גורם בדגל התורה: היום נדע אם השר אריה דרעי יוצא למאבק עדתי

אחרי שנה וחצי של שיתוף פעולה הדוק ויחסים טובים קלטו לפתע בדגל התורה שהם עומדים לקראת פיצוץ עם ש"ס • ההכרעה, הם יודעים, תהיה הבוקר. הם ממתינים לראות כיצד ינהג אריה דרעי במשבר מוסדות החינוך והאם יתראיין ויאמר בקולו כי הוא מגבה את נציגו צביקה כהן ואת המחוז החרדי • אם כך יהיה, היחסים ינועו לעבר מסלול התנגשות בלתי נמנע
שרי רוט
ט"ז אלול התשע"ו / 19.09.2016 01:50

מאז הקמת הממשלה החדשה, לפני כשנה וחצי, פתחו דגל התורה וש”ס דף חדש של יחסים טובים בין הסיעות. שני היו”רים, משה גפני ואריה דרעי, ראו עין בעין דברים רבים, ושיתוף הפעולה ההדדי הועיל מאוד בנושאים שונים, לשני הצדדים.

ואז הגיע פרק האפליה של תלמידות ספרדיות במוסדות החינוך.

מי שטיפל בנושא המעיק הזה, המדיר שינה מעיני הורים בבתים רבים מהציבור הספרדי, היה בעיקר יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, שכסס ציפורניים במהלך החופש הגדול והרגיש כי הוא לא מצליח לעשות הרבה למען הבנות הספרדיות.

מרגי החל לשדר בראיונות כי הוא הולך להילחם על מהלך של חקיקת חוק ‘רישום איזורי’ שאמור לפתור, אחת ולתמיד, את הבעיה הכאובה. אלא שכולם, וגם הוא, ידעו שאין למהלך הזה סיכוי, שכן ‘דגל התורה’ מתנגדת לו בנחרצות.

ואז הגיעו הימים המכריעים של פתיחת שנת הלימודים והתחילו לצוף המספרים. לפתע התברר כי למרות כל ההבטחות, עדיין עשרות בנות, בכל הישובים החרדים, יושבות בבית ובוכות.

בשלב זה עסקני דגל התורה, ש’מכורים’ למנהלי הסמינרים, קלטו שהם בצרות. שכן, משרד החינוך אינו מוותר (שיגר בינתיים מכתבים על הפסקת תקציב לחמישה סמינרים), ש”ס מגבה את הסנקציות – והשעון המתקתק מאיים להפעיל את פתיל ההשהיה.

מנהלי ‘איגוד הסמינרים’, שחשו כי נדחקו אל הקיר, התייצבו לפתע אצל גדולי ישראל – אחרי ששנים על שנים ‘צפצפו’ על הוראות הרבנים, הגרי”ש אלישיב זצ”ל ויבדל חיים הגראי”ל שטיינמן – והצליחו להוציא מכתב מהגראי”ל ומהגר”ח קנייבסקי, נגד ההתערבות של גורמים חיצוניים בקבלת תלמידות.

משמעות המכתב הוא שיש למנהלי הסמינרים גיבוי לסרב להחלטות של משרד החינוך.

במקביל, יותר ויותר קולות בדגל התורה קוראים להפרדה, בטענה שהבנות הספרדיות המקבלות סירוב הן כאלו שבאמת אינן מתאימות, וכי גם אם היו מבית אשכנזי –  לא היו מתקבלות ללימודים. שיפתחו סמינרים ספרדים, הם קוראים. אלא שאנשי משרד החינוך אינם מבינים את הדקויות הללו.

אמש הוכו ב’דגל’ בתדהמה, כאשר קלטו שהם עומדים לקראת פיצוץ עם ש”ס. בינתיים הם מרגיעים את עצמם שקולו של דרעי עצמו לא נשמע וכל התגובות הם ציטוטים בשמו.

ההכרעה, הם יודעים, תהיה הבוקר. הם ממתינים לראות האם דרעי יתראיין ויאמר בקולו כי הוא מגבה את צביקה כהן ואת המחוז החרדי.

אם כך יהיה, היחסים ינועו לעבר מסלול התנגשות.

בדגל התורה מתקשים להבין מאיפה בא להם, לפתע פתאום, דווקא כעת סכסוך עם דרעי. זה ממש לא חסר לאף אחד, הם אומרים, אבל אם לא תהיה ברירה – הפיצוץ יתרחש והקרב יחל.

לא ברור כיצד ינהג יענק’ל ליצמן ואיך תגיב אגו”י. גם סגן שר החינוך מאיר פרוש ימצא עצמו במלכוד. שכן, מצד אחד הוא נשוי בחתונה קתולית עם ‘דגל’, בעוד שמצד שני הוא סגן שר במשרד החינוך.

יש מי שכבר לוחש לאנשי ‘דגל’ את האפשרות לפיה “דרעי רואה את הירידה בסקרים וחייב להניף את השד העדתי”.

יש להסבר הזה גם גרסה מרוככת יותר: ‘זה לא שהוא עושה את זה בשביל הסקרים, אלא שהוא מבין שאם ישאיר את בנות הסמינרים בוכות בבית, זה הסוף של ש”ס בראשותו, זה כישלון, והוא חייב לעשות מעשה – גם אם המחיר יהיה סכסוך עם דגל’.

כך או כך, היום יוכרע לאן פניה של ש”ס במשבר הסמינרים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות