משרד החינוך עם בשורה לסמינרים: לא יבוטלו מכסות הוראה השנה

האם היו אלו קולות המחאה של מנהלי סמינרים שהביאו לחשיבה מחודשת במשרד החינוך ולביטול מכסות ההוראה לשנה הקרובה? • גורמים במשרד החינוך מבהירים: "הנושא יטופל, אבל לא בשנה הקרובה. נעשה זאת רק לאחר הידברות עם מנהלי הסמינרים ולאחר גיבוש הבנות מולם"
שרי רוט
ד' סיון התשע"ד / 02.06.2014 17:16

האם היו אלו קולות המחאה של מנהלי סמינרים שהביאו לחשיבה מחודשת בנושא ולביטול מכסות ההוראה לשנה הקרובה?

גורמים במשרד החינוך מבהירים בתקיפות: “הנושא יטופל, אבל לא בשנה הקרובה. גורמי המקצוע החליטו לעשות זאת ‘בדרך יפה’  רק לאחר הידברות עם מנהלי הסמינרים ולאחר גיבוש הבנות מולם”.

שלא באופן רשמי מבהירים אותם גורמים, כי גם כך התעמתו במשרד החינוך בכל הכוח במנהלי הסמינרים בנושא האפליה על רקע עדתי – נושא הדגל במשרד החינוך בכלל ואצל שר החינוך הרב ד”ר שי פירון בפרט. “נשמור את התחמושת למאבק זה. אין טעם לפתוח חזית בנושא של מכסות ההוראה – מה גם שחזקה על מנהלי הסמינרים שיהפכו זאת לנושא דתי, ולמלחמת דת, למרות שבעינינו הוא נושא תקציבי טכני.

לשאלתי,האם מדובר בשינוי מגמה של ‘יש עתיד’ כמפלגה,או של השר עצמו – שמעדיף שלא להתעמת בנושא שעלול להצטייר כמלחמת דת, נעניתי: “משרד החינוך פועל בשם עצמו בלבד, ובכלל, מדובר בהחלטה מקצועית, לא פוליטית”.

ינשמו לרווחה

אין ספק שמנהלי סמינרים רבים ינשמו כעת לרווחה, בעקבות דחיית הגזירה.

כזכור, דיווחנו כי בשנת הלימודים הקרובה מתכנן משרד החינוך קיצוץ של כ- 70% ממתן היתרי לימודי ההוראה בסמינרים. צעד זה נבחן בעבר, בתקופתו של גדעון סער כשר חינוך, אלא שהח”כים החרדים, בעיקר ח”כי ‘דגל התורה’, שהיו באותה עת בקואליציה, הטילו וטו.

אם המהלך היה יוצא אל הפועל כבר השנה – לא יוכלו הסמינרים, החל מהשנה הקרובה, להכשיר רבות מהבנות שכבר התקבלו למוסדות, בעקבות הקיצוץ. משמעות מעשית נוספת למהלך היא פיטורי מורות רבות.

מאחורי הקלעים של הסיפור עומד סיפור פיננסי לא קטן: בחלק מן הסמינרים מחויבים ההורים לצרף את בתם גם למסלול ההוראה. כלומר, מלבד הלימודים המקצועיים כמו אדריכלות, הנדסת תוכנה וכדומה, נדרשים ההורים לשלם על מסלול ההוראה. במהלך השנים הורים רבים זעמו על כך, וטענו כי מדובר בהוצאה גדולה שהם מתקשים לעמוד בה, מאחר וכל מגמה עולה למעלה מ-10,000 שקלים לשנה, לכל הפחות, כאשר מגמות כמו גרפיקה וכד’ מגיעות לכמעט 20,000.

כפל תקציבי

למה זה משתלם להנהלת הסמינר? ההסבר פשוט. באופן הזה ‘זוכה’ הסמינר בכפל תקציבים – תקציב ממשרד התמ”ת על המגמה המקצועית (גרפיקה מחשבים וכו’), ועוד תקציב ממשרד החינוך על מגמת ההוראה. עם זאת יצויין שישנם סמינרים שלא נהגו ליטול את כפל התקציבים.

במשרד החינוך, כאמור, לשים קץ לתופעה. מלבד התשלום הכבד שהושת על ההורים, יצר הדבר גם אי שוויון בנושאים נוספים: סמינרים שנהנו מהתקציבים המוגדלים הרשו לעצמם לארגן מחנה נופש לתלמידות הסמינר ללא תשלום. בנות מסמינרים אחרים נאלצו לשלם מאות שקלים, רק בגלל שהמוסד שלהם לא נהנה מאותו כפל תקציבי.

ח”כ ניסים זאב, שרעייתו מנהלת סמינר לבנות בירושלים, אמר לחרדים10 כי אצלם בסמינר מעולם לא נהגו בשיטה ה”לא הגונה” הזו, ומעולם לא נטלו כפל תקציבים ולא חייבו בנות למסלול כזה או אחר. הוא אף מתכוון לבחון את הנושא, להעלות הצעה דחופה לסדר, ואולי אף להגיע עם הסיפור לבג”צ.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות