ביקורת פתע: החברים נטשו חתונה וחזרו לישיבה – החתן נותר לבד

מדוע פקחי הרישום מגיעים אל הישיבות לביקורת דווקא בשעה שחברים יוצאים לשמח חתנים, חברים לספסל הלימודים? • מברור שערכנו עולה: החזרת בחורים לרישום באמצע ריקודים אינה הגיונית • סגן שר האוצר מתכוון להפגיש את קודקודי האוצר והחינוך כדי לסכם על 'בוס' מוגדר לפיקוח
כ"ה אדר ב' התשע"ו / 03.04.2016 23:46

ביום שלישי שעבר בא אחד מבחורי ישיבת ‘ארחות תורה’ בברית הנישואין עם בת גילו, במזל-טוב, בחתונה שנחגגה באולם בעיר מודיעין עילית.

בסביבות השעה 19:00 בערב, כשחבריו של החתן שהגיעו לשמחו כבר היו באולם והתכוננו לקראת סעודת המצווה, התקבלה הודעה על הגעת פקחים אל בית המדרש של הישיבה בבני ברק.

ביקורת פתע.

ביקורות הפתע של הפקחים בישיבות הקדושות נטחנו כבר עד דק, במהלך השנים האחרונות. אבל תחילה נבהיר: אין כל ספק שצריכה להיות ביקורת, חשוב שתהיה ביקורת, וחשוב עוד יותר שישיבות ינהלו את הרישום באופן תקין ומסודר. יחד עם זאת, התחושה היא שיש מי שמנסה להכשיל את תקינות הרישום, תוך עריכת ביקורת בשעות בלתי שגרתיות.

לפני מספר ימים נפסלה, בפעם השנייה, ישיבה מפורסמת בירושלים, ולדברי בכירים, הפסילה בוצעה מסיבות בלתי מוצדקות.

גם הביקורת שנערכה ב’ארחות תורה’ בבני ברק, שלשמחת מנהליה עברה את הביקורת בהצלחה, הייתה כרוכה, כאמור,  באי נעימות.

הבחורים שנכחו בישיבה מיהרו לעדכן את חבריהם שבאולם על הגעת הפקחים, הלחץ עשה את שלו – ונהג ההסעות התבקש לשוב אל מודיעין עלית, תוך תוספת תשלום הגונה, על מנת להחזיר את הבחורים חזרה אל הישיבה בבני ברק.

רק לאחר שסיימו לחתום נוכחות, עלו הבחורים שוב על האוטובוס, כשהם מצליחים להגיע לאולם במהירות, כך שהחתן ירגיש כמה שפחות בהיעדרם. מיותר לציין את עגמת הנפש שנגרמה לחתן, כאשר חבריו נטשו את האולם, רק כדי לצאת ולהירשם בפני הפקחים.

 בירור מעלה כי מבחינת שעות הלימוד, ‘זכותם’ של הפקחים להגיע בשעה 19:00  בערב, באשר שעות הלימוד המדווחות כוללות שלושה סדרים, כולל סדר ערב. אלא שההיגיון אומר כי בישיבה בה רשומים כשמונה מאות בחורים, נערכות בשעות הערב חתונות, והחברים יוצאים לשמח את החתן, החבר לספסל הלימודים,  ואינם נוכחים בישיבה.

פנינו מחרדים 10 לגורמים בכירים במשרדי האוצר והחינוך, כדי לברר על מה ולמה מתבצעת הביקורת בשעות כאלה.

ישיבת מיר, ישיבה, בחורים, כולל, אברכים

לשבחו של סגן שר האוצר, ח”כ איציק כהן מש”ס, ייאמר כי הוא נרתם לערוך עבורנו את הבירור, תוך שהוא מגייס בכירים במשרד האוצר והחינוך.

נדגיש, כי מאז 2013 נעשה ניסיון לרכז את תחום הביקורת בישיבות תחת המטריה של משרד החינוך. אז נכון שהחשכ”ל במשרד האוצר הוא זה שמרכז את משרד רואי החשבון המפעיל את הפקחים, אך הדו”חות מגיעים אל משרד החינוך.

במקרה שבחורים נוסעים לחתונה, כך הובהר לנו במהלך שיחת הבירור, אין בעיה לדווח על כך לפקיד הממונה במשרד החינוך (עמוס צאיידה) – והרישום יבוטל מיידית.

במקביל, על פי הנוהל המתפרסם בתקנות ‘אגף בכיר מוסדות תורניים’ מופיע מספר פקס וכתובת מייל לשם ניתן להפנות תאריכי חתונות. באם מדובר בהלוויות או מחלה, המשרד מתחשב ולוקח בחשבון כי אין אפשרות להודעה מוקדמת.

החזרת בחורים אל הישיבה באמצע ריקודים בחתונה, על פי הבירור שערכנו, אינה הגיונית.

לדברי סגן שר האוצר איציק כהן, הוא מתכוון ליזום פגישה בה ישתתפו קודקודי משרדי החינוך והאוצר, כדי למצוא בעל בית אחד, ברור ומוגדר לכל תחום הפיקוח.

ועד אז – אם נתקלתם בביקורת שהיא לדעתכם בלתי מוצדקת, פנו לגורם המתאים במשרד החינוך, או לסגן השר של ש”ס  במשרד האוצר – שישמח לסייע.

אגב, לשבחם של הפקחים ייאמר כי היחס אותו העניקו לבחורי ‘ארחות תורה’ היה יוצא מגדר הרגיל – ולטובה.

“אשריך שאתה לומד”, מלמלו לעבר כל בחור ובחור שעבר ובידו תעודת הזיהוי.

השבח לשר האוצר משה כחלון או לשר החינוך נפתלי בנט, שהיתוו רוח מפקד חיובית? ובכן, במקום בו אין משרד שמוכן ליטול על עצמו את האחריות לפאשלות, נראה שאין מי שיזכה בשבח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש לנו סגן שר חינוך במקרה?????
    04/04/2016 09:28
    חיים
  1. איפה הוא????