בחורי הישיבה הליטאית נדהמו: 42 אברכים נבחנו מולם על כל הש”ס

אברכי 'ש"ס אידן' הדהימו את בחורי ישיבת 'קפלן החדשה' בירושלים, לאחר שראשי הישיבה הזמינו אותם להיבחן מולם על כל הש"ס בעל פה • הבחורים עמדו סביבם והתקשו להאמין למראה עיניהם
יוסף גרינבוים
כ"ח אייר התשע"ט / 02.06.2019 00:44

מעמד קנאת סופרים: תלמידי ישיבת ‘דעת אהרן’ בירושלים (‘קפלן החדשה’) חוו מעמד מיוחד, לאחר שראשי הישיבה ביקשו להראות לתלמידיהם איך כל בחור יכול לשלוט בש”ס כולו – גם בדורנו.

ראשי הישיבה הזמינו לישיבתם את הגאון רבי אברהם אייזן אב”ד פוזנא, מייסד רשת הכוללים ‘ש”ס אידן’, שהאברכים הלומדים ברשת מפורסמים ביגיעתם ובבקיאותם העצומה בש”ס בבלי, כאשר הם חוזרים על הש”ס מידי שנה, בעיון ובבקיאות.

הגר”א אייזן נענה לבקשה והגיע עם אברכי הכולל לישיבה, כאשר ראשי הישיבה – הגאון רבי ניסן קפלן והגאון רבי רפאל שמואלביץ – בחנו בפומבי את האברכים עם שאלות קשות ומסובכות בכל הש”ס.

במשך שעות ענו 42 אברכים היודעים ש”ס בדייקנות על כל שאלה, בלי גמגום, כשסביבם עומדים צפופים בחורי הישיבה ומתקשים להאמין למראה עיניהם.

מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין, ששמע על הבחינה, התבטא: “אשרי עין ראתה זאת – שמחים הם העיניים החזותיות של תופעה זו כמו ש”ס אידן. ברוך דורנו שזכה לש”ס אידן וכאלו אברכים”.

הגר”נ קפלן ציטט את הגר”ד כהן, ראש ישיבת חברון – שהתבטא: “זו מצווה לכל ישיבה להביא קבוצה של האברכים גאוני ‘הש”ס אידן’, כדי שכל בחור יכול לראות ממקור ראשון שהוא יכול להיות גם ש”ס איד”.

הגר”נ קפלן התבטא לאחר הבחינה: “לבחורים שלנו היתה הזדמנות לראות 42 ש”סים חיים בפעולה. הם שולטים בש”ס”.

במהלך כל שנה משלים כל אברך רשת הכוללים ‘ש”ס אידן’, לכל הפחות 13,555 דפי גמרא, עם כל רש”י ותוספות, בעל פה.

זו היתה הפעם ה-17 שהאברכים נבחנו על כל הש”ס כולו בעשר שנים, מלבד הבחינות בכתב והבחינה השנתית אצל מרן הגר”ח קנייבסקי.

ראשי הישיבה הביעו את התפעלותם לאחר המעמד, ואף כתבו לראש הכוללים הגר”א אייזן, כי חשבו שבאו ללמד ולהפתיע את הבחורים, אך עד מהרה הם עצמם הופתעו מהמחזה אשר כזה לא ראו מעולם – ואילו לא ראו זאת במו עיניהם לא היו מאמינים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות