באיראן חוגגים; רוחאני צוהל: “אנו פותחים אופקים חדשים”

יוקיה אמאנו, ראש סבא"א, ועלי אכבר סאלחי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, חתמו • באיראן יצאו לרחובות כדי לחגוג • שר החוץ האיראני: "לא עסקה מושלמת, אבל פותחים פרק של תקווה" • שרת החוץ של האיחוד: עסקה טובה
נתן פרל
כ"ז תמוז התשע"ה / 14.07.2015 12:56

הסכם הגרעין ממנו כה חששו בישראל נחתם הבוקר בווינה בין איראן לשש המעצמות: אחרי 12 שנים של מבוי סתום, 22 חודשי משא ומתן ישיר ו-17 ימים של מו”מ קדחתני בווינה, חתמו הצדדים על הסכם בן מאה עמודים, שכולל חמישה נספחים.

מטרתו של ההסכם היא להגביל את תכנית הגרעין האיראנית ולפקח עליה, כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.

בפועל, אם איראן תחליט להאיץ תכנית צבאית, ייקח לה יותר משנה כדי להכין פצצה, בניגוד למצב היום בו היא מסוגלת להעמיד פצצה תוך חודשיים-שלושה.

לפי ההסכם, איראן נדרשת לצמצם משמעותית את האורניום המועשר שברשותה, את כמות הסרכזות, והיא מתחייבת לא לפתח תכנית מחקר מתקדמת.

מי שחתמו בפועל על הסכם המתווה לפיקוח על אתרי הגרעין, הם יוקיה אמאנו, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א), וראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי. אמאנו טען שישנו הסכם נפרד בנוגע לפיקוח על המתקן הצבאי בפארצ’ין.

“המסמך נחתם בשם איראן על ידי סגן הנשיא, מר עלי אכבר סאלחי. זהו צעד משמעותי לקראת הבהרת הסוגיות הבולטות ביחס לתכנית הגרעין של איראן”, אמר אמאנו. “מפת הדרכים מבוססת על הסכם המסגרת מנובמבר 2013”.

שר החוץ האיראני אמר: “זו לא עסקה מושלמת, אבל אנחנו פותחים פרק של תקווה”.

נשיא איראן רוחאני צייץ באמצעות חשבון הטוויטר שלו: “אנחנו פותחים אופקים חדשים”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס התייעצות ביטחונית מיוחדת בירושלים לאחר שנוסח ההסכם הועבר לידי ישראל. 

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה: “היום הוא יום היסטורי. לכבוד הוא לנו להכריז שהגענו להסכם בסוגיית הגרעין”. לדבריה “זו לא רק עסקה, זו עסקה טובה. טובה לכל הצדדים”.

באיראן יצאו המונים לרחובות כדי לחגוג את ההסכם שמשמעותו הסרת הסנקציות הכלכליות הקשות מתחילת 2016, בעוד בישראל נשמעות תגובות נזעמות. ראש הממשלה גינה את ההסכם וכינה אותו: “טעות בקנה מידה היסטורית”.

בהמשך היום צפויים נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא איראן חסן רוחאני לשאת דברים.

איראן

סעיפי הסכם הגרעין הם:

לפקחים תותר גישה חד-פעמית לאתר הצבאי בפארצ’ין.

במידה ואיראן תפר את ההסכם, הסנקציות יוחזרו תוך 65 יום. הקביעה אם איראן הפרה את הסנקציות תתקבל בוועדה שתכלול את שבע המדינות החתומות על ההסכם.

איראן תחויב לחשוף את כל ניסויי הגרעין שערכה עד היום,  והפקחים יורשו לראיין מדעני גרעין.

אמברגו הנשק יימשך לעוד שמונה שנים, מה שיעכב את תכנית ההצטיידות של איראן בטילים בליסטיים וימנע ממנה לחמש את בני בריתה, בהם החזבאללה והחות’ים.

הסרת הסנקציות הכלכליות בתחילת 2016, במקביל ליישום ההגבלות על איראן.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות