לתלמידי ישראל יש בעיה בהבנת הנקרא: מפגרים אחרי מדינות ה-OECD

מתוצאות מבחני ההשוואה הבינלאומיים פיז"ה עולה: הממוצע של תלמידי ישראל בקריאה נמוך ב-14 נקודות ממוצע מדינות ה-OECD • ציוני התלמידים הישראלים נמוכים מהממוצע במתמטיקה, קריאה ומדעים • בפערים בין תלמידים חזקים לחלשים ישראל ניצבת במקום הראשון מבין מדינות ה-OECD • במקום הראשון כצפוי נמצאים תלמידי סינגפור
אליעזר היון
ו' כסלו התשע"ז / 06.12.2016 13:41

יש בעיה בהבנת הנקרא: ממוצע הישגי תלמידי ישראל בקריאה, במדעים ובמתמטיקה נמוך מהממוצע של ה-OECD – כך עולה מתוצאות מבחני פיז”ה שנערכו בשנה שעברה ותוצאותיהן מתפרסמות היום (שלישי).

הפיז”ה נחשב למבחן ההשוואה החשוב ביותר בתחום החינוך.

הציון של תלמידי ישראל בקריאה עומד על 479 נקודות, ירידה של 7 נקודות לעומת המבחן האחרון שנערך ב-2012. הנתון הנוכחי נמוך ב-14 נקודות מממוצע מדינות ה-OECD.

מבין מדינות הארגון, ישראל ניצבת במקום ה-29 מבין 35, ירידה של ארבעה שלבים בדירוג (ובמקום ה-37 מ-70 המדינות שהשתתפו במבחן).

יותר מרבע (27%) מהנבחנים הוגדרו מתקשים, כלומר לא עומדים ברמה בסיסית, זאת לעומת חמישית (20%) בממוצע ה-OECD.

באוריינות מדעים הצליחה ישראל לשמור על מקומה ה-40. באוריינות במתמטיקה, תלמידי ישראל עלו מקום אחד, מ-40 ל-39.

מקום ראשון: פער בין מצטיינים למתקשים

כמו כן נמצא כי יש בישראל הבדלים מובהקים בין המצטיינים למתקשים. הפער הזה, הוא מהגדולים בעולם – והגדול ביותר מבין מדינות ה-OECD.

בקרב תלמידים דוברי עברית, הפער בין הצדדים עומד על כ-90 נקודות. בקרב האוכלוסיה הערבית הפער עומד על 25 נקודות.

גם בין תלמידים דוברי עברית לבין תלמידים דוברי ערבית נרשמו פערים גדולים לטובת הראשונים: 87 נקודות במדעים, 116 בקריאה ו-104 במתמטיקה. שיעור התלמידים המתקשים בשלושת התחומים עומד על 20% והוא גדול פי 1.5 ממוצע המדינות המפותחות, בו בזמן ששיעור המצטיינים בשלושת התחומים דומה לממוצע ועומד על 3%.

במקום הראשון כצפוי מצויים תלמידי סינגפור בכל שלושת התחומים, בקריאה ומתמטיקה. הונג קונג ניצבת במקום השני.

מבחן פיזה הוא מחקר שעורך ה-OECD כבר קרוב ל-16 שנים, מאז שנת 2000, בכל שלוש שנים. ישראל משתתפת בו מאז שנת 2002. המחזור האחרון התקיים בחודש מרס 2015, והשתתפו בו יותר מחצי מיליון תלמידים מ-72 מדינות וישויות ברחבי העולם. בישראל נבחנו 6,600 תלמידים מבתי ספר בחטיבה העליונה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות