני לא מוכן לחיות עם ההתנהלות הברוטלית הזאת.

“מבחינתי, ש”ס ויהדות התורה הם בכלל לא יהודים, הם הכת הכי קרובה ליהדות. אין להם שום קשר לערכים היהודים האמיתיים. במהלך מערכת הבחירות היה קשה לנהל ויכוח ענייני כי הם מיד מתחילים לצרוח ‘אנטישמים’, ‘שונאי דת’. כשאני לוקח עכשיו את שלושת הדברים הבסיסיים שמרתיחים אותי, הם לא קשורים ליהדות והם נגד הערכים של הציונות: השירות הצבאי, לימודי ליבה ויציאה לעבודה.

“מי אמר שאסור להיות לוחם? גדולי ישראל היו לוחמים והיו יהודים לא פחות טובים מליצמן וגפני. אותו דבר לגבי עבודה, מה כתוב בפרקי אבות? כל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון. ומה כתב הרמב”ם? כל העוסק בתורה ולא עושה מלאכה ומתפרנס מהצדקה – זה חילול השם.

“אז למה אסור לעבוד? לא ראיתי את זה לא בתלמוד הבבלי, לא בתלמוד ירושלמי ולא בשולחן ערוך. יש פה חבורת עסקנים שדואגת להשאיר ציבור שלם עני ונזקק, כי ככה הם שולטים בו ויכולים להכתיב לו גם עמדה פוליטית. הציבור הזה הוא גם הכי גזען, בחורה ספרדייה יכולה להתקבל במוסדות הלימוד של הליטאים? זה הרי זועק לשמיים כבר שנים. הבת של הרב תתחתן עם מישהו שחזר בתשובה? הם מנהלים פנקסי מיוחסים”.

אז אתה רוצה לחנך אותם? הוא נשאל.

“אני לא כופה את עצמי עליהם, אבל אני מתנגד בתוקף לכפייה דתית. תחיו איך שאתם רוצים, אבל למה אתם מבלבלים לי את המוח? הרי מה הייתה ההצעה שלנו, שאת כל נושא פתיחת החנויות בשבת נעביר לשלטון המקומי, וכל עיר תקבע בהתאם לצביון של הציבור המתגורר בה. הדבר השלישי, מי אמר שאסור ללמוד לימודי ליבה? אנחנו המדינה היחידה בעולם, לא קוריאה הצפונית ולא קובה, שמממנת מערכת חינוך שמונעת מילדים ללמוד מחשבים, אנגלית ומתמטיקה”.

ואולי טעיתם בטרמינולוגיה? שואלת המראיינת. 

“אנחנו כל הזמן מסבירים: אנחנו מאוד בעד מסורת ישראל וערכים יהודיים. אנחנו משפחה מעורבת, יש אצלנו דתיים ויש הכול. אבל יכול להיות שגם טעינו כשענינו לגידופים של החרדים ולא המשכנו בוויכוח ענייני. בסוף, במבחן התוצאה היו טעויות טקטיות. אני מסכים שהכישלון שלנו היה שבלהט הבחירות לא הצלחנו להעביר את זה לפסים של ויכוח ענייני. אבל ברמה האסטרטגית, מבחינת הכיוונים, אני שלם.

הוא גם תוקף את יו”ר ימינה – בו הוא רואה אויב.

לדבריו, לאחר שנערכה סולחה בין השניים, “אני שומע שבנט נכנס בי במאתיים קמ”ש. השמצות, התקפות. לא עניתי, התעלמתי, אבל חשבתי למה, מה ההיגיון? הסתכלתי עוד כמה ימים איך הוא מתנהג, והבנתי שכנראה הוא מחפש אויב במערכת הבחירות וראה שמבחינת הבוחרים שלו נתניהו מאוד פופולרי, אז הוא בחר בי כאויב.

“תראי, התנהלות כזו צינית, זה סוף פסוק. גם בפוליטיקה, יש ערכים וקודים של התנהגות. מבחינתי הבן אדם מחוק, דליט. אני לעולם לא עושה איתו לא סולחה או ניקוי שולחן, כלום”.

בראיון התייחס ליברמן למפלגת ימינה: “הציונות הדתית עוברת בעניין הזה תהליך שלהערכתי הפוך בדיוק מהאינטרס שלהם. הם בנו הכול על נתניהו והחרדים. כמה פעמים הם חתמו על המכתב בנוסח קוריאה הצפונית על נאמנות לנתניהו? ומה קרה בסוף, הוא השתמש בהם וזרק”.

הוא הוסיף: “אנחנו הפרטנר הטבעי שלהם. אנחנו תמכנו ברב סתיו ומתנגדים לחרדים במועצות הדתיות, ונעשה הכול כדי לשנות את חוק הרבנות הראשית שאמורה לשרת את כל האוכלוסייה. החרדים הרי לא מאמינים ברבנות הראשית, אז הייתי מצפה דווקא מהציונות הדתית לעשות חבירה איתנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מתוסכל...
    14/06/2020 16:16
    נחרד
  1. אספסוף,מפלגת המתוסכלים שכל מגמתם הרס העם והמדינה
    לאורך כל היום ובכל הזדמנות זורק בוץ על כולם,עוד יתגלה כאוייב אמיתי של המדינה…