פקודה חדשה: חייל דתי יוכל לבקש שלא להשתתף ב’שירת נשים’

לפי פקודה מעודכנת שאושרה היום על ידי הרמטכ"ל גדי איזנקוט, בנוגע לשירות ביחידות מעורבות, חיילים יוכלו להגיש בקשה שלא להשתתף בפעילויות הווי אם אלו נוגדות את ערכיהם - וזו תישקל על ידי מפקדיהם • כלל החיילים יחויבו להשתתף בטקסים רשמיים • צה"ל: "אם יש טקס רשמי לחרדים אנחנו פועלים אחרת על פי כללי שילוב החרדים בצה"ל"
חיים טוויל
כ"ב אלול התשע"ו / 25.09.2016 14:57

אגף כוח האדם בצה”ל פרסם היום (ראשון) פקודה חדשה תקדימית, עליה חתם הרמטכ”ל  ולפיה כל חייל דתי יהיה רשאי להגיש בקשה למפקדיו שלא להשתתף בפעילות הווי, בטענה כי הדבר פוגע באורח חייו.

הבקשה, שעד כה לא ניתן היה להגיש אותה, תישקל על ידי מפקדים ועוסקת רק בפעילויות לא-ממלכתיות ולא בטקסים רשמיים.

כמו כן, על פי הפקודה החדשה של השירות ביחידות מעורבות, חיילים בשירות קבע, כלומר קצינים או נגדים, יוכלו להגיש בקשה לשרת ביחידה המאפשרת שמירה מלאה על אורח החיים הדתי שלהם.

פקודת השירות המשותף החדשה מסדירה שורה של סוגיות הנוגעות לשירות גברים ונשים בצה”ל, ואת מידת ההתחשבות בחיילים שומרי מצוות. מדובר בפקודה שניסוחה המעודכן נמשך כבר כחמש שנים, אולם לאחרונה הורה הרמטכ”ל גדי איזנקוט על האצת תהליך העדכון.

הפקודה החדשה מחדדת את ההנחיות בשורה של נושאים, ומבהירה את היקף ההתחשבות שיינתן לחיילים ולקצינים. בין השאר נותנת הפקודה המעודכנת תשובות לשאלות כדוגמת הנהלים ביחידות לוחמות המשותפות לגברים ונשים, קיום טקסים, שירת נשים, כללי לבוש ועוד.

בין היתר קובעת הפקודה, כי חיילים בכל הדרגות יחויבו להשתתף בטקסים רשמיים – גם את מתקיימת בהם שירת נשים.

מנגד, חיילים יוכלו לבקש להשתחרר מפעילויות הווי ונופש יחידתיות אם אלו נוגדות את ערכיהם. במקרה כזה תיערך לחיילים אלו פעילות חלופית.

צה”ל ימשיך להפעיל מסגרות מיוחדות לגברים בלבד ביחידות שבהן משרתות גם נשים, כך שחייל דתי יוכל לבחור לשרת במחלקה גברית, בזמן שבמחלקה אחרת יהיה שירות מעורב.

הפקודה המעודכנת מתייחסת גם לסידורי לינה של חיילות וחיילים בשעת חירום, ומבהירה כי במצבי חירום ניתן יהיה, באישור אלוף, להלין חיילות וחיילים בחדר אחד, בתנאי שתוצב מחיצה במקום.

בנוסף מחדדת הפקודה המעודכנת את ההבדלים בין בקשות שיוכלו לבקש חיילים בנוגע לשירות ביחידות בהן קיימת הפרדה מגדרית ובין קצינים שלא יהיו זכאים לבקש בקשות שכאלו.

הפקודה החדשה לא חלה על גדוד הנח”ל החרדי, שמתנהל לפי פקודות ונהלים שתואם את אורח החיים החרדי של החיילים.

בהודעת צה”ל נאמר עוד: “אנחנו לא בוחנים רמת דתיות של אף אחד בצה”ל. יש הגדרה בחוק למיהו חרדי”.

כמו כן איזנקוט העביר את הסמכות בכל הנוגע לעיסוק ביהדות וארץ ישראל מהרבנות הצבאית לחיל החינוך והמפקדים, מנע כניסה של גורמים אזרחיים שעשו שימוש פוליטי בהרצאות בנושא יהדות בתוך יחידות הצבא, והנחה על הקפדה על מי שמרצה בצבא בנושא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פטור
    25/09/2016 15:51
    סמי
  1. אם מבינים נכון אז הדרגות נותנות לקצין פטור מהדת לפי פקודת הרמטכל שהוא כמובן יותר חשוב מאלוקים ואלוקים עושה אצלו מילואים בפקודה דבר הזוי שאין כדוגמתו עוד מעט יגידו לקצינים הדתים לא ללכת עם כיפה בטכסים כי זה לא ממלכתי נו בחייאת הדת לא מתחיךה וניגמרת בדרגות שאותם אפשר תמיד להחזיר את הדת אי אפשר לשנות יש שולחן ערוך וקצין שיחשוב על הדרגות בסדר עדיפות לפני שולחן ערוך אז שיוריד גם את הכיפה ומי שלא שיצא למרות הדרגות