‘זה סידור, זה?’ • ‘מנקים שולחן’ בבית שמש עם סמינר חדש

תלמידה מצטיינת מכיתה ח’ בבית שמש נדחתה על ידי שני סמינרים בעיר • עיריית בית שמש 'מצאה פתרון': סמינר חדש שלא מופיע ברשימה, עם 6-8 בנות בכיתה • האב: "הבת שלנו צריכה כיתה טיפולית?" • העירייה: "חודש אייר ולא נותרה בת אחת ללא שיבוץ" • ואיך עובדת שיטת 'הסלקציה'?
כ"ח אייר התשע"ט / 02.06.2019 13:25

פרשת האפליה בבית שמש מקבלת השבוע טויסט חדש, לאחר שנמצא, כביכול, פתרון ללימודים לילדה ספרדיה, תלמידת כיתה ח’ בבית ספר חרדי בבית שמש, שלא הצליחה למצוא מקום לימוד לשנת הלימודים הבאה.

פתרון?

ובכן, האב מספר: “לאחר תחנונים ופניות רבות למחלקת החינוך בבית שמש ולראש העיר עליזה בלוך, קבלנו מכתב בוואטס-אפ מעיריית בית שמש, לפיו בתנו משובצת לסמינר ‘החדש'”.

אלא מה? שיש לו כמה טענות על השיבוץ:

• הסמינר הזה לא קיים ברשימת הסמינרים בבית שמש.

• לא נרשמנו בכלל לסמינר הזה.

• לבתי אין חברות שילכו ללמוד איתה שם מהשנה הנוכחית.

• הסמינר הזה מתנהל במקום לא תיקני.

• זה סמינר חדש שבו יש כ-6-8 בנות בכיתה (האם בתי זקוקה לכיתה קטנה כמו בכיתה טיפולית?!)

• הסמינר לא מפוקח על ידי משרד החינוך.

• לסמינר אין אבטחה תיקנית כמקובל במוסדות החינוך. גם עיריית בית שמש לא מכירה במקום זה והראיה שאינה מתקצבת אותו וגם לא הציבה אותו ברשימת הסמינרים המוצעים לבחירה, וגם לא מספקת מקום הולם לפעילותו.

“שמו את הבת שלנו במקום שהוא לא רשמי, עם 6-7 ילדות בכיתה, כאילו הבת שלנו צריכה כיתה טיפולית”, אומר האב. “הם מסובבים אותנו על האצבע הקטנה רק כדי שיכולו לומר, הנה סידרנו את הילדה. זה סידור? זו ילדה מצוינת!”

ערר למשרד החינוך

במקביל שיגר האב ערר למשרד החינוך באשר לשני סמינרים – ‘כה תאמר’ ו’סמינר שרנסקי’ (דרך תבונות) – אליהם נרשמה בתו ולא התקבלה.

ההורים צירפו לערר את מכתב הדחייה של ‘כה תאמר’. “משרנסקי לא החזירו תשובות שליליות להרבה בנות, גם לנו לא החזירו שום תשובה”, הוא אומר.

לטענת ההורים, הבת נרשמה במועד לשני הסמינרים הללו. תשובה שלילית התקבלה רק מהראשון, זאת למרות “שאנו בית חרדי למהדרין, בית ללא אינטרנט”, לצד  ופרטים הקשורים בעיסוק של האב. “אשתי ובנותיי לבושות על פי כל כללי הצניעות, אפילו יותר מהמורות שמלמדות בבית הספר”.

הבת הבוגרת יותר של המשפחה למדה עד לאחרונה באחד מהסמינרים הללו. כלומר, המשפחה כן התאימה.

“מסמינר ‘שרנסקי’ לא קבלנו שום תגובה. אי לכך ובהתאם לזאת אבקש שתבחן האפשרות לראות זאת כתשובה חיובית, כיון שהם לא החזירו תשובה שלילית כלל ועיקר, בעוד אנו פעלנו לפי כל כללי הרישום הנהוגים!”, כתב האב בערר.

האב חוזר בערר על הסאגה אליה נקלעה המשפחה: “לפני חופשת הפסח נאמר לנו על ידי ועד הרבנים שהוקם על ידי עיריית בית שמש כי היא אמורה ללכת לסמינר ‘איילת השחר’. כשיצרנו קשר עם ‘איילת השחר’, הם אמרו לחזור להמשך הרישום לאחר חג הפסח… מיד לאחר החג יצרנו איתם קשר והם השיבו שהרישום הסתיים ואין מקום!

“חזרנו שוב לוועד הרבנים והם טענו שהילדה משובצת ל’איילת השחר’. חזרנו שוב ל’איילת השחר’, והם טענו שבכל אופן אין מקום לילדה. חזרנו שוב לוועד הרבנים והם אמרו שהם ‘מרימים ידיים והם מספיק הסתכסכו עם כולם ואין להם כוחות’.

“כעת לבתי אין מסגרת לימודית לשנה הבאה. הדבר מאוד מקומם. כיוון שהיא ילדה מוצלחת ונבונה ולמדה במוסד ****, התעודה שלה מעידה על כך כאלף עדים. אין לנו אלא להצר על כך שהיחס המפלה, המשפיל  והמקומם  החוזר על עצמו מידי שנה להורים השייכים למוצא ספרדי בעיקר. עד מתי זה יימשך?! מדוע אין קריטריונים ברורים לקבלת בנות לסמינר?! מדוע כל שנה ההצגה חוזרת על עצמה?”

תרגיל ‘הסלקציה’

בנוסף, האב חושף שיטה חדשה אליה התוודע – ‘הסלקציה’, כפי שהוא מכנה זאת, אשר נהוגה לפחות בסמינר אחד בבית שמש.

“הסמינר מזמין את הילדה אחרי מבחן לראיון. תוך כדי הראיון, ‘קופצת’ אחת המורות ומזמנת את הילדה מיד למבחן בהבנת הנקרא, מבחן מכשיל מראש. היא אמורה תוך זמן קצוב לקרוא קטע, מיד לענות תשובות, והכול תוך כדי לחץ”.

לדבריו, “הם עושים זאת להרבה בנות, לא רק ספרדיות. לאחר המבחן ממשיכים בראיון – והתשובה מגיעה לבית. ברוב המקרים, הספרדיות מקבלות ‘לא התקבלת כי יש לך בעיה בהבנת הנקרא’. לעומתן, אשכנזיות, גם כאלו שלא הצליחו במבחן, כפי שהשוו ביניהן החברות – כן התקבלו”.

מעיריית בית שמש נמסר לחרדים 10: “לראשונה עיריית בית שמש שיבצה את כלל הבנות בסמינרים בחודש אייר ולא נותרה בת אחת ללא שיבוץ. אנו שמחים להיות העיר הראשונה שסיימה שיבוץ בשלב זה ונמשיך לפעול לטובת העניין. לגבי המקרה הספציפי, התלמידה שובצה בסמינר, אך המקום לא היה לשביעות רצונם של הוריה. בקשת ההורים הגיעה אלינו והנושא נבדק בלשכת ראש העיר ומנהל החינוך”.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה להתחנן לאשכנזים תקימו סימנרים שלכם
    02/06/2019 17:21
    רותי
  1. ואז יהיה שקט לכולם

  2. האפליה נמצאת בסמינרים בבית שמש וזה מוכח יש עוד הרבה בנות בלי סמינר בשנה הבאה!!!!
    02/06/2019 23:19
    מהעיר
  3. אחותי תלמידה מצטיינת ולא קבלו אותה למוסדות מסויימים בעיר על רקע עדתי בלבד!!!
    בושה…

  4. בעיה שלכם
    03/06/2019 14:10
    ויוי
  5. מה קשורה עיריית בית שמש? החרדים האשכנזים והחרדים בכלל זו קבוצה גזענית ומפלה! בעיה שלכם שאתם חרדים! בשאר המגזרים אין כזאת התייחסות והשתעבדות למה יאמרו וכמה חשוב המקום שאני אלמד בו

  6. גם לי...
    03/06/2019 15:44
    ירוחם
  7. גם הבת שלי בלי סמינר…

  8. אפליה עדתית
    03/06/2019 19:34
    רפי
  9. מדוע הספרדיות בכח רוצות לילמוד עם האשכנזיות ? הרי ידוע שהם מזרע עמלאק .ימח שמם כל האשכנזים עמלאקים .וכוזרים .אסור להיתקרב למחלה ששמה אשכנז .תתגאי במוצאך הספרדי .כי יש לנו על מה להיתגאות .רוב החרדים האשכנאצים .פדופילים וזרע עמלאק

  10. אסור לדבר נגד עליזה
    03/06/2019 20:33
    חיים
  11. היא המשיחה שלנו והיא הכי מושלמת בעולם.
    אין בעולם אשיות יותר טובה ממנה.

  12. גרמניה
    03/06/2019 21:13
    ג
  13. בהתגלמותה אנחנו מתלוננים שיש גזענות בחוץ לארץ פה הגזענות הכי גדולה ומגעילה בעולם ולכם הספרדים
    עם לכזה מקום אתם מתחננים שיקבלו אותכם אז אתם תת רמה רק אם תסתכלו לאחור בהיסטוריה ותראו איזה מורשת נפלאה יש לכם תאמינו לי היחידים שמונעים מהמשיח להתגלות אלה החרדים תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם כנראה שלא נשארו כאלה

  14. זה קרה גם לי
    04/06/2019 13:45
    תושבת בית שמש
  15. ביתי למדה במגן אבות. רשמנו אותה לכה תאומר בהמלצת המורה של כיתה ח. לא הוזמנה לראיון בכלל. כל החברות האשכנזיות כן הוזמנו!
    בושה וחרפה!

  16. וואצפ
    05/06/2019 18:22
    אהרון
  17. איך אין לא אינטרנט והוא קיבל ווצאפ