האם תקנה של משרד הפנים תרחיק את תושבי מודיעין עלית מ’ענבה’?

האם משרד הפנים הכין טיוטה לתקנה שתאפשר לגבות דמי כניסה לפארקים גדולים ממי שאינו תושב העיר? • עבור החרדים ממודיעין עלית המשמעות: לא תהיה כניסה לפארק ענבה במודיעין השכנה • גורם מקורב לשר הפנים: "זו רק הצעה" • ומה אומרים התושבים החילונים?
חרדים 10
י' אייר התשע"ט / 15.05.2019 15:50

האם הציבור החרדי שוב יודר מפארקים ברחבי המדינה? האם תושבי העיר החרדית מודיעין עלית ימצאו עצמם מחוץ לפארק ‘ענבה’ במודיעין?

לפי דיווח ב’מודיעין News’ – העיר מודיעין היא מראשוני היישובים בישראל לפעול ליישום תקנה חדשה של משרד הפנים, המאפשרת לרשויות לגבות דמי כניסה ממי שאינם תושבים – בכניסה לפארק שגודלו מעל 100  דונם.

יודגש כי התקנה עדיין אינה בתוקף והיא כרגע בסטטוס של ‘טיוטה’. עם זאת, היא הוכנה במשרד הפנים ולכן יש לראותה כמאושרת על ידי השר אריה דרעי, המוסמך לחתום עליה ולהפעילה. לפי הדיווח, אישורו הוא רק עניין טכני, עד שתורכב ותושבע הממשלה הבאה.

אך לפי הדיווח, במודיעין לא מבזבזים זמן וכבר החלו לפעול כדי שניתן יהיה ליישם את התקנה ברגע הראשון האפשרי.

בתגובה רשמית של דובר העירייה ל’מודיעין News’ נאמר: “ביום שני בערב עדכן ראש העיר את חברי המועצה אודות היוזמה של משרד הפנים לאפשר לרשויות מקומיות לגדר פארקים או גנים ציבוריים שמתפרסים על שטח שגדול מ-100 דונם ולקבוע האם ברצונן לגבות דמי כניסה ממבקרים שאינם תושבי העיר.

“לדברי ראש העירייה מדובר ביוזמה שנמצאת בתחילת דרכה ועדיין לא החלטה ממשית. יחד עם זאת הנחה ראש העירייה את מנכ”ל העירייה יורם כרמון לבחון את הנושא ולהציג בפני חברי המועצה את לקראת ישיבת ההנהלה הבאה שתיערך בתחילת חודש יוני.

“במודיעין מכבים רעות יש עשרות פארקים וגינות ציבוריות, אולם מעטים הם הפארקים הגדולים מ-100 דונם, כאשר גודלו של הפארק המרכזי בעיר, פארק ענבה הוא כ-3,500 דונם.

“ראש העירייה מבקש להבהיר כי מדובר ביוזמה בלבד שהיא ברמת טיוטה, אבל נבחן אותה באופן יסודי לרבות ההשלכות של מקומות אחרים ביחס לכלל התושבים בערים השונות, לרבות תושבי העיר. חשוב להדגיש כי התהליך, אם נצא אליו, יהיה בתקופת אירועים ומועדים מסויימים בלבד”.

העמדה של ראש העיר חיים ביבס מקובלת על חברי מועצת העיר. אלה שהגיבו לפניית ‘מודיעין News’ מיישרים קו עם ראש העירייה.

בעיתון מציינים, כי כל הדיון הזה מתנהל מבלי שמוזכרת בו באופן מפורש האוכלוסייה שאותה מבקשים להרחיק – לפעמים – מהפארק המרכזי של מודיעין.

 מי שכן קוראים לילד בשמו הם תושבים עם שוחחו כתבי העיתון יהודה גולן וערן קמינסקי:

שרון שוורץ: “אני תומכת בזה מהסיבה הפשוטה שאני חושבת שתושב העיר שחי ועובד כאן, ורוצה להיכנס עם ילדיו לפארק ומתקשה להיכנס בגלל שמרגישים עוינות כזאת או אחרת בגלל ענייני צניעות וכולי אז זה לא תקין. אני עובדת עם מגזר דתי ואין לי בעיה איתם, אבל מאז שפעם אחת הייתי בפארק עם שמלה עם כתפיות דקות וחטפתי יריקה, אז אני לא מתקרבת לשם יותר. זה ציבור שבא אלי הביתה ואני לא צריכה לברוח מהאזורים הציבוריים בעיר”.

יכול להיות שהמקרה שלך היה חד פעמי ולא מאפיין?

“לא, ממש לא. אני נתקלת בדיווחים כאלה כל הזמן בקבוצות הפייסבוק של מודיעין. פשוט אף פעם לא נתנו לזה מענה. אין סיבה שכתושבת העיר לא אוכל להיכנס לפארק, לטובת אורחים מבחוץ. שוב, אין לי כלום נגד המגזר, רק שהעוינות שהם מפגינים היא בעייתית”.

שלומית אלחדד: “נוצרת סיטואציה לא הגיונית שבה אני כתושבת העיר שאמורה ליהנות ממתקני העיר, שנבנו בכספי המיסים שלי, לא ממש יכולה ליהנות מהם. אני נתקלת בהתנהגות לא ראויה, הזנחה של המקום ועוד. הם לא מכבדים את המקום ואת תושבי העיר. אחינו החרדים ובני דודינו הערבים לא שומרים על הניקיון, זורקים הערות לא רצויות וזה לא מתאים. אני מדירה את רגלי משם ומוצאת את עצמי נוסעת לפארקים בערים אחרות שבהם לא אתקל בהתנהגויות כאלו”.

אבל צפיפות ולכלוך הם לא ייחודים לימי החג במודיעין.

“זה נכון, אבל האוכלוסייה הזאת, עם ההתנהגויות הבעייתיות האלו, אני לא אמצא בכל מקום. זה נשמע מאוד מתייג וגזעני, אני יודעת. אני יהודיה שומרת מסורת ומשפחתו של בעלי חרדים. אין לי שום בעיה איתם, בלבד שיישארו עם דרך ארץ ויכבדו את הסביבה אליה הגיעו מבלי לכפות את התפיסות שלהם. החיים במודיעין הם לא זולים ואני רוצה לדעת שיש תמורה לאגרה. והתמורה היא בין השאר המסוגלות שלי ללכת עם ילדי למקומות בהם לא אתקל בביקורת על ההתנהלות או הלבוש שלי”.

חווית מקרים כאלה בעבר?

“בוודאי. הבת שלי הייתה עם גופיה והיו שם ילדים חרדים שהעירו הערות שלא במקום. מבלי לדבר על משפחה שתופסת את כל המתקן ודוגמאות נוספות כאלו. זה לא תקין. הם מתנהגים במקום כאילו הם אדוני האדמה ואני במקרה שם. זאת הזיה, הפארק הזה נבנה מכספי המיסים שלי. אין לי בעיה איתם, כל עוד הם יתנהגו כמו בני אדם. משפחתי החרדית הם אנשי תרבות שאם ייקלעו למקום כזה אז הם יתנהגו בדרך ארץ או יוותרו על הביקור בכלל. אתה לא תראה אצלם התנהגות של ‘אני פה ואתם תתנהגו לפי הכללים שלי'”.

גורם בסביבת יו”ר ש”ס אריה דרעי אומר לחרדים 10: “זה היה משהו בתשובה לבג”ץ שחייב את עיריית כרמיאל להכניס ערבים.יש מלא תנאים שלא יקוימו וזו רק הצעה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרמתם להנחתה
    16/05/2019 00:32
    יעל
  1. אני תושבת מודיעין עילית שנמצאת הרבה בפארק הזה עם ילדי.
    ביום שלישי של חוה”מ פסח אחיותי מירושלים רצו לעשות מפגש והחליטו לעשות אותו בפארק ענבה.
    הגעתי לשם, וכצפוי היו שם מאות חרדים שמילאו את המדשאות והמתקנים, ועשרות פגישות משפחתיות מרובות משתתפים. אנו מצאנו פינה מרוחקת בקצה הפארק והתיישבנו שם. כשסיימנו ואחיותי חזרו לירושלים, ילדי בקשו לגשת לאזור המתקנים לכמה דקות לפני שנשוב הביתה.
    אודה, התביישתי והזדעזתי ממה שהלך שם. כמויות מטורפות של פסולת מפוזרת- נילונים עטיפות כלים חד פעמיים ושאריות מזון, הכל מפוזר בכל אזור השולחנות והמתקנים. זה פשוט היה הזוי ולא מתקבל על הדעת בשום פנים ואופן.
    חשבתי לעצמי, אני שהייתי במקום עשרות פעמים, ומעולם לא ראיתי אותו במצב כזה, ואני כחרדית מתביישת בזה, מה תחשוב חילונית תושבת מודיעין שבאה לפארק לעשות הליכה בערב כזה????? שבאורחים תושבי חוץ לעיר באים להנות ומשאירים כך את הפארק???
    יש למישהו שאלה למה זה מפריע להם????
    עצוב לי מאד, אבל זו המציאות.
    חילול ה’ כפשוטו.