זיכרון צילומי מפחיד: האשה שלא שכחה כלום מאז היתה בת 12 יום

רבקה שרוק היא אחת מ-80 אנשים בעולם שניחנו ב'סופר זיכרון אוטוביוגרפי' • היא זוכרת את כל שעבר עליה מאז היתה בת 12 יום ואף חווה את האירועים מחדש • ולמה היא לא מסוגלת לצפות בחדשות?
אליעזר היון
כ"ז תשרי התשע"ו / 10.10.2015 20:20

מה הייתם אומרים אילו היו מבשרים לכם שיש לכם יכולת לזכור את כל מה שאתם חווים, רואים, או קוראים? לרבקה שרוק, צעירה אוסטרלית בת 25, היכולת הזו היא מציאות חיים יומיומית עבורה.

באתר ‘מירור’ הבריטי מסופר, כי בשנת 2011 נודע לשרוק כי היא מוגדרת כאחת מ-80 האנשים בעולם הניחנים ב”סופר זיכרון אוטוביוגרפי”.

מה זה אומר?

רבקה יכולה לזכור פרטי פרטים, גם שוליים ובלתי רלוונטיים, שאירעו לפני שנים רבות, כאילו ארעו לה רק לפני רגעים אחדים.

רבקה זוכרת כל חלום שהיה לה, וכל פרט שעבר עליה מאז נולדה ועד היום, או ליתר דיוק מאז היתה בת 12 יום. “אני זוכרת את אמא שלי שמה את כיסא התינוק שלי במושב שלידה, כאשר הייתי בת 12 יום. זהו הזיכרון הראשון שלי”, אמרה.

היא מסוגלת אפילו לחוות כאב מחדש כשהיא נזכרת בפצעים שנפצעה כשהיתה ילדה, או להרגיש את טעמה של עוגת יער שחורה (-המאכל האהוב עליה) כשהיא רק נזכרת בה.

באתר ה’מירור’ צילמו את שרוק מצטטת קטע ארוך מהספר ‘הארי פוטר’ – מילה במילה, כאשר את הספר היא קראה כאשר היתה ילדה – 15 שנים קודם לכן.

בשנים הראשונות לחייה אובחנה שרוק כסובלת מאוטיזם ומהפרעת ocd. רק מאוחר יותר, צפתה אמה בתכנית טלויזיה שתיארה אנשים מסוגה של בתה, והבינה כי רבקה היא בעלת זיכרון נדיר.

למרות היכולת הזו סובלת רבקה מהזיכרון לא מעט. כך למשל, היא אינה מסוגלת לצפות בחדשות שבטלוויזיה מאחר שהדיווחים הקשים המוכרים לכולנו, נותרים בה לעד, והיא מתקשה לסבול זאת.

בימי הולדת ואירועים מרגשים אחרת היא חווה מחדש את רגעיה היפים כילדה, אך נזכרת גם באלמנטים הקשים שנלוו אליהם.

רבקה גם מתקשה להירדם בלילות, שכן הזיכרונות הרבים מציפים אותה מבלי שתוכל לשלוט עליהם. ובכל זאת לאבחנה שלה יש גם היבט מקל בבחינת ‘התרת הספיקות’: “בתחילה חששתי שאני סובלת מבעייה רפואית, כיום אני יודעת שניחנתי ביכולת זיכרון שונה וייחודית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות