הצוואה נחשפה: הזוכה בספרים, כת”י ורוב הרכוש: הבן הרב משה יוסף

בצל המאבקים על זהות ה'מרן' הבא ועל הנהגת ש"ס, מתפוגג הערפל בנוגע לחלוקת רכושו של הגר"ע זצ"ל: מסמך שהופקד בידי עו"ד דוד גלאס, מעניק לבן הצעיר, הרב משה, הסמכות לעשות ברכוש "כראות עיניו ועל פי שיקול דעתו" • חפציו האישיים ושוויו של הבית ברחוב הקבלן יתחלקו בין 11 הילדים • בפנים: נוסח הצוואה המלא
יוני גרין
ג' סיון התשע"ד / 01.06.2014 08:16

פטירתו של הרב עובדיה יוסף הותירה אחריה חלל גדול, וסימני שאלה רבים בנוגע לירושתו הרוחנית, הפוליטית, וגם הגשמית. אבל בעוד המאבקים על זהותו של ה’מרן’ הבא ועל הנהגת ש”ס ילוו אותנו עוד שנים ארוכות, הערפל בנוגע לחלוקת רכושו של הגר”ע – מתפוגג.

המסמך – אותו חושף הבוקר כתב גל”צ יאיר שרקי – המחלק את הרכוש חובר על-ידי הרב עובדיה זצ”ל בכתב ידו והופקד בידי נאמנו, עורך הדין דוד גלאס. זו אינה צוואה קלאסית, אבל היא מסדירה את גורל הרכוש הרב שהותיר אחריו. המסמך מעגן למעשה את זכויותיו של בנו הצעיר, האדם הקרוב אליו ביותר בשנותיו האחרונות – הרב משה יוסף.

הרב הבהיר במסמך כי כל הכספים, הדירות והנכסים שהעביר לבנו משה בחייו הם מתנה גמורה. הוא העניק לו גם את הזכויות על הוצאת ומכירת הספרים שחיבר, וכך גם את הבעלות על כתבי היד הרבים שהותיר, וספריית הענק השוכנת בבית ברחוב הקבלן.

במסמך ישנם מספר סעיפים, בהם העיר מספר פעמים שאין למחות בידיו של הרב משה יוסף, כנראה מתוך רצון למנוע מרמור או התקוממות במשפחה על הבן שזכה כמעט בכל ירושת אביו. בנוסף, כתב הרב פעמים רבות כי הוא מקנה למשה את הסמכות לעשות ברכוש “כראות עיניו ועל פי שיקול דעתו”, זאת ככל הנראה כדי להעניק לו חופש מוחלט.

הרב ציין בראש נייר המכתבים הרשמי שלו, כי המסמך נכתב כבר ב-2005, א’ שבט תשס”ה. הרב עובדיה כתב לעורך דין גלאס כי המכתב הזה הוא במקום ארבעה מכתבים קודמים, אותם שיגר בתאריכים שונים: פעמיים כבר בשנת 1997, ופעמיים נוספות ב-2001. לדבריו, המסמכים נגנבו בפריצה למשרדו של עורך הדין גלאס. בנוסף, הרב חידש את החתימה על המסמך בשנת 2012, כנראה בסמוך לפניית אחד מבני המשפחה למבקר המדינה, פנייה שעוררה בזמנו סערה פנימית גדולה במשפחת יוסף.

הדברים שאינם מוזכרים במכתב יתחלקו בין 11 ילדיו של הרב עובדיה, מדובר בעיקר בבית ברחוב הקבלן 45, בו מתגוררים כעת בני הזוג הרב משה ויהודית. הוא צפוי להימכר על פי ההערכות בלפחות עשרה מיליון שקלים, פחות או יותר מיליון לכל אחד מהילדים. אולי לא פחות חשוב מכך, ישנם גם חפצים אישיים שהותיר הרב, בהם גם גלימות הראשון לציון ופריטים נוספים שלהם גם ערך כלכלי רב, אבל בעיקר ערך סנטימנטלי והיסטורי לא מבוטל.

“לבני המשפחה יהיה קשה לקבל את החלוקה, לפיה הוריש לבנו הצעיר משה כמעט את כל רכושו”, אמר רועי לחמנוביץ’, דובר ש”ס לשעבר, בתכנית ‘בוקר טוב ישראל’. “יתר האחים לא יקבלו את זה בצורה נינוחה לחלוטין, כל אחד נתן לפי כוחו ויכולתו לתמוך באביו בתקופות הקשות ובתקופות האחרות ויש איזה שהיא ציפייה לקבל משהו. העובדה היא שכולם נשארים ללא כלום והכל הולך לרב משה ולרעייתו – זה משהו שלא יתקבל בשוויון נפש לחלוטין”.

כרגע ישנה שתיקה במשפחת יוסף, או מפני ששאר הילדים מכירים בקרבה המיוחדת של הרב משה לאביו, או מפני שהם ממתינים לסיום שנת האבל. היחידים שכבר פנו לייעוץ משפטי הם בני משפחתו של הרב יעקב יוסף, שנפטר חודשים ספורים לפני פטירת הרב עובדיה, שלהם יש השגות שונות על חלוקת הירושה.

עורך הדין גלאס אמר בתגובה שכמי שטיפל בעניין, והיה איש אמונו של הרב, הוא מעדיף שלא להתייחס.

גם הרב משה יוסף העדיף שלא להגיב לדברים.

וזה נוסח הצוואה:

ירושלים א טבת תשס״ה

לכבוד ידיד היקר והנעלה עו״ד מר דוד גלס הי״ו
שלום וברכה וישע רב

הנני חוזר ומאשר בזה את אשר כתבתי כבר לכם מספר פעמים לאחרונה, (בכ״ח אדר ב תשנ״ז, ובכ״ה תשרי תשנ״ח, ובי”ב טבת תשס”א, ובט״ו טבת תשס״ב) לאחר שנודע לי כי מכתבים אלו אבדו בפריצה למשרדך.

א. ראשית, הריני חוזר ומאשר כי כל פעולותיו של בני יקירי ר’ משה שליט”א בכספים העומדים לרשותי, הן בחשבונות הבנק שעל שמי, הן במזומנים, הן בשיקים הן במכירת וקניית נכסי שלא ניידי או ונכסי דניידי, וכל כיוצא בזה נעשו על פי רצוני ובקשתי ולית דימחא בידיה.

ב. הדירות והנכסים הרשומים על שם בני הרב משה הי”ו נתונות לו במתנה גמורה בקניין גמור ושלם. יעשה בנם כרצונו ולית מאן דימחיה בידיה.

ג. הריני להבהיר בזה כי נתתי לבני הרב משה במתנה גמורה בקגו״ש (בקניין גמור ושלם. י.ש) כספים אשר ישמשו למטרות הראויות על פי שיקול דעתו ולצורך פעולות אלו נפתח על ידו חשבון על שמו, שנכון לשעת כתיבת שורות אלה הינו בבנק… כספים אלו הועברו על ידי לבני הרב משה הי”ו הן במזומנים הם בשיקים והן בהעברות בנקאיות.

ד. רצוני הוא שכל הוצאות ומכירת הספרים אשר חיברתי ואשר אחבר בעזרת ה’ הכל יעשה על ידי בני הרב משה הי”ו והזכויות קנויות לו מעתה ועד עולם. ויעשה בהם כראות עיניו ולית דמאן דימחיה בידיה. ההכנסות ממכירת הספרים הללו ישמשו קודם כל להוצאת ספרים נוספים, והרווחים יהיו בידי בני הרב משה הי”ו וישתמש בהם לפי שיקול דעתו.

ה. כל כתבי היד שכתבתי ואכתוב בעזרת ה’ הן הנמצאים בידי הרב גד יזדי או בידי הרב צבי חקק, (העוזר האישי של הרב עובדיה .י.ש) או בידי אחרים כולם שייכים לבני הרב משה היו ויעשה בהם כראות עיניו ואין רשות לשום אדם לעשות בהם כל שימוש.

ו. כל הספרים אשר בספריה שלי הן הרשומים בהם הערות בכתב ידי והן שלא, והן ספרי התורה שבבית הכנסת שעל יד ביתי כולם מסורים לבני הרב משה הי”ו. ויעשה בהם כראות עיניו.

ז. כל האמור לעיל שריר ובריר וקיים מעתה ועד עולם. אבקשך ידידי כי תשמור מכתב זה בידיך הנאמנות וכי תפעל (אתה או שלוחך) כפי הצורך בכל עוז שמבוקשי הנ״ל יתמלא ויתבצע במלוא התוקף
בכבוד רב
עובדיה יוסף

בתחתית העמוד:
י שבט תשע”ב:
אני חותם ומאשר שוב על הדברים הנ״ל
בנוכחות ידידי עו”ד ר’ דוד גלס הי״ו

עובדיה יוסף

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה עניין משפחתי פנימי
    01/06/2014 14:33
    אלי
  1. מה זה אמור לעניין אותנו