לטאטא תוקף ילדים מתחת לשטיח? הוא רוצח, אין לו ‘בעיות בקדושה’

בישיבה בה למדתי התפרסם כי בחור תקף מספר תלמידים חלשי אופי מן הישיבה • לשאלת אחד החברים, ענה המשגיח: "יש לו בעיות רציניות בקדושה, וחייבים לטפל בבעיה" • אהרן זילבר על טאטוא רוצחי הילדים מתחת לשטיח של החברה החרדית
אהרן זילבר
כ"ו תמוז התשע"ה / 12.07.2015 21:58

מפעם לפעם אנו חוזרים ושומעים על מקרים של פגיעה חמורה בילדים, בתוככי הקהילה החרדית.

ניתן לומר כי רבים מאתנו שמעו על סיפור כזה מכלי ראשון, על פגיעה חמורה או ניסיון לכך. האם מדובר בדברים שהצנעה יפה להם, כפי שיש הסבורים?

לאור ריבוי המקרים, מסתבר יותר, כי הצנעה לא יפה כלל וכלל, שכן ב’פיקוח נפש’ עסקינן.

למרות אחדות דעים בדבר חומרת המעשה לכשעצמו, והנזק הבלתי הפיך שיש לקרבנות המעשים הללו, אין דרך פעילות מוסכמת בעניין החמור הזה.

אמנם ישנם רבנים אחראיים, אשר יפנו מידית את המתלונן לתחנת המשטרה הקרובה, אך בקהילות רבות יעדיפו לטפל בעניין באופן עצמאי, ולכבס את הכביסה המלוכלכת בבית. זאת על ידי מגוון פעולות שונות: הרחקת ה’פוגע’ לקהילה אחרת, איומים ומכות, ושאר דרכים העולות על דעת הרב המטפל.

לתוקף מינית, יש מעמד של רוצח.

מאיפה אני יודע את זה? כתוב: “כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל-רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה”. רש”י שם כותב: “כי אנוסה היא ובחזקה עמד עליה כאדם העומד על חברו להרגו”.

מדוע אם כן היחס בקהילה לרוצח ולתוקף – שונה? על רצח של ילד תמים וחף מפשע, איש לא יהסס לפנות לרשויות, גם במחיר של ‘פגיעה במשפחה ובשידוכים של ילדיו’ – מדוע כאן זה אחרת?

נראה, שהגורמים המנסים להעלים או להשתיק מקרים חמורים אלו, תופסים בצורה שונה את הבעייתיות של אדם שתוקף ופוגע בחפים מפשע. הם מסתכלים עליו כעל אדם שיש לו בעיה דתית ונפשית. או בנוסח התקני יותר: “יש לו בעיות בקדושה”.

הרתעה?

המשפט הזה ייחרט בזיכרוני, בעקבות סיפור אמיתי שארע באחת מהישיבות הנחשבות יותר בירושלים: לאחר שהתפרסם בישיבה שיש בחור בעייתי, שתקף בחורים בעלי אופי חלש בעל כורחם, וניצל את חולשתם המנטאלית לעמוד נגד תוקפנותו, שאל אחד מחבריי את המשגיח, איש מכובד הנחשב לבעל דעות פתוחות יחסית, מהי עמדתו ביחס לפרשה שמטלטלת את בני הישיבה.

“יש לו בעיות רציניות בקדושה, וחייבים לטפל בבעיה”, השיב המשגיח.

הוי אומר היחס הנדרש לאדם כזה לשיטתו המעוותת, היא טיפול בבעיה של ‘הקדושה’. העובדה שהתורה, כפי שצוין, מתייחסת לאדם מן הסוג הזה כאל רוצח, לא הניעה את הרב הנכבד למצוא פיתרון מעשי יותר, כמו מסירתו לרשויות החוק.

חלק מרכזי ממטרת הענישה על ידי רשויות החוק היא “הרתעה”, וכפי שכבר אמרו חז”ל “אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו”. האם שיטתו של המשגיח, ‘טיפול בבעיה’, או אפילו איומים והרחקתו מהקהילה ייצרו את אותה הרתעה מתבקשת?

נדמה, כי העבריין המודע לכך שהמערכת הקהילתית מתייחסת בסלחנות למעשים אלו, ישוב למעשיו הנפשעים. רק הידיעה כי למעשיו יש מימד פלילי שעלול להוביל אותו אל הכלא, עשויה למנוע את הפגיעה בילד התמים הבא.

סילוק מהקהילה

בקהילה חשובה בצפון הארץ  באה לפני הרב המקומי תלונה על מחנך ב’חיידר’ שתוקף ילדים בצורה חמורה.

הרב המקומי, בדיוק כמו המשגיח בישיבה, סבר כי לאיש יש כפי הנראה ‘בעיה בקדושה’ והחליט לאחר בירור הדברים לסלקו מהקהילה. הוא גם דיבר עמו בצורה “אחראית” על העניין והסביר לו שאין מקומו בקהילה זו.

הרשויות כמובן לא עודכנו על הפושע המסתובב חפשי, אך גם אשתו לא ידעה כלום, מאחר שהרב סבר כי אל לו לפגוע בשלום הבית של בני הזוג.

המורה התוקף עבר להתגורר בעיר אחרת, ושב לעסוק רחמנא ליצלן במקצוע ההוראה, גם שם הוא חזר לסורו, ותקף בשנית. כשהעניין התגלה שוב, למרבה הצער הוא טופל בצורה די דומה למקרה הראשון, וכן הלאה בכמה קהילות הקודש בארץ ישראל.

היום העבריין, תודה לה’, יושב בכלא.

מלבד הילדים הטהורים שעולמם קרס בעקבות חוסר האחריות של הרב מהצפון, גם אשתו של המלמד התמלאה בכעס גדול על כך שהעלימו ממנה שהיא חיה עם אדם כזה במשך שנים וילדה לו כמה ילדים. זאת מלבד החשש כי עשוי לפגוע גם בילדיו הוא.

דברים אלו לא נכתבו על מנת לקנטר רבנים או עסקנים מסוימים חלילה.

הכותב הינו אב לילדים רכים, החושש לעתידם, בעולם כה אכזרי.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לידעת הציבור יש שליחים
    12/07/2015 22:35
    שמעון
  1. אשה התעללה בילדים באכזריות איומה זה רצח גם שמרעיבה אותם, וגם מקלקלת אותם, והבוס בוחר לקלקל צריך לומר האמת עם כל הכבוד.

  2. תועלת
    12/07/2015 23:04
    מומחה
  3. אני שמח לגלות לך שיש ביהדות דרכים אחרות, מהותיות יותר, ומועילות יותר
    מה עשה המשגיח בפועל? אצלנו מצילים את שתי הצדדים ומבריאים אותם, וחלק מההצלחה היא ב’דיסקרטיות’. – אם במקרה ידוע לך על תקלה אחת זה לא מלמד על הכלל, כידוע.

    אשמח להועיל.

  4. ההוכחה מהתורה
    12/07/2015 23:12
    יהודי
  5. ההתייחסות שלך לעושה המעשים הנ”ל היא גורפת: רוצח. אבל בעיני התורה זה לא כך בכלל. הראיה שאתה מביא היא מאדם במקרה של נערה המאורסה, שאז מותר להורגו,והוא חייב מיתה אם ביצע בה את זממו. אילו אותו אדם היה במקרה של בתולה שלא התארסה לאיש, הוא היה חייב לשלם קנס 50 כסף ועוד תשלומים של בושת ופגם, ולישא אותה לאשה ללא יכולת לגרשה. בעיניך, הוא נשאר רוצח…
    כל דברי אלו לא נועדו להצדיק חלילה התעללות.

    • יהודיה   14/07/2015 08:11

      התגובה שלך היא לא הוכחה לכלום. הוא מחוייב לשאת אותה כי בימים עברו ייתכן מאד שזה היה הסיכוי היחידי שלה להנשא. והיא יכולה להפוך את החיים שלו לגיהנום לאחר מכן – ואסור לו להתגרש ממנה. זה סוג של נקמה בעולם כזה. ועדיין הגמרא מזכירה לנו שהיא לא חייבת להנשא לו, כמובן. זה קנס עליו לא עליה. ואין כאן שום הוכחה שהוא לא “רוצח”. כי הוא רוצח נפשות.
      וכן, כמי שחוותה זאת בבתוליה אני אומרת לך – הוא לא רוצח. הוא הרבה יותר גרוע מרוצח, הרבה יותר! הנרצח מת פעם אחת, הנפגע/ת מת כל יום מחדש, וגם אחרי תקופה כשמתגברים, זה חוזר מדי פעם ומתים מחדש. אלה ייסורים שאין להם סוף, עד סוף החיים, והם לא דומים לשום דבר אחר. אלמלא היה לי בעל תומך ומבין ועוזר ייתכן מאד שהייתי קורסת מזה כבר מזמן.

  6. אני כמובן לא בא להצדיק כזה דבר, אבל רוצח?!
    14/07/2015 01:44
    אבי
  7. כמו שראיתם מן הסתם את התגובה על נערה המאורסה וכו’. ושוב חלילה לי מלהצדיק מעשים כאלו. אבל ייתכן שישנם אנשים שפוגעים ואינם מודעים לנזק הקשה שהם גורמים מעבר לזה שהם יודעים מן הסתם. שזה לא בסדר אסור וכו’ ( כשזה בעצמו אמור למנוע את המעשה)לעומת רצח שברור תוצאותיו , ושוב בשלישית מבלי להצדיק או לתת איזשהו לגיטימציה למעשים כאלו.

    • איש   14/07/2015 14:20

      זה בדיוק העניין . אם היתה הרתעה ע”י מאסר ושיתוף פעולה עם המשטרה , הפוגע כן היה מודע לנזק , זה התפקיד של הרתעה למי שלא הבין

  8. מסכים
    14/07/2015 23:56
    יהודה
  9. מסכים עם כל מילה

  10. המסירה למשטרה אף שמחויבת מצד החוק אינה פתרון לתחלואי האיש
    15/07/2015 01:19
    אבי
  11. המסירה למשטרה אף שמחויבת מצד החוק אינה פתרון לתחלואי האיש
    אדם הסובל מפדוליה טעון טיפול אמיתי לבעיתו ישבה בכלא אינה פתרון למחלתו אלא עונש על העבירה שלו
    הפתרון האמיתי הוא טיפול פסיכולוגי המתאים לבעיתו
    וגם זאת רק באם המטופל מעונין להיושע מבעיתו
    אבל מה שאני מדגיש שהגיע הזמן שיבינו שאדם כזה שנאסר במאסר לשנה שנתיים עדיין לא בא על פתרון בעיתו והאיש ישוב לתקוף ילדים במוקדם או במאוחר

  12. האיש צריך ט-י-פ-ו-ל-
    15/07/2015 17:38
    אברהם
  13. נכון שעצם המעשה הוא חמור מאוד אבל האיש הזה הבחור הזה שתקף הילד הוא מסכן! הוא חולה יש ללו בעיות מיניות צריך לעזור לו יש ארגונים היום למבוגרים שנקראים SA נראה לי זה טיפול באנשים כאלו אני מכיר אחד כזה והוא שם ונראה לפי מה שהוא אומר שזה עוזר לו מאוד…
    שוב המעשה חמור אך גם הוא חולה וצריך לעזור לו…. לא יעזור להוציא אותו מהקהילה , ילד עם תסמונת דאון לא מעיפים מהקהילה… (אפילו שבניגוד לילד עם תסמונת הוא פדגע במישהו נוסף אבל גם הוא פשוט חולה ומסכן וצריך לעזור לו…