הליכוד עוקף: סקר ‘דיירקט פולס’ מזהה מגמה חדשה?

לפי הסקר, הליכוד המפלגה הגדולה עם 33, ואחריה כחול לבן עם 31 מנדטים • החרדיות והערבים עולים • עוצמה יהודית מקבלת רק 1.2% • מצביעי 'גשר' הימניים עוברים לש"ס • אחוז הבטוחים שיגיעו להצביע מקרב מצביעי הליכוד, עלה ב-3% • אתר חרדים 10 עם כל הפרטים על הסקר הענק
אריה ריבקינד
כ"ה שבט התש"פ / 20.02.2020 19:49

“לא השתגענו, ואנחנו לא מוותרים על המוניטין שלנו”, כותבים מנהלי מכון Direct Polls בחשבון הטוויטר של החברה. “אבל הערב אנחנו מציגים סקר מנדטים חריג והפוך מהמגמה של כולם. היכולות שלנו בשנתיים האחרונות הוכיחו שאנחנו מזהים את המגמות ראשונים בדרך כלל. בימים הקרובים נדע האם גם הפעם”.

מסקר שביצע המכון של שלמה פילבר עולה, כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום (חמישי), הליכוד היתה המפלגה הגדולה בישראל עם 33 מנדטים, ואחריה מפלגת כחול לבן שזוכה ב-31 מנדטים.

הרשימה הערבית המשותפת מקבלת 14 מנדטים בסקר, אחריה מפלגת העבודה-גשר-מרצה עם עשרה מנדטים.

סיעת ש”ס של אריה דרעי זוכה בתשעה מנדטים, מפלגת ימינה נהנית משמונה מנדטים, ומספר דומה מקבלת גם ‘יהדות התורה’.

מפלגת ישראל ביתנו זוכה בשבעה מנדטים.

מפלגת עוצמה יהודית מקבלת 1.2% מהקולות ולא עוברת את אחוז החסימה.

בחלוקה לגושים: 58 מנדטים לימין-חרדים, 55 לשמאל-ערבים. ליברמן, שמתנגד לממשלה בראשות נתניהו, עם 7.

שתי הכותרות המרכזיות של הסקר:

• כחול לבן אחרי שבוע קשה מאבדת 2 מנדטים ‘ימין לייט’ שנוטשים אותה והופכים למתלבטים.

• כמנדט נוסף מכחול לבן נודד לרשימה המשותפת – שתגדל ככל הנראה ל- 14 מנדטים.

בחברה מדגישים כי מדובר בסקר גדול, עם לא פחות מ- 976 נדגמים. “בנוסף אליו, ערכנו בשבועיים האחרונים סקרים מעמיקים בחברה הערבית, בציונות הדתית ובמגזר החרדי. בסך הכל נדגמו מעל 3,000 איש. כולם שוקללו לסקר זה”.

ועכשיו לפרשנות:

1. אותם 2 מנדטים של בוחרי כחול לבן מספטמבר, בעלי עמדות ימין מרכז, הצהירו כי הם מתלבטים וטרם החליטו למי יצביעו הפעם. בסקר עמדות רואים כי עמדותיהם בנושאי הריבונות, העימות, ההתאמה לראשות הממשלה, ויכולתו של נתניהו להמשיך לכהן תחת משפט – תואמות את עמדות הימין.

2. כשני שליש מנדט מהמגזר הערבי שהצביעו לכחול לבן בספטמבר הצהירו שיצביעו למשותפת, בנוסף לחצי מנדט נוסף של מצביעי מרץ והעבודה שנוטשים את האיחוד.

3. ש”ס, שהייתה קרובה מאוד למנדט התשיעי בספטמבר, זוכה בו לאחר שמצביעי ‘גשר’ הימניים – שהלכו אחרי אורלי לוי לעבודה-גשר, לא מוכנים להצביע לשותפות עם מרצ וחוזרים למפלגה החברתית מסורתית בימין.

4. ימינה, שקיבלה בספטמבר שבעה מנדטים – מצליחה בקושי להגיע למנדט השמיני, והיא תצטרך להתאמץ לשכנע את מנדט המתלבטים בינה לבין הליכוד לבחור בה לקראת היישורת האחרונה.

5. נתניהו, שהתחיל את קמפיין הנעת המצביעים מוקדם מאוד הפעם, “חורש” את מוקדי הליכוד ומלהיב את בוחריו. אחוז הבטוחים שיגיעו להצביע מקרב מצביעי הליכוד, עלה ב-3% והם סוגרים את הפער מול אחוזי ההצבעה הגבוהים של כחול לבן. כל אחוז הצבעה נוסף בריכוזי הליכוד מוערך בכחצי מנדט.

6. עוצמה יהודית נחלשת יחסית להישגה מספטמבר, ומעבירה כמנדט שרובו הולך לליכוד אך גם ליהדות התורה שמשלימה בזכותו את המנדט השמיני שלה.

7. ליברמן יציב בקהל הרוסי שלו, אך נאבק עם כחול לבן על הכנף השמאלית של ישראל ביתנו, שם פריכות המצביעים אליו גבוהה.

8. העבודה – גשר – מרצ מתחזקת מעט ומתייצבת על קהל בוחרי שמאל יציב שתוכנית המאה ועמדתה העמומה של כחול לבן גורמים להם להעדיף מפלגת שמאל מובהקת שמתנגדת לתוכנית, על פני החשש מממשלת אחדות וסיפוח בכחול לבן.

9. לבסוף, כחלק משינוי המגמה, אחוז המתלבטים שטרם החליטו עלה מ- 6% ל- 10%.

10. אחוז ההצבעה הצפוי במגזר הערבי נכון להיום אמור להיות גבוה בכ-3% מספטמבר וגם אחוז ההצבעה לרשימה המשותפת בתוך המגזר יגדל, אך שני אלה לא יספיקו להם למנדט ה-15.

הסקר נערך על ידי חברת Direct Polls LTD בתאריכים ה-19 וה-20 בפברואר 2020, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 976 נדגמים מאוכלוסייה היהודית הבוגרת (18+) בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 3.8%+- בהסתברות של 95%.

בנוסף למדגם זה, נערכו 3 סקרים גדולים נוספים בקרב החברה הערבית, הציונות הדתית והמגזר החרדי ושוקללו כאמור לתוצאות סקר זה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות