‘אסון ההדברה’ בבית גרוס: התגלו מחדלים, אבל המסקנות לא פורסמו

תחקיר גל"צ מגלה: לאחר מותן של בנות משפחת גרוס מהרעלה, הקימו במשרד להגנת הסביבה ועדה שגילתה מחדלים חמורים במשרד עצמו - אבל התוצאות לא פורסמו ולא יושמו • שמעון גרוס:: "הלקח לא נלמד"
נחמן גור
ל' ניסן התשע"ה / 19.04.2015 10:07

בעקבות המקרה הטראגי של אסון ההדברה בבית משפחת גרוס בירושלים – כאשר מדביר פיזר גז פוספין, שהוביל למותן של בנות המשפחה אביגיל ויעל ע”ה – הודיע המשרד להגנת הסביבה על הקמת ועדת בדיקה, כדי שמקרים כאלה לא יישנו.

הוועדה הוקמה ב-14 בינואר, אולם מאז לא נודע על מסקנותיה.

מבדיקה שערכו בגל”צ עולה, כי הוועדה התכנסה כמה פעמים, הגיעה למסקנות, סיימה את עבודתה –  אבל מעולם לא טרחה לפרסם מה החליטה.

בוועדה עלו מחדלים חמורים של האגף ללוחמה במזיקים במשרד להגנת הסביבה, ובין השאר נקבע כי האגף נכשל בתפקידו לפקח על המדבירים ועל השימוש בחומרים מסוכנים בהדברה, וכי יש לבצע שינויים מיידים באגף.

לפי הדיווח בגל”צ, נייר המסקנות שוכב כבר חודשים במשרד להגנת הסביבה, שם לא הגישו אותו, לא ביצעו שינויים באגף ללוחמה במזיקים – וגם לא טרחו ליידע את הציבור.

שמעון גרוס, שאיבד באסון את שתי בנותיו, אמר הבוקר בראיון בתכנית ‘בוקר טוב ישראל’ עם אסף ליברמן כי לדעתו הלקח לא נלמד. “זה חמור ביותר. בכל מדינה מתוקנת הפיקוח על חומרי הדבר, הריסוס והניקוי הוא קפדני ביותר. אני רוצה להזכיר שמדובר בחומרים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר שיש, אלו חומרים שיכולים לגרום למוות והם עדיין נמצאים בשימוש”.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר לגל”צ בתגובה: “הגורם הבוחן את אירוע אסון ההדברה היא משטרת ישראל. במקביל, הקים המשרד ועדה פנימית שבחנה את תהליכי העבודה הקשורים לטיפול בחומרי הדברה ובמדבירים. המלצות הוועדה הפנימית טרם קיבלו אישור סופי מאחר ואין למשרד שר ממונה”.

אלא שבניגוד לתגובת המשרד, המלצות הוועדה היו מוכנות גם בזמן שלמשרד היה שר ממונה. למעשה, מתברר כי לא הייתה אמורה להיות שום מניעה להגיש את ההמלצות, מלבד מהעובדה הפשוטה: המשרד להגנת הסביבה נדרש למתוח ביקורת על עצמו – ולהתמודד איתה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות