נתניהו: “אם אספקת הגז תיפגע – נקרוס”. כבל: לא ענית לשאלות

ראש הממשלה ושר הכלכלה הגיע לוועדת הכלכלה כדי להציג את עמדתו בנושא מתווה הגז • לדבריו, מתנהל מו"מ על ייצוא עם מצרים וטורקיה • הרצוג לנתניהו: "ברור לכולם שההתנהלות של הממשלה שבראשה אתה עומד היא חובבנית" • כבל: "לדבר יפה אתה יודע, אבל לא סיפקת תשובות"
נחמן גור
כ"ו כסלו התשע"ו / 08.12.2015 13:55

ראש הממשלה ושר הכלכלה בנימין נתניהו התייצב היום (שלישי) בוועדת הכלכלה של הכנסת לדיון במתווה הגז, יחד עם שר האנרגיה יובל שטייניץ וראש המוסד הנכנס יוסי כהן, כדי להציג  את עמדתו בנושא מתווה הגז, והשימוש החריג שהוא מבקש לעשות בסעיף 52. נתניהו הזהיר בפתח דבריו כי “אם אספקת הגז תיפגע – המשק יקרוס”.

יו”ר הוועדה איתן כבל אמר בפתח הדיון: “אדוני ראש הממשלה, פעם נשאתאת נס התחרות, ואילו כעת אתה מקדם מונופול. על פי כל המומחים שהופיעו בפנינו, המתווה הנוכחי מנציח מונופול בהליך חריג וקיצוני שטרם נעשה כמותו במדינת ישראל.

“אני מפציר בך אדוני ראש הממשלה לחשב מחדש את המסלול, כי לי ברור שהמתווה שאתה מבקש לאשר אינו נכון ואינו ראוי… אני אומר בפה מלא שחובה לעשות את כל אשר נדרש כדי לעצור את המתווה העקום והרע לאזרחי ישראל”.

ראש הממשלה הבהיר כי הוא מתמקד בדיון בשאלות לגבי האינטרסים הביטחוניים ומדיניות החוץ של ישראל. “אנחנו הולכים להבטיח את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. כל מדינה תלויה באספקה סדירה של אנרגיה. היכולת שלנו לייצא גז מעצימה את כוחה של מדינת ישראל. היא נותנת לנו בסיס הרבה יותר חזק והופכת את ישראל לחסינה יותר ללחצים בינלאומיים”.

ראש הממשלה סיפר כי ישנם מגעים עם מצרים על הנושא: “סיכמתי אתמול עם ממשלת מצרים שאשלח שליח מיוחד לקהיר כדי לקיים דיון במטרה להשיג פתרון לאתגר שנוצר. אני מאמין שיושג פתרון כזה נוכח האינטרסים המשותפים ובכלל זה הגז. האינטרסים יכתיבו את המציאות”.

נתניהו חשף בדיון כי מתקיים משא ומתן עם טורקיה: “כמדינה ששואפת לייצא גז הסתכלנו על מדינות שונות, כמו גם על טורקיה. היו לנו מגעים עם טורקיה, נציג אישי שלי דיבר עם בכיר מאוד בממשלת טורקיה. בדיון עלתה אפשרות של יצוא גז ישראלי לטורקיה וגם דרך טורקיה.

“אם לא נקבל את המתווה נשאר בלי ביטחון ובלי גז. הועמדתי בפני שלוש אפשרויות: אחת מהן להיכנס להליך משפטי, מה שהיה משאיר שחקן יחיד ואנו לא יודעים מה היה קורה בסופו. אפשרות שנייה היא מונופול מפוקח, אך כשמפקחים על מחירים הם עולים.

“האפשרות השלישית זה המתווה המוסכם, שלוקח מאה אחוז אחזקות של ‘דלק’ ונובל אנרג’י ופותח לשחקנים חדשים. זה עדיף על האופציות האחרות ואני מאמין שזה המתווה היחיד שבא בחשבון. שיקולי הביטחון מחייבים אותנו לפיתוח עוד שדות ועוד אסדות. האינטרסים הביטחוניים דורשים את מגמת הייצוא. מכל השיקולים הללו, ובראש ובראשונה החוץ והביטחון, אני מאמין שהמתווה הזה חיוני למדינת ישראל”.

יו”ר האופוזיציה בוז’י הרצוג תקף את נתניהו על המתווה המסתמן: “ברור לכולם שההתנהלות של הממשלה שבראשה אתה עומד היא חובבנית במקרה הטוב ורשלנית במקרה הרע. לא מבין איך כל ההרצאה המפורטת שלך קשורה למחיר הגז לצרכן ולפיתוח המשק בישראל.

“פתאום בתחום הזה אתה אומר, מצטער מאוד, אני עוקף את הרגולטורים מטעמי ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, ולא שכנעת אותנו איך זה קשור למחירים לצרכן. איך אפשר לקחת את המשא ומתן עם טורקיה, יוון, ירדן והרשות ולהגיד שזה קשור למחיר ליחידת חום אחת לצרכן שנקבע במשא ומתן או בהסכמי חברת חשמל, שהיום אנחנו יודעים שהם שערורייתיים. האם אין פה נשיאת יחסי החוץ לשווא?”

חברת הכנסת שלי יחימוביץ פנתה לראש הממשלה בשאלה: “מדוע אין חובת הנחת צינור שני? המתווה למעשה מערער על החוק. במתווה, פיתוח לוויתן מעוכב בשנה יותר ממה שהחברות היו מחויבות לו כיום. מדוע אין חובת אסדה שנייה? על אילו מדינות אתה מדבר שבהן ‘הגז נשאר באדמה’? לא מכירים שום מדינה כזו”.

ח”כ דב חנין מרשימה המשותפת הטיח בראש הממשלה: “אתה מסכים למונופול ‘אימתני שלא נראה כמותו בהיסטוריה ושכולנו נהיה בני ערובה שלו’. אתם מפקירים את הביטחון האנרגטי, אבל זה ביטחון לרווחי הענק של המשקיעים הטייקונים. למה?”

 נתניהו השיב: “אני לא מקבל את ההנחות שלך”.

במהלך הדיון צצו גם רגעים של הומור מעת לעת: היה זה כאשר ראש הממשלה החמיא ליו”ר הוועדה איתן כבל: “אחד שנלחם נגד המונופולים”. כבל ענה על כך: “תודה שפרגנת לי” – נתניהו לא נשאר חייב ואמר: “אתה פרגנת לי, אני מפרגן לך”.

כבל גם פנה אל המשתתפים בדיון : “חבר’ה, לא להתפרץ כי אחרים גם רוצים…”

בהמשך פנה איתן כבל לאחד המשתתפים שהתפרץ לדיון ואמר: “אתה ראש הממשלה? אתה שר הכלכלה? לא, אז אל תענה”.

נתניהו העיר: “חכה, רבות שאיפות בלב איש, אולי הוא עוד יהיה”.

ח”כ כבל סיים את הדיון בהערה כי נתניהו התחמק שוב ושוב מהשאלות: “לדבר יפה אתה יודע, אבל לא סיפקת תשובות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות