יש הבדל בין רבי אמנון לרב נויגרשל?

אז זהו שאין כל הבדל, בסופו של יום העוסקים בקירוב נשענים על אותם יסודות, יונקים מאותו בסיס • כמה דקות הצליח הציבור בישראל להתרגש ממותו של נשיא המדינה נבון? • וגם פירוש הרש"ר לתורה, בתרגום חדש
אליעזר היון
י"א כסלו התשע"ו / 23.11.2015 19:00

“עושים סמינרים לאקדמאיים, להביא את האקדמאים זה קשה.. ‘מה אני צריך אותך שתגיד לי’, אבל מה? כשהם באים הם חוזרים בתשובה… ואתה חושב שבסמינר אקדמאי נותן לאנשים חומר אחר ממה שנותנים בעממי? בדיוק אותו דבר. רק לאקדמאי צריך להסביר שמונה שעות בגלל המחסום של האינטלגנציה והגאווה שמפריע להם, ולעמך – שעתיים. זה הכל [רבי אמנון יצחק, 28.2.2010].

בדבריו של הרב יצחק מצויה אמת גדולה פשוטה בחריפותה: אין כל הבדל, בטכניקת ההחזרה בתשובה בקרב העוסקים ב’קירוב’ – המשתייכים לחברה החרדית – בין הרבנים, ובין הקהלים השונים.

במילים אחרות: אין באמת שוני בין הרב מרדכי נויגרשל לצורך העניין, לרב אמנון יצחק. אופי ההרצאה, צורת ההגשה, אולי אפילו האינטראקציה עם הקהל אמנם אינדוודואלית, אבל הטקסטים זהים. החומר נשען על אותם יסודות.

שאלות בסיס כמו הוכחה לבריאת העולם על ידי האל, תורה ומדע, נבואות שהתגשמו, אלוקים ושואה, חרדים וצבא, שכר ועונש, גלגולי נשמות, משיח ותחיית המתים וכו’ מקבלים טיפול זהה על ידי כל המחזירים בתשובה. תפיסת היהדות, ומקומו של האל אצל הרבנים מ’ערכים’, אינה נבדלת קונספטואלית מזו הנמצאת אצל הרבנים מ’שופר’. ההתמודדות עם תיאוריית האבולוציה אינה משתנה בין הרבנים מ’אור החיים’, לרבנים מ’הידברות’.

התפיסה החרדית הזו שונה מתפיסות יהדות אחרות. הרב אורי שרקי ממכון מאיר למשל, יציג טענות והיגדים אחרים מאלו של עמיתיו החרדים. כך גם הוגים ופילוסופים דתיים מזרמים אורטודוקסיים וניאו-אורטודוקסיים שונים שאינם בהכרח חרדיים.

מי צודק? קשה, או בלתי אפשרי לדעת. ועם זאת, כאשר הדיון הוא על מרחב ‘ההחזרה בתשובה’ המגיע ממקורות חרדיים, חשוב לזכור, כי כולם בסופו של יום מדברים בקול אחד. לא ניתן לזלזל ברב פלוני על ‘שטחיות טענותיו’, או להעריך רב אחר על עומק דבריו, שכן התפיסה הבסיסית זהה. את אותם דבריו שאומר רב אחד במילים גבוהות, ובטרימינולוגיה הלקוחה מהשדה האקדמי אומר הרב האחר בהומור ובשחוק. זה כל ההבדל.

אם בחרתם לזלזל ברמת טיעוניו של רב ‘עממי’, שמטתם את הקרקע מתחת רגליו של הרב ה’אינטלגנטי’. בסופו של יום, הם אומרים בדיוק את אותם דברים. לא מתאים לכם? חפשו תפיסות יהדות חדשות. במרחב החרדי, אם בו בחרתם לחיות, תפיסת היהדות וההתמודדות עם טיעונים שכנגד – לגמרי זהות.

למי אכפת. פטירת הנשיא יצחק נבון, שחרורו של יהוונתן פולארד, טבח 129 האזרחים בפריז, הם אברים בסטטיסטיקה אכזרית המשליכה לפח האשפה התקשורתי את החדשות החשובות ביותר, ומלמדת משהו על הערבות האנושית החלולה.

כשנשיא המדינה לשעבר נבון החזיר את נשמתו לבוראו למשל, ידעו כולם כבר בדקות הראשונות למותו, ששעותיו התקשורתיות ספורות. מותו לא באמת עניין או העציב מישהו, ועם הבוקר שאחרי, ניתן לקבוע כי איש לא זכר כי היו מספר רגעים בהם נוצר עניין במותו.

יהוונתן פולארד השתחרר, נשיא המדינה, ראש הממשלה ואישים נוספים מיהרו לברך את המרגל שהקריב 30 שנים מחייו עבור המדינה, אך לאיש זה לא היה באמת אכפת. אחרי שעות ספורות והתמונות הראשונות הוא איבד עניין. ישב 30 שנים בפנים, עכשיו הוא בחוץ. זהו נגמר. למי אכפת.

כך גם רציחתם של 129 אזרחים צרפתים, או אפילו מותם של יהודים בפיגועים ‘סטנדרטיים’ בישראל.

לאיש לא אכפת, וקולות הצקצוק כל כך מזוייפים, שהשאלה היחידה שנותרה היא מדוע איש לא קם ואומר בקול את מה שכולם חושבים בלב: זה לא באמת מעניין אותנו. זה לא ממש מכאיב לנו.

ואגב, החתונה של מיכאל בן הדוד השני שלנו, היום בשעה 8:00 בהיכלי מלכות? איך אתה מגיע לשם, יש לכם מקום במכונית?

הרש”ר חדש. מוסד קרן הרב יוסף ברוייער בניו-יורק הוציא את פירוש הרש”ר הירש לתורה בתרגום חדש. למה צריך תרגום חדש, מה חיסרון יש בהוצאת מוסד יצחק ברוייאר משנת תשל”ד? התשובה ניתנת על ידי העורכים בהקדמתם לחומש בראשית: הלשון האקדמאית שלא כולם הורגלו בה.

אז הנה הרש”ר הירש מוגש גם בשפה ‘עממית’ יותר, אולי ‘חרדית’ יותר, אך הפירושים – אותם פירושים.

יוזמה מבורכת שיש בה כדי להאדיר את זכרו של המורה הגדול, ובכל זאת, אני מעדיף את הכרכים השחורים הישנים, את הפירוש עם האותיות השחורות הקטנות מחד, והדקות מאידך, אותם תרגם וערך פרופ’ מרדכי ברוייאר.

הדפס כתבה

10 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה לא נכון שלא מצער הפיגועים
    25/11/2015 12:28
    ישראל
  1. ים של דמעות יהודי נשפך על זה.
    ומי שלא איכפת לו – לא יודע מה זה “דם יהודי” שנשפך בעיני הקב”ה, ומה המשמעות של “נקום לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך”, יהודי צריך לכאוב על זה, הכבוד של משה רבינו שנתן עיניו ולבו להיות מיצר בצרת אחיו

  2. זה הקדיח תבשילו, וזה דלישעס.
    26/11/2015 20:32
    אביעד
  3. יחי ההבדל הקטן.

    • אל   02/12/2015 12:07

      עדיין לא זכית להכיר את האמת שאת המכתב ההוא כתבה יהודית המרשעת כלתו של הרב זצ”ל.

  4. מה ההבדל?!?!
    28/11/2015 23:52
    בנימין
  5. האם הכותב מדבר מידיעה ע”י בדיקה או מתחושות בטן?רק ניקח לדוגמא את נושא האבולוציה אמנון יצחק מתייחס לזה בזילזול גמור והרב מרדכי נויגרשל מתייחס לזה עניינית ברצינות ומסביר את ההבדל לזה בגישה של המדענים לגישה של התורה וכן בהרבה נושאים אותו דבר אז איך אפשר לאמר שאין הבדל?נראה לי סיבה טובה לכתוב עוד כתבה…..

    • אל   02/12/2015 12:05

      בשבילך.

  6. מאמר מטופש שנבנה על סמך הנחה של
    29/11/2015 02:09
    מפוכח
  7. אצלנו בישיבה אמרו
    אל תניח הנחות, ואל תקשה קושיות.

    פשוט מאוד.

  8. 4 צודק
    29/11/2015 16:02
    בני
  9. ל4 אתה צודק לגמרי מילה בסלע!ולאליעזר הכותב אם כיף לך לשמוע את אמנון יצחק אז שיבוסם לך

  10. כל היהודים אותו הדבר!!
    29/11/2015 18:10
    ישראלי
  11. מכיוון שביהדות המטרה אינה מקדשת את האמצעים ברור שהבדל באמצעים הוא עולם ומלואו.

  12. שטויות במיץ עגבניות
    01/12/2015 09:22
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  13. גם אם אתה לא מצליח להבין את שיעוריו של הרב נויגרשל
    אל תחבר אותם עם הבדיחות של הרב אמנון

  14. הרב אמון יצחק אחד למיליון
    15/07/2016 05:08
    אלכסנדר יקימוביץ
  15. ב’ה שיש לנו בדור הזה את הרב הנכבד והישיר . תודה רבה לך ריבונו של עולם שנתת לנו את הרב אמנון יצחק. איש אמת , ישר , גאון, צדיק ואכפתי.