צה”ל מתעקש: תורמים לא ישתתפו בהכנסת ס”ת. רב: זה ימי הרומאים?

מסמך פנימי בצה"ל, בו נקבעו נהלים האוסרים על השתתפות אזרחים ותורמים בהכנסות ספר תורה בצה"ל, מאשר את הפרסום בחרדים 10 • ליברמן: הנהלים שונו. מה שהיה עד עכשיו לא מתקבל על הדעת, מי שרוצה לתרום שיפנה לאגודה למען החייל"
יוני גרין
כ"ו תמוז התשע"ו / 31.07.2016 22:18

צה”ל שוב נגד הדת? מסמך פנימי שהופץ ב-20 ביולי, עליו חתומה סגן-אלוף עינת רץ לוי, ראשת ענף תרומות ורווחה בצה”ל מאשר את מה שפורסם כבר לפני כשבועיים בחרדים 10: תוקפא כל השתתפות של תורמים ואזרחים באירועי הכנסת ספרי תורה בכל בסיסי הצבא ברחבי הארץ.

במסמך, אותו חשף הבוקר העיתונאי מנדי ריזל. נאמר: “תתקיים העמקה ייעודית בנושא, ועד לסיכום המתכונת יוקפאו ביקורים אלו”.

בצה”ל קיימים שלושה סוגים של ביקורים במסגרת פילנתרופית: ביקור תורמים לחיזוק הקשר עם צה”ל, חניכת פרויקטים של תשתיות או אבזורים – והכנסת ספרי תורה. מתכונת הביקורים היא אחידה וגורפת – היקף המשתתפים לא עולה על שמונה אנשים, והביקור נמשך שעתיים וכולל סקירה, תצפית, סיור ביחידה, גזירת סרט (אם מדובר בחניכת פרויקט) ועוד.

מהמסמך של רע”ן תרומות ורווחה בצה”ל עולה כי הביקורים הוקפאו רק באירועי הכנסת ספר תורה.

רב צבאי אמר בתגובה לאתר וואלה, כי מדובר בהחלטה מבישה. “בושה וחרפה שביקור תורמים לחנוכת פרויקטים מותר, אך לעומת זאת באירועים של הכנסת ספר תורה צריכים להעמיק. זו החלטה עצובה. חזרנו לימי הרומאים? אולי צריך לקרוא לאירועי הכנסת ספרי תורה אירוע של חנוכת פרויקט, ואז יהיה מותר”.

ההוראה החדשה נכנסה כבר לתוקף לפני כשבועיים, אז דווחנו כאן – בחרדים 10 – על ביטול טקס הכנסת ספר תורה בבסיס צה”ל שבדרום. כפי שדיווחנו אז, ראש  אכ”א ביטל את האירוע – והדבר גרם עוגמת נפש והפסד כספי רב.

בני המשפחה התורמת, שעליה נאסר להשתתף באירוע, מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה, ורק לאחר מעורבות של גורמים בכירים בצה”ל הוחלט לקיים את האירוע במתכונת מצומצמת.

הנהלים אכן שונו

בעקבות הדיווח בחרדים 10, פנה בשבוע שעבר חבר הכנסת יואב בן צור מש”ס ושאל במסגרת ‘שעת שאלות’ לשר הביטחון במליאת הכנסת, את אביגדור ליברמן: “אני רוצה לשאול. בשבוע שעבר באתר ‘חרדים 10’ פורסם שבהתראה קצרה ביטל ראש אכ”א טקס של הכנסת ספר תורה, שהיה אמור להיות בבסיס בדרום. רק בהתערבות מפקד חיל האוויר קוים טקס מצומצם, דבר שגרם לעוגמת נפש לתורמים ולמשפחות. דבר כזה קרה גם בבסיס ליד רצועת עזה.

“השאלה שלי: האם שונו הנהלים ממה שהיה מקובל ונהוג עד היום, ואין אפשרות יותר לקיים תהלוכות והכנסות ספר תורה, מה שיגרום עוגמת נפש למשפחות השכולות שתורמות לעילוי נשמת יקירן או לתורמים שבאים ותורמים מחוץ לארץ, כמו המשפחה שהיתה באותו בסיס בדרום”?

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיב לדבריו של בן צור והודה כי הנהלים שונו – אך הוא תומך בהם: “אני פה מאוד מאוד תומך בעמדת הרמטכ”ל לגבי כל הנושא של תרבות השנור, וזה לא שייך לספרי תורה אלא לכל התרומות ליחידות ולגופים. ראינו פשוט מחזות שזה מבזה אותנו, כמדינה סוברנית וכצבא שהוא צבא ההגנה לישראל.

“מי שרוצה לתרום – יש דרך לתרום: יש אגודה למען החייל, יש שירותרום, כל דבר. מה שקרה פה, במיוחד בשנתיים האחרונות, זה פשוט מחזות שאתה לא מבין. מביאים לך מנכ”ל של גוגל, הוא מנכ”ל של חברה, עושים לו חגיגה…

“הסתכלתי על הרשימה שהעבירו בשנים האחרונות בתור תרומות – ציוד שונה, משונה ומגוון: כספים, אוכל, כל מיני דברים. זה פשוט בלתי יאומן. אנשים תורמים כסף ועושים טקס בר מצווה, בת מצווה שם בתוך בסיס צה”ל, בתוך היחידות שבאמצע אימון צבאי. זה דברים שלא מתקבלים על הדעת.

“אז באמת הרמטכ”ל קיבל החלטה נכונה, ואני מגבה אותו במאה אחוז. כל מי שרוצה לתרום, וזה לא משנה מה – כסף, ציוד, ספר תורה – שיעשה את זה בדרך המלך. שילך לאגודה למען החייל”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות