מרגי: להתערב ברישום המוקדם של מוסדות חרדים כדרך לניפוי ספרדיות

ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי, אירחה את מנהל המחוז היוצא מאיר שמעוני שהצהיר: "לא ניסינו להתערב בתכני החינוך יכול להיות ששקיפות ושוויון בעיניהם היא התערבות בתכנים" • מרגי: " לקיים ועדות ערר מבעוד מועד, ולא לחכות עד לתחילת שנת הלימודים"
אריה ריבקינד
כ"ד שבט התשע"ו / 03.02.2016 16:37

מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך היוצא, מאיר שמעוני הגיע היום (רביעי) לוועדת החינוך של הכנסת, בראשה עומד ח”כ יעקב מרגי מש”ס, כדי לסקור את פעילות המחוז והיערכותו לקראת שנת הלימודים הבאה.

הישיבה התקיימה במסגרת סדרת דיונים העוסקים באפליית תלמידות בקבלה לסמינרים חרדיים.

“נפלה בידי הזכות להקים מחוז חרדי ארצי על מנת לשפר ותעל את מערכת החינוך החרדית במגזר הארצי ולעשות את המיטב כלפי תלמידי המגזר החרדי. מבחינתי מדובר במהלך היסטורי ואני מקווה שעשיתי את המיטב”, אמר שמעוני.

שמעוני פירט את פעילותו: “שיפרנו את הפיקוח והרגולציה באמצעות מנהל תקין, שיפרנו את כוח האדם, התאמנו תכניות לימודים ועשינו התאמות בנושאים התקציביים.

“הפקנו לקחים משנה שעברה וחיזקנו את הפיקוח והגברנו את האכיפה. קבענו מפתח לפיקוח – לכל 20 בתי ספר יש מפקח אחד וביניהם יש גם מפקח אחד אזורי. נכון להיום יש 80 מפקחים, ואושרו 110 תקנים עד סוף 2016.

“הטמענו מנגנוני עבודה ושגרות עבודה כמו בכל מחוז בהיבטים הפדגוגיים והארגוניים”.

ביחס לוועדות הערר, אמר שמעוני כי בשנת תשע”ו התקיימו 75 ועדות ערר, מתוכן 20 ערעורים התקבלו ,שניים נדחו ובת אחת התקבלה לאחר שימוע.

לדבריו, 70% מתוך הפניות התקבלו ללא שימוע וערר. “המנגנון של ועדת ערר הוא טוב מבחינה סטטוטורית, אבל לא תמיד משרת אותנו ולכן הנחיתי את המפקחים לפתור את הבעיה טרם ועדת ערר. למדנו להדק את הקשר עם הרשות המקומית ולתת לה את המנדט שיש לה בחוק”.

לא ניסינו להתערב בתכנים

שמעוני חשף כי ניסה לקדם מהלך של ‘שולחנות עגולים משותפים לשיח ולדיאלוג’, אלא שבחודשים האחרונים בחלק מהמקומות הודיעו שלא משתפים פעולה עם המחוז החרדי והשולחנות העגולים מוקפאים.

אל מול הטענה של התערבות בתכני הלימוד, אמר שמעוני: “אני אומר בצורה מאוד ברורה שלא היתה הנחיה להתערב בתכנים. יכול להיות ששקיפות ושוויון בעיניהם היא התערבות בתכנים”.

הוא סיפר כי המחוז יצר אלטרנטיבה חינוכית – חינוך ממלכתי-חרדי: “יש לממ”ח ביקוש גדול מאוד. בשטח קיים שינוי. אנשים רוצים שוויון ואלטרנטיבה ולהיות משולבים בחברה, באקדמיה ובלימודים”.

על כך העיר בציניות היו”ר מרגי: “אתמול מישהו הגדיר אותם כשולי החברה החרדית… את אלה שיוצאים ללמוד”.

עוד הוסיף שמעוני כי עדיין ישנם אתגרים, אך מדובר בהזדמנות שאסור לפספס. “יכול להיות שטעינו בדרך, אבל עשינו כמיטב יכולתנו. מדובר במחוז מורכב ורגיש שצריך לתת שירות ל-400,000 חרדים במגזר ולכן צריך לנהל אותו כגוף מקצועי. נמשיך לבסס את כל נושא התשתית של המחוז בנושא רגולציה ובקרה ולארגן מסד נתונים על כל התלמידים הלומדים במערכת. יש צורך לבצע תיקוני חקיקה ולספק סייעות למוסדות הפטור”.

סיכון רשת החינוך

צביקה כהן, סגן ראש עיריית ירושלים, סקר את הליכי הרישום בעיריית ירושלים וביקש ממשרד החינוך לסיים עם כל נושאי השיבוץ לשנה הבאה, עד לערב פסח, כדי שכל בת תדע היכן תלמד.

חיים ביטון, מנכ”ל רשת החינוך מעיין החינוך התורני של ש”ס, בירך את פעילות מנהל המחוז החרדי היוצא, אך אמר כי הקמת מערך בתי ספר ממלכתיים חרדים אינו מצליח ולכן יש לסגור אותו.

“המנהלים שלנו מקבלים חבילת הפתעות, יותר מביצת קינדר, כדי שיעברו ללמד בבתי הספר הציבוריים. בתי הספר הללו לא מצליחים אצלנו והם משרתים את תלמידי חב”ד, ולכן יש לסגור אותם כי כל מטרתם למוטט את הרשתות שלנו”.

בדיון השתתף גם יו”ר עמותת ‘נוער כהלכה’ עו”ד יואב ללום שסיפר על רתיעה של הורים: “יש מאות בנות שההורים שלהם מפחדים לפנות לוועדות הערר”.

לדבריו ישנן ערים בהן מתנהל הליך רישום שאינו על פי הנהלים. הוא בירך את מנהל המחוז היוצא ואמר: “העזיבה שלו קשורה לזה שטיפל באומץ בנושא האפליה”.

עוד סיפר כי בבני ברק התפרסם תקנון של הסמינרים העירוניים שם צריך להצהיר נאמנות מי הרבנים שלך, ואם, לדבריו, ההצהרה תכלול נאמנות לרב עובדיה יוסף זצ”ל היא לא תעמוד בתקנון והנערה לא תתקבל לסמינר. “מקימים בתי ספר לפי המלחמות הפוליטיות? לאיפה הגענו?”

ח”כ יואב בן צור בירך את שמעוני על תקופתו ואמר: “ברוב המקרים הוא לא עשה דווקא ועשה בסדר. חלק גדול מהצלחתך היה בגלל האישיות המיוחדת שלך”.

מרגי: התערבות ברישום מוקדם

יו”ר הוועדה ח”כ מרגי סיכם את הישיבה והודה למאיר שמעוני.

במסגרת קבלת ההחלטות, הוועדה קראה למשרד החינוך לבצע בקרת רישום מבעוד מועד, כבר בשבועיים הקרובים, על מנת לבחון את תהליך הרישום למוסדות החינוך במחוז החרדי לקראת שנת הלימודים תשע”ז.

עוד קראה הוועדה למנהל המחוז החרדי לקיים ועדות ערר מבעוד מועד, ולא לחכות עד לתחילת שנת הלימודים, על מנת שכל תלמיד ותלמידה ידעו את מקום לימודיהם בשנה”ל הבאה.

בנוסף דרש היו”ר מרגי ממשרד החינוך להתערב בסוגיית הרישום המוקדם שמוסדות חינוך מאמצים לעצמם כדרך לניפוי בנות ספרדיות.

“נמשיך ונעקוב אחר הנושא ונקיים ישיבות נוספות בנושא שיבוץ ורישום התלמידים והתלמידות במחוז החרדי עד שנדע שכל הבנות משובצות במסגרות לימוד בשנה הבאה”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות