הכירו את ה’מומחים’ שלנו

המומחים של החברה החרדית, פועלים לרוב בתחום החינוך, הפסיכולוגיה והזוגיות • רק שלקבוצת החינוך הבלתי מרשימה הזו, לרוב, אין כל הכשרה פורמלית • אין בכך גם כל צורך. הם ממלאים אולמות ומתפרנסים היטב
אליעזר היון
י"ט חשון התשע"ו / 01.11.2015 20:45

הם מופיעים על לוחות המודעות, מבטיחים גאולה וסיוע מקצועי, גובים לא מעט כסף עבור הרצאותיהם ושירותיהם: הכירו את ה’מומחים’ של החברה החרדית.

המומחים של החברה החרדית, פועלים לרוב בתחום החינוך, הפסיכולוגיה והזוגיות. הרצאותיהם מושכים קהל רב, ציטוטים של רעיונותיהם נלחשים מאשה לרעותה על הספסל בגינה הציבורית, וברדיו אוהבים להזכיר את שמם או להפנות אליהם שאלות.

רק שלקבוצת החינוך הבלתי מרשימה הזו, לרוב, אין כל הכשרה פורמלית. איש מהם לא עבר את המסלול המפרך של תואר ראשון, תואר שני, תיזה, דוקטורט, פרקטיקה.

אין בכך גם כל צורך. היכולת שלהם להרצות במילים מעט יותר גבוהות מהנורמה המקובלת, לתבל את הרצאותיהם בעשרות סיפורים בהם היו הם השחקנים הראשיים, שובה את לב ההמון שמוכן לשלם שוב ושוב את דמי הכניסה הלא גבוהים לאירוע.

איך איש חינוך הופך לכזה? איך ייתכן שמומחה לבעיות נפשיות מוכר ככזה, ללא המסע הקשה שעוברים צעירים ברחבי העולם באוניברסיטאות היקרות והתובעניות ביותר?

איך הציבור החרדי, ‘קונה’, או ליתר דיוק, מפרנס את הקריירות של האנשים האלו. כיצד היתה מתקבלת, למשל, הידיעה כי קבוצת רבנים, בוגרי ישיבת פוניבז’ פשטו על רחובות תל אביב והקימו מרכז להרצאות על ‘קרדיולוגיה התערבותית’, או ‘הצעות חדשות על טיפול סטירואידי לדלקות ובעיות שמיעה באזניים’?

דומה כי הרעיון ברור, הפרסומים היו נתקלים בתגובות אדישות עד לעגניות: מה לרבנים העסוקים בהוויית התלמוד וההלכה – לרפואה, מה לחובשי בית המדרש ולפרמקלוגיה?

מדוע, אפוא, כשהנושא הוא חינוך הופכים דמויות חסרי כל ידע מקצועי ל’מומחים’?

באחד הימים סקרתי את לוח המודעות הסמוך למרכז המסחרי שבעיר מודיעין עילית, ונתקלתי בכרזה המזמינה את הקהל הרחב להרצאתו של פלוני וכו’ וכו’.

מתחת לשמו כתובות היו המילים: ‘מומחה מוסמך’. חיפשתי בכל שטחה של המודעה למה הוא מומחה, מי הסמיך אותו, היכן התפרסמו העבודות שלו. נאדה. כלום.

האיש הוכתר על ידי הדפוס המקומי כ’מומחה מוסמך’, ובאותו ערב הוא מילא את האולם ב-300 נשים נרגשות שהמתינו למוצא פיו. “אין, הוא מבין בחינוך”, אמרו האחת לרעותה.

לקבוצת הנשים הוא הסביר כי הוא בז לכל אותם ‘נושאי תארים’, ו’מומחים’ למיניהם של האקדמיה החילונית, שכן רק התורה היא המקור היחיד שעשוי לסייע בתחומים אלו.

“כל הפסיכולוגים, ואנשי החינוך לא מבינים את מה שאנחנו, שומרי התורה והמצוות כבר יודעים מזמן”, הוא אומר לשמחתם של הנשים התמימות, שבאמת רוצות להאמין שהאיש שניצב בפניהם מדבר ברצינות.

השאלה היחידה שלא נשאלה שם היא: מדוע כשהאיש לא חש בטוב הוא רץ לרופא השכונתי שדווקא שהה אי אלו שנים באוניברסיטה החילונית או הגויית, ולא שואב את המרשם לכאבי הגרון שלו מאותה יהדות בשמה הוא מדבר באופן כל כך רהוט וקוהרנטי.

קבוצת ה’מומחים’ הזו מגלגלת סכומים בלתי נתפסים.

הם מקיימים סדרות של הרצאות, ‘קורסים’ ייחודיים, מחלקים חומר אותו הם כתבו, ובתנועה מעגלית מוזמנים לעוד ועוד אירועים, וגובים סכומי כסף ניכרים עבור כל שעת ייעוץ אתם.

מחשבון פשוט עשוי לסייע בחישוב זהיר של ההכנסה החודשית של ה’מומחים’.

העובדה כי מעולם הם לא נדרשו לעמוד במבחן כל שהוא, לא בוקרו על ידי גורם רשמי של המועצה להשכלה גבוהה למשל, או של מבקר אמיץ מן העיתונות החרדית, מאפשרת להם להמשיך ולפרוח בליבה של קבוצה שמוכנה לשלם עבור ‘הסחורה’ שהם מפיצים.

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בתור אחד ששנים בילה אצל פיסוכלגים מרגוע לנפש מצאתי רק בתורה
    02/11/2015 03:21
    צבי
  1. פסיכלוגיה זה הבל הבלים

  2. כל כך נכון. קבוצת שרלטנים שעושים קופה על ציבור תמים
    02/11/2015 15:50
    אחד שנכווה
  3. ומיסבים רק נזקים לילדים והוריהם!

  4. כך בתחומים רבים
    02/11/2015 16:22
    בנימין קלוגער
  5. ואותם מומחים מצליחים להוציא “קול קורא” ו”דעת תורה”, ופסקי דינים מרבנים, ובכך גורמים לחילול השם ולזילות התורה בעיני אנשים שכן יודעים…

  6. אשכוייך
    03/11/2015 02:58
    אריה
  7. ייישר כוח לכתב האמיץ שמסקל אבנים מרשות הרבים ווישר כוח לאתר הזה
    רק כך תצליחו כשתהיו אמיצים להעלות דברים על פני השטח
    הגיע זמן לאביב החרדי
    יש לנו הרבה מה לומר
    נ. ב הייתי גם אני בערב של ארגון חשוב בברכפלד לפני כשבועיים והמרצים “הידועים” ברוב הזמן פשוט עשו צחוק מהעבודה וכיבסו מילים וקשקושים
    העיקר למכור את הספרים שלהם
    פשוט בידור להמון .. חבל שזו הרמה ..
    הגיע זמן למקצוענות
    תושב קרית ספר

  8. מצטרף להנ
    03/11/2015 17:55
    נתי
  9. כל מילה נכונה

  10. לא קרב זה אל זה
    04/11/2015 11:14
    חיים
  11. מה אתה משווה בכלל? רפואה היא ענין לכשעצמו. ואותה מי שאינו מוסמך אוי לו ואוי לנפשו אם יגע כמלוא הנימה בתחום זה. ברור שבנושאי חינוך שהם ציפור הנפש אין מקום להתמחות גויית וחילונית הסותרת באופן מובהק וסיסטמתי את דעת התורה. בזוגיות תלוי. מה שנוגע לבעיות פסיכולוגיה ומעבר לזה הלא אף הקבנים שולחים חמקצוענים. כמובן תלוי מי הוא בעל המקצוע והאם הוא בונה יסודותיו על השיטה המופקרת שפשתה בפסיכולוגיה הממודרנית. אך סתם כך בחיי היום יום מדוע צריך להתמחות בשיטות של הגויים שכבר התירו כל עוון וכל חלאה.
    אם כבר תקבול אחת ולתמיד על העובדה שבין המרצים יש תלמידי חכמים ורבנים מוסמכים. אך יש אנשים סטנד אפיסטים לכל היותר שעושים צחוק וקלות ראש ובין רגע הופכים לרבנים נערצים…

  12. אבל
    06/11/2015 11:04
    יצחק
  13. חרדים פועלים על פי תוצאות בשטח ולא על פי מודלים אחרים . מי שנותן תוצאות בפועל ולמעשה איתו עובדים . כמובן שעל פי רוב רק בן הקהילה החרדית המכיר את הוי המטופל יתן מענה מקיף יותר . דברים עמוקים אבל בקצרה .

  14. כל תחום
    06/11/2015 17:36
    חיים
  15. מה לך כי תלין ? בכל תחום בימינו כך הענין כולל בתחום הדתי והחרדי . משגיחים בישיבות קטנות “מבינים “בנפש הנער בערך כמו שמבינים באטום מחנכים בחיידרים אלו אנשים ששאין להם יכולת מעבר ללרדות בתלמידים, כלום, נאדה. וכמובן שהם מקושרים ולכן הם מלמדים בחיידר. ולא פלא מדוע כמות הנושרים מידי שנה עולה . גם בנושא משרות צבוריות כך הדבר מומחים לכלכלה פתאום נהיים שרים מומחים לדת נהיים מנהלי דתות מומחים לכשרות מנהלי מחלקות הרבנות הראשית וד”ל .. הבעיה היא שבתחומים אלו הדבר לא נתון לשליטת האדם הפרטי ירצה או לא ירצה האוכל יגיע לצלחתו ויתקיים בו ” ונטמאתם בם ” אל תיקרי ונטמאתם אלא ונטמטם .”פוק חזי מאי עמא דבר ”
    יישר כוח לך מר אליעזר חזק ואמ ץ צריך לעורר על הענין אולי יגיע לעיני ואוזני מי מהמחליטים או מושכים בחוטים לתקן .
    נ.ב למען הסר ספק ממאן דהו , תגובה זו נכתבת בשעה שעדיין לא נכנסה שבת במדינה בה אני שוהה .