“לתושבי בני ברק נגרמו נזקים ישירים של עשרות מיליוני שקלים”

יעקב וידר פנה אל היועץ המשפטי של הרבנות הראשית, בדרישה לקבל הנימוקים שהובילו לקבוע כי 'הרב לנדא' פועל כגוף כשרות פרטי - ואת המועד שבו התקבלה ההחלטה: "תושבי ב"ב מממנים את הוצאות גוף הכשרות בהיקפים אדירים" • "קיבלתי תלונות כי גוף הכשרות הפך לכאורה ל'צינור' להעברת כספי ציבור לידיים פרטיות" • "פורסם שחתנו של ראש העיר החל לקבל שכר גבוה מגוף הכשרות, דבר העולה עד חשד לפלילים"
אריה ריבקינד
י"ב טבת התש"פ / 09.01.2020 21:28

יעקב וידר, יו”ר סיעת הליכוד במועצת העיר בני ברק, פנה אל עו”ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית, בדרישה לקבל את הנימוקים שהובילו את הרבנות הראשית לקבוע כי גוף הכשרות ‘הרב לנדא’ פועל כגוף כשרות פרטי, ואת המועד שבו התקבלה ההחלטה.

במכתבו אף רומז חבר המועצה למעשים פליליים המתרחשים מצד עיריית בני ברק, וכי “גוף הכשרות הפך לכאורה ל’צינור’ להעברת כספי ציבור לידיים פרטיות”.

כפי שדווח בחרדים 10, בישיבת מועצת הרבנות הראשית שהתקיימה בחודש תמוז, הוחלט להסמיך את הגרחי”א לנדא, בנו של הגרמי”ל לנדא זצ”ל, כמי שיעניק את הכשרות בעיר התורה והחסידות, גם מטעם הרבנות הראשית.

אלא שבעשרה בטבת שיגר היועץ המשפטי של הרבנות הראשית מכתב אל רבה של בני ברק, בו הוא מודיע לו הרבנות הראשית מפקיעה את סמכותו מלהעניק כשרות מתוקף תפקידו כרב עיר, וכי מערכת הכשרות ‘הרב לנדא’ היא גוף פרטי, אשר מעתה תוכל להעניק כשרות בכל מקום – כולל בני ברק – רק בצמוד לתעודה מהרבנות המקומית.

בכך הוא ביטל, למעשה את האישור החריג שניתן לרב לנדא על ידי מועצת הרבנות הראשית להעניק כשרות מטעמה, וכשרות ‘הרב לנדא’ תפעל רק כגוף פרטי.

במכתב, תחת הכותרת “מתן הכשר בעיר בני ברק” – כותב וידר: קיבלתי בתדהמה את מכתבך בעניינו של גוף הכשרות העירוני ‘הרב לנדא’. במכתבך הדגשת כי הרבנות הראשית לישראל הגיעה במועד שאינו מוזכר במכתב למסקנה כי גוף הכשרות פועל כ’גוף כשרות פרטי’, וזאת בניגוד להחלטת מועצת הרבנות מיום 22/7/2019 שקבעה כי גוף הכשרות יפעל בגוף כשרות עירוני (מוסדי).

“אבקש להבהיר ולהדגיש כי לאור החלטת מועצת הרבנות הנ”ל, שהיא גוף סטטוטורי, תושבי בני ברק עד למועד כתיבת מכתב זה מממנים את הוצאות גוף הכשרות בהיקפים אדירים”.

“נזקים ישירים”. יעקב וידר. צילום: באדיבות המצלם

וידר מספר במכתבו כי “רק לפני מספר ימים אישרה מועצת העיר בני ברק העברת סכום אדיר של כ-15 מיליון ש”ח במהלך שנת 2020 למשגיחים, השוחטים, פרסום ויח”צ, אחזקת משרדי הכשרות ועוד, וזאת בנוסף לסכום אדיר של עוד כ-15 מיליון ש”ח שכבר הועברו במהלך שנת 2019”.

חבר המועצה מוסיף ומציין: “ממכתבך עולה שבמשך כחצי שנה יחידות הפיקוח והאכיפה של הרבנות הראשית לא אכפו כלל את החלטת מועצת הרבנות הראשית הנ”ל, ואף לא הביאו לידיעת חברי מועצת העיר בני ברק ותושבי בני ברק את העובדה כי עמדת הרבנות הראשית היא שמדובר בגוף כשרות פרטי.

“כתוצאה מכך נגרמו לתושבי בני ברק נזקים ישירים של לפחות עשרות מיליוני שקלים. חמור מכך – קיבלתי תלונות רבות כי גוף הכשרות הפך לכאורה ל’צינור’ להעברת כספי ציבור לידיים פרטיות, וזאת בשל המעשים ו/או המחדלים של האורגנים השונים של הרבנות הראשית הנזכרים במכתבי זה בהרחבה.

“כך, לדוגמא, פורסם שחתנו של ראש עיריית בני ברק החל לקבל שכר גבוה מגוף הכשרות, דבר העולה עד כדי חשד לפלילים, ועוד”.

וידר דורש מהיועץ המשפטי: “להעביר גם לידי וגם לידי היועץ המשפטי לעיריית בני ברק, המכותב למכתב זה, את הנימוקים שהובילו את הרבנות הראשית לקבוע כי גוף הכשרות פועל כגוף כשרות פרטי, את המועד שבו התקבלה החלטה זו ואת הצעדים שננקטו בהקשר זה – לרבות המועד שבו הם ננקטו, וזאת בהקדם האפשרי.

“לאחר קבלת תשובתך אעלה את הדברים לדיון במועצת העיר בני ברק, כחוק ודין”.

יצוין, כי לאחר שעו”ד הראל גולדברג שיגר את מכתבו אל רבה של בני ברק, פנה אליו מזכיר הרבנות הראשית, הרב יצחק דניאל, בשם הראשון לציון הגר”י יוסף, וביקש ממנו להשהות את החלטתו על פקיעת הסמכות של הרב לנדא – ולבטלה, עד לדיון מחודש במועצת הרבנות הראשית.

מגוף הכשרות ‘הרב לנדא’ נמסר בתגובה: “כשרות של הרב לנדא אינה עומדת בניגוד עניינים לרבנות וכשרות העיר. לא מדובר כאן בגוף פרטי.

“כשרות הרב לנדא לא גובה רווחים כלל, וכמובן שהטענה כביכול חתנו של ראש העיר מקבל שכר בניגוד לחוק הינו שקר והוצאת שם רע, כמו שכביכול כספים עוברים לידיים פרטיות”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שאלת תם: מה נשתנה חוץ מהסתלקותו של הרב לנדא זצ"ל (אביו של הרב הנוכחי)?
    10/01/2020 01:14
    שלמה חיים
  1. יש גורמים מסוימים שאין צורך לנקוב בשם שמזהים חולשה ופועלים להדיח את הרה”ג לנדא שליט”א

  2. אם זה נכון אז הבשר שמכרו בהכשר הוא פיגולים.
    10/01/2020 01:48
    מזועזע
  3. מאוד

  4. כל הכבוד ליעקב וידר
    11/01/2020 22:05
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. תמשיך להציף את השחיתויות הקיימות בעירייה, משום מה הם חושבים שכל הציבור טיפש ולא מבין וניתן לנהוג בעירייה כבעסק עצמאי