‘לא הצלחנו לספק תחושת ביטחון; אירן רצתה 100,000 לוחמים בגבול’

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בהתייחסות ראשונה להחלטת הנשיא טראמפ על הסגת הכוחות האמריקניים מאדמת סוריה: "אירוע משמעותי, אך לא צריך להפריז. צה"ל פועל באופן עצמאי"
חיים טוויל
ט"ו טבת התשע"ט / 23.12.2018 10:58

הרמטכ”ל גדי איזנקוט התייחס הבוקר (ראשון) להחלטת הנשיא דונלד טראמפ על הסגת הכוחות האמריקניים מאדמת סוריה.

בנאום שנשא בכנס לזכרו של רב אלוף אמנון ליפקין שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה בנושא ‘ארבע שנים לאסטרטגיית צה”ל’, אמר איזנקוט: “ההחלטה האמריקנית מסוף בשבוע האחרון זה אירוע משמעותי אבל לא צריך להפריז בו.

“במשך עשרות שנים אנו מתמודדים מול החזית הזו לבד. צה”ל פעל לכל אורך התקופה באופן עצמאי. כך היה גם בשנים האחרונות עם נוכחות אמריקנית ורוסית. אמריקה מקבלת את ההחלטה כשמערכת היחסים בין הצבאות שלנו בשיא”.

איזנקוט הוסיף: “התרומה הישראלית להבסת דאעש הרבה יותר גדולה ממה שהעין הציבורית ראתה, אני יכול לומר את זה היום, לא חשבתי שנכון לומר זאת בשנים קודמות”.

על ניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה, איזנקוט הסביר כי מדובר במאמץ משותף עם חיזבאללה: “ניסו לבנות מתקפה גדולה על הגליל כדי לכבוש שם רצועה. לזה מצטרף מאמץ גדול לדייק את הטילים של חיזבאללה ובניית מאמץ משותף עם איראן, לבנות חזית שנייה שבה כוח קודס האיראני וחיזבאללה פועלים יחד”.

הרמטכ”ל הדגיש כי החזון האיראני הוא “לבנות יכולת של כ-100 אלף לוחמים קרקעיים ולבנות קו מוצבים ברמת הגולן”.

לדברי הרמטכ”ל,  המטרה של ישראל היא לעצור את ההתבססות האיראנית ולמנוע את החזון.

הוא חשף: “קו פרשת המים זה ליל 9-10 במאי שבו האיראנים החליטו לבצע התקפה רחבה לאור ההבנה שלהם שאנחנו מקיימים מולם מערכה ממושכת. האירוע הזה זוהה, העלינו יכולת הגנה אקטיבית ובסופו של יום הם מצליחים לשגר מחצית מהכמות שהם תכננו ובשטח מדינת ישראל לא הייתה פגיעה, אבל הייתה תקיפה בסוריה באותו הלילה”.

בנוגע לסבב הצבאי האחרון מול ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, אמר הרמטכ”ל: “אני מודע לעובדה שאנחנו כצבא בחודשים האחרונים לא הצלחנו לספק תחושת בטחון טובה. היא נפגעה בדפוסים די פרימיטיביים שהפעיל האויב”.

על הכסף הקטרי המועבר לרצועה במזוודות, אמר אייזנקוט: “היום הם מקבלים את הכסף מהקטארים. זה לא פרוטקשן, זה לתועלת האינטרסים המשותפים”.

אייזנקוט התייחס גם למבצע שמנהל צה”ל לאיתור מנהרות חיזבאללה בצפון: “עד כה אותרו מרבית הצירים שחודרים לשטח ישראל ואני מניח שבתקופה הקרובה נשלים את המשימה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות