מלך השוקלד הוכתר לנשיא וינסה

המיליארדר פטרו פרושנקו הצהיר אמונים כנשיא אוקראינה • בטקס הצהיר על הסכמי סחר עם האיחוד האירופי והתמודדות בחצי האי קרים ובמזרח אוקראינה
נחמן וייס
י"ב סיון התשע"ד / 09.06.2014 21:32

לאור ניצחונו בבחירות שנערכו לפני כשבועיים ב-25 במאי, כאשר מרבית הקולות  של -55% מקולות הבוחרים הצביעו עבורו, הוכתר אמש פטרו פורשנקו לנשיא אוקראינה. הבחירות לנשיאות נערכו לאחר שבעקבות הפגנות זעם שפרצו בקייב, פוטרה הממשלה והנשיא ויקטור ינוקוביץ’, שהעדיף את הקו הפרו-רוסי, חיזק את הקשר עם רוסיה על פני הצטרפות אוקראינה לאיחוד האירופי. מאז הדחת ינוקביץ’ נמצאת אוקראינה במתיחות חריפה וסובלת מאי יציבות, כאשר רוסיה מספחת את חצי האי קרים. סיפוח מצד חצי האי קרים לרוסיה, התאפשר מבחינה משפטית, לאחר שהממשל המקומי בו הכריז על עצמאות והתנתקות מאוקראינה. כאשר צעד זה הוביל למתיחות חריפה ביותר ביחסי רוסיה מול המערב, חריפות דומה לזו שהייתה קיימת בתקופת המלחמה הקרה. רוסיה גם גינתה את הדחת ינוקוביץ’ והאשימה את הרשויות באוקראינה בהחרפת המשבר במזרח בכך שהשתמשה בכוח צבאי במקום לפתוח בדיאלוג עם הבדלנים.

למרות קריאות השלום, מאז היבחרו דווקא תוגברו הכוחות האוקראינים במזרח המדינה והצבא החל במבצע אינטנסיבי נגד הבדלנים במזרח אוקראינה. המורדים המבקשים להיפרד מקייב ולהפוך לחלק מרוסיה, משיבים מצידם מלחמה. כאשר חלקים ממזרח אוקראינה הפכו לאזור מלחמה. ביום שישי  אף יירטו הבדלנים סמוך לעיירה סלוביאנסק, מטוס תובלה והרגו חייל מהכוחות המיוחדים של הצבא האוקראיני. כאשר תושבים מהסביבה דיווחו על הפצצות שנמשכו לאורך כל היום, בהם נהרגו עשרות בדלנים פרו-רוסים.

במקביל ביום שישי האחרון, נפגש פורושנקו פגישה ראשונית חטופה עם פוטין בצרפת, שם השתתפו שניהם באירועים לציון 70 שנה לפלישה של בעלות הברית לנורמנדי. גורמים בצרפת אמרו כי השניים לחצו ידיים והסכימו שיש להתחיל בשיחות על הפסקת אש בתוך כמה ימים. פוטין ומקבילו האוקראיני סיכמו על שיחות רשמיות ומקיפות יותר במטרה להביא להפסקת אש במזרח אוקראינה, וכן אישרו כי נדרש פתרון דיפלומטי להפחתת המתיחות. דוברו של נשיא רוסיה תיאר את השיחה כלבבית וקצרה, ואמר שלא נקבעה עדיין פגישה עתידית, לדבריו מדובר בצעד צנוע, אבל חיובי”. גורם רשמי בצרפת ציין כי השניים דנו גם בהכרה רוסית בבחירתו של פורושנקו. זאת, לאחר שמוסקבה לא הסתירה את עמדתה כי הנשיא הלגיטימי הוא ויקטור ינוקוביץ’. אולם למרות זאת במקביל, פוטין התייחס לפני כשבועיים לבחירות במדינה השכנה ואמר כי “אנו מבינים שהעם האוקראיני רוצה שארצו תצא מהמשבר שבו היא נתונה ונכבד את תוצאות הבחירות”.

בנאום ההשבעה, שנערך בשבת בבניין הפרלמנט בקייב בנוכחות נציגים מרחבי העולם, בהם סגן נשיא ארה”ב ג’ו ביידן, הבטיח פורושנקו לפתוח בדיאלוג עם האזרחים במזרח המדינה, אך לא עם המורדים החמושים. “לא נדבר עם גנגסטרים ורוצחים”, אמר. גם שגריר רוסיה במדינה השתתף בו למרות המשבר בין המדינות, מה שעשוי לאותת על הפשרה מסוימת ביחסים בין שתי המדינות.הציע חסינות פוליטית לאלה “שאין דם על ידיהם”, דברים שנראה כי כוונו הן לבדלנים והן לקבוצות הלאומיות המתנגדות להם.  פורשנקו הטיל את האחריות למשבר על כתפיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, האשמות אותם דוחים בקרמלין מכל וכל.

בנאום ההשבעה שלו אמר הנשיא: “אני מתחייב בכל כוחי להגן על ריבונותה ועצמאותה של אוקראינה”, בתגובה לקולות שחששו מפגישתו יום קודם להשבעה עם נשיא רוסיה, אמר פורושנקו : כי הבהיר לפוטין שאינו מקבל את סיפוח חצי האי קרים והעימות סביב חצי האי קרים עדיין לא נגמר – “קרים הוא, היה ויהיה, חלק מאוקראינה והוא יישאר תחת ריבונות אוקראינית, לא יהיה משא ומתן בנושא”. 

עוד הודיע הנשיא בנאומו, כי הוא מתכוון לחתום בקרוב על הסכם כלכלי עם האיחוד האירופי, כצעד ראשון לחברות מלאה באיחוד. בטקס ההשבעה, שנערך בפרלמנט, פורשנקו הבהיר, כי בין מהלכיו הראשונים יהיה קידום ההצטרפות של אוקראינה לאיחוד האירופי, בהתאם להבטחתו במצע הבחירות שלו להתקרב לאירופה, כאשר הצעד הראשון בתהליך יהיה החתימה על ההסכם לשיתוף פעולה כלכלי עם האיחוד האירופי, שהקפאתו הייתה הטריגר לפרוץ המחאות נגד הנשיא המודח.

הוא הניח בנאומו תוכנית לסיום המשבר, שכללה הצעה לבחירות מקומיות מוקדמות במזרח המדינה, והעברת סמכויות רבות יותר לשלטון המקומי. “איני רוצה מלחמה. איני רוצה נקמה, למרות ההקרבה העצומה של העם האוקראיני”. במקביל, רוסיה ממשיכה להכחיש בתוקף את האשמות קייב וממשלות המערב כי היא תומכת באופן מעורב במורדים. פוטין אמר אתמול לכתבים כי הוא מברך על ההצעות שמסר פורושנקו לסיום הסכסוך, אך הוא סירב לומר מה הן היו והוסיף כי אוקראינה חייבת לשים סוף למה שכינה כ”פעולות הענישה” של הצבא נגד הבדלנים הפרו-רוסים. שתי המדינות חלוקות גם על מחירי הגז הרוסי, ומוסקבה מאיימת לקצץ באספקת הגז כבר בשבוע הבא אם אוקראינה לא תשיב את החוב הכספי שהיא חייבת לה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות