תינוק חדש נולד? טיפים ועצות לקראת החיים החדשים

חזרת הביתה אוחזת בידך את התינוק הכי חמוד בעולם • רננה מזרחי, דיאטנית קלינית מנהלת מדעית ב'מטרנה', עם עצות שיקלו עלייך את הימים הראשונים
תמי גיל
י"ב כסלו התשע"ו / 24.11.2015 21:18

מה להכין לקראת החזרה הביתה?

• טמפרטורת החדר – הקפידי שהחדר בו ישן התינוק נעים ובטמפרטורה של 22 מעלות והקפידי לאווררו מדי יום (גם בימים קרים).

• עריסה ומצעים – בימים הראשונים עריסה וסט מצעים מכובס מספיקים כיוון שתינוקות בני יומם יחושו תחושת חמימות ובטחון רב יותר בעריסה שהם יכולים לחוש בדפנותיה ולא במיטת תינוק בה הם “הולכים לאיבוד”. הציוד הנוסף, כגון שידה, עגלה וצעצועים, יכולים להגיע גם מאוחר יותר.

• חיתולים ותמרוקים – הכיני מראש חיתולים חד פעמיים, אלכוהול לחיטוי הטבור, משחה לטיפול בתפרחת חיתולים, וחיתולי בד.

• בגדי תינוקות – חליפות בסיסיות של בגדי תינוקות, רצוי מכותנה ועדיף כאלו שאין צורך להלביש דרך הראש אלא בעלות מפתח רחב שניתן לסגירה עם כפתור. מומלץ לכבס הכל לפני ההלבשה הראשונה ועדיף בנפרד עם אבקת כביסה מיוחדת לתינוקות. מכיוון שבחודשים הראשונים התינוק שלך יגדל בקצב מהיר, לא כדאי לקנות בגדים רבים בבת אחת, אלא מומלץ לפצל את הקניות ולערוך אותן בהדרגה.

דאגי לעצמך כדי שתוכלי לדאוג לו:

• בימים הראשונים שלאחר הלידה חשוב מאוד לנוח ולצבור כוחות. לכן נסי לנצל כל רגע בו הוא ישן (על אף הפיתוי לסדר דברים ולארגן את הבית) כדי לישון בעצמך ולאגור כוחות להמשך (לא לשכוח לנתק טלפונים). זה הזמן להרשות לעצמך להתפנק קצת ולקבל בשמחה כל הצעה לעזרה או למזון ביתי וטעים מבני המשפחה, חברות, שכנות או מתנדבות למען נשים אחרי לידה.

• מחקרים מוכיחים כי התזונה שלך משפיעה על הרכב חלב האם שלך. לכן אם את מניקה הקפידי לאכול מגוון מכל קבוצות המזון ולשתות הרבה, לפחות 10 כוסות מים ביום ולפחות כוס אחת תוך כדי ההנקה. כמו כן הקפידי על צריכת פרוביוטיקה התורמת להתפתחות מערכת העיכול ומערכת החיסון של התינוק באמצעות יוגורט מועשר או ע”י נטילת תוסף.

טיפים נוספים להקלה על הסתגלות שניכם לחיים החדשים:

• מגע, מגע, מגע – זוהי התחלה חדשה לשניכם – התינוק לומד להכיר את העולם החדש אליו הוא בא וגם את לומדת להכיר אותו ואותך כאמא שלו. תינוקך זקוק למגע ולחום האמהי בהם הוא היה עטוף לפני הלידה, ולכן אל תחששי שאת מפנקת אותו בכך שאת מרימה אותו ומחזיקה אותו קרוב אליו.

• בוכה כדי לתקשר – היי קשובה לבכיו, זו דרכו לתקשר איתך ולהביע את עצמו. נסי להקדיש לזה זמן ותשומת לב וכנראה שתוכלי לזהות סוגי בכי שונים המבטאים רעב, אי נוחות או עייפות. זכרי שלא כל בכי משמעו רעב ולכן אל תמהרי להציע לו אוכל בכל פעם שהוא בוכה, בעיקר אם הבכי מגיע זמן קצר לאחר שהוא סיים את ארוחתו הקודמת.

• גזים וקוליק – בגיל שבועיים עד כחודש ימים תינוקות רבים מתחילים לסבול מ’גזים’ ואי נוחות במערכת העיכול וזאת כחלק מתהליך ההסתגלות לחיים החדשים.

הביטוי העיקרי לתופעה זו המכונה גם קוליק, הוא בכי ממושך לרוב בשעות קבועות של היום, כשלוש שעות, החוזר על עצמו לפחות שלש פעמים בשבוע, ונמשך לפחות שבוע.

לרוב בכי זה מלווה גם באגרופים קפוצים, פנים סמוקות ורגליים מכווצות כלפי הבטן והוא גורם לסבל לתינוק ולהוריו בנסיונם להרגיעו. חשוב להבין שמדובר על תופעה טבעית ואופיינית לחודשי החיים הראשונים וניתן להקל עליה באמצעות עיסוי לבטן, אחיזתו כך שבטנו מונחת על זרועך או ע”י אמבט חמים ומרגיע.

במידה והתינוק ניזון מתחליף חלב כדאי בשלב הזה לתת לו תחליף עם הרכב קל לעיכול כגון מטרנה מהדרין ספיישל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות