השופט נזף במשטרה: “יש לאפשר מחאה נגד האפיפיור”

שני צעירים שהדביקו מודעות בשכונת שמואל הנביא בירושלים נגד בואו של האפיפיור - עוכבו לחקירה • השופט: יוכלו לקיים את המחאה כ-150 מטר מהאפיפיור • במודעות קראו לאפיפיור: "אל תגיע לארץ הקודש - החזר את כלי המקדש הגזולים" • 10,000 שוטרים יאבטחו את הביקור
שי וייספיש ודורון דוד
כ"ג אייר התשע"ד / 23.05.2014 15:19

מכה למשטרה: שופט בית משפט השלום בירושלים, שמואל הרבסט, דחה בצהריים (שישי) את בקשת המשטרה להגביל במעצר בית למשך 7 ימים, להרחיק מירושלים ולהטיל הפקדה כספית על שני צעירים שהדביקו מודעות נגד האפיפיור. הצעירים עוכבו לחקירה לאחר שהדביקו מודעות בשכונת שמואל הנביא בירושלים נגד בואו של האפיפיור לארץ הקודש. במודעות קראו הפעילים לאפיפיור שלא יגיע לארץ וכן “החזר את כלי המקדש הגזולים”, השניים נעצרו על ידי שוטרי תחנת לב הבירה.

בהחלטתו קבע השופט, כי הצעירים נתפסו כשהם מדביקים מודעה המביעה מחאה כלפי ביקורו הצפוי של האפיפיור בישראל. במודעה נכתב: “הנצרות הארורה, שותפה לרצח מליוני יהודים במיתות משונות, בהנהגת הכנסייה, וראשיה, הם חולמים על חיסול המדינה היהודית, אפיפיור טמא, צא מארצנו הקדושה, החזר את כלי המקדש הגזולים נאמני המדינה היהודית”.

המשטרה טענה כי מדובר בהסתה לגזענות, אך השופט קיבל טענות עורך דינם של השניים מטעם עמותת חננו , עו”ד איתמר בן גביר, וקבע: “ויכוחים תיאולוגיים ומחלוקות בין דתיות היו קיימים מאז ומעולם ואין בוויכוחים אלה כדי להוות סכנה לשלום הציבור”.

עוד קבע השופט: “המשפט היחיד היכול לקבל פרשנות שיש בה נגיעה ולו קלושה ביותר להסתה גזענות הוא המשפט: ‘הם הנוצרים חולמים על חיסול המדינה היהודית’. משפט זה ניתן להבנה, אמנם רחוקה וקלושה, לפיה בשל כוונות הנצרות יש לפעול נגדה בהתאם”.

יחד עם זאת, מיהר השופט להדגיש: “מדובר בחשד קלוש ביותר, שאינו קשור לגזענות ואינו עונה על ההגבלות שמטיל החוק כעולה מעקרון יסוד במשטר דמוקרטי וחוקי. הפרט רשאי לבצע כל פעולה שאינה מוגדרת כפעולה אסורה, בעוד המדינה אינה רשאית לבצע כל פעולה למעט אלו שהותרו לה על פי החוק”.

השופט הוסיף בהמשך ההחלטה שהחשד כנגד הצעירים הוא חשד קלוש, חלוש מאוד, ועלה רק ממשפט אחד במודעה. בנסיבות אלה דחה השופט את הבקשה למעצר בית, להרחקה ולהטלת הפקדה כספית, ואף קבע כי זכותם של הצעירים להפגין נגד האפיפיור: “יש לאפשר את המחאה המבוקשת”.

השופט קבע, כי הצעירים יוכלו לקיים את המחאה על פי החוק, כ-150 מטר מהאפיפיור, אך לא יתקרבו מעבר לטווח זה לאפיפיור.

עו”ד בן גביר אומר כי מדובר בהחלטה חשובה ועקרונית: “אני מקווה שהמשטרה תפנים שזכותם של הצעירים לקיים מחאה נגד האפיפיור, ואין מקום לסתימת פיות”.

בתוך כך, כוננות שיא במשטרה לקראת בואו של האפיפיור בשבוע הבא. כ-10,000 שוטרים הוקצו לאבטחת המבצע.

במערכת הביטחון חוששים מפעילויות מחאה של פעילי ימין בזמן הביקור. אלוף ניצן אלון, מפקד כוחות צה”ל באזור יהודה ושומרון, הוציא לראשונה צווים מנהליים נגד פעילי ימין המתנגדים לתפילת נוצרים במקומות קדושים לעם היהודי.

אתמול התקיימה הפגנה מול קבר דוד בהר ציון נגד ביקור האפיפיור וכנגד השמועות על כוונת הממשלה להקצות חלק ממתחם הקבר לפולחן נוצרי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ביקור האפיפיור
    23/05/2014 16:44
    יעלה
  1. לדעתי בנושא האפיפיור מה מותר במקומות הקדושים לנו הרבנים הראשיים צריכים לקבוע האם מותר שם טקס פולחני נוצרי או רק לבקר ולראות האם מותר להכנס עם צלבים לא חושבת שהפגנות יעזרו והשתוללויות צריך לתת לביקור לעבור בשלום ולא לתת להם לנצל את הביקור לעלהום .