תלה ‘שמאלנים בוגדים’ – והואשם • השופטת: העירייה הפלתה איש ימין

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים ביטל כתב אישום שהוגש כנגד ראובן חכם, תושב ירושלים, שתלה במרפסת ביתו שלט - עליו נכתב: "שמאלנים בוגדים" • עו"ד בן גביר: "אני סבור שחופש הביטוי מאפשר להגיד את הדברים"
חיים טוויל
כ"ו אדר א' התשע"ט / 03.03.2019 13:29

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים ביטל הבוקר (ראשון) כתב אישום שהוגש כנגד ראובן חכם, תושב ירושלים, שתלה במרפסת ביתו שלט – עליו נכתב: “שמאלנים בוגדים”.

חכם, מוותיקי תושבי ירושלים, טען באמצעות עורך דינו איתמר בן גביר כי העירייה פעלה במדיניות של ‘אכיפה בררנית’ כלפיו, כאשר הפלתה בינו לבין אנשי שמאל שתלו שלטים אחרים, ואילו נגדם לא ננקטו צעדים, לא ניתן קנס, ולא הוגש כתב אישום, כמו במקרה הנידון.

בהחלטת השופטת סיגל אלבו פורטו שורה של מקרים בהם תלו אזרחים שלטים ללא היתר בחזיתות בתיהם, אך העירייה לא פעלה נגדם ולא הטילה עליהם קנסות בדומה לקנס שהוטל על חכם.

“אני קובעת כי הנאשם הוכיח כי תושבים נוספים בעיר ביצעו עבירה של תליית שלטים בחזית ביתם ללא רישיון, וכי תושבים אלה שייכים לקבוצת השוויון של הנאשם”, נאמר בהחלטה, “על אף חלוף הזמן מאז הגשת התלונה ועד למועד הדיון ואף עד להגשת תגובת המאשימה (-עיריית ירושלים) לבקשה זו (כשמונה חודשים), פרק זמן בו היתה יכולה היתה המאשימה לנקוט באמצעי אכיפה נגד מבצעי עבירות דומות, בחרה המאשימה שלא לעשות כן, מבלי שניתן לכך הסבר מניח את הדעת.

השופטת קבעה: “במקרה זה, התנהלות המאשימה מגלה שרירותיות שאין לה כל הסבר מניח את הדעת בעיני, והתנהלות זו עומדת בסתירה מהותית לעקרונות צדק והגינות משפטית”.

השופטת ביטלה את הקנס ופסקה כי העירייה תשלם לחכם את הוצאות המשפט בסך 1,500 ש”ח.

עורך דין איתמר בן גביר אמר בתגובה לפסק הדין: “אני מרוצה שבית המשפט מקבל היום את טענותיי, ולמעשה אומר בצורה מפורשת כי עיריית ירושלים הפלתה בין אנשי ימין לאנשי שמאל. כאשר התובע העירוני סוגר תיקים של אנשי שמאל, בשל התערבות פוליטית של חברי מועצת העיר, הוא מנהל מול הלקוח שלי מדיניות של ‘יקוב הדין את ההר'”.

באשר לתוכן השלט שנתלה אומר בן גביר: “אני לא חושב שכל השמאלנים הם בוגדים, אולם אכן יש בשמאל ניצני בגידה, ויתרה מזאת אני סבור שחופש הביטוי מאפשר להגיד את הדברים החלו. ידע התובע העירוני כי לא תהיה כאן אפליה ומדיניות של איפה ואיפה; אם אנשי השמאל יכולים לדבר בשם חופש הביטוי, אזי ודאי שזכות זו שמורה גם לאנשי ימין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות