קרי נגד נתניהו: “שיקול הדעת של ראש הממשלה מוטעה”

בהתבטאות חריפה האשים מזכיר המדינה את ראש הממשלה נתניהו ב'שיקול דעת מוטעה' • כהוכחה לדבריו הזכיר קרי כי נתניהו תמך בפלישה לעיראק בשל 'הנשק להשמדה המונית' המיוצר שם, דבר שהתברר כבלתי נכון • נתניהו: המעצמות ויתרו לאיראן, אני לא מוכן להשלים עם זה
אליעזר היון
ו' אדר התשע"ה / 25.02.2015 21:43

עליית מדרגה במשבר ביחסי ישראל ארה”ב: שר החוץ של ארצות הברית ג’ון קרי אמר היום [ד], כי לראש הממשלה נתניהו יש ‘שיקול דעת לא נכון בכל הקשור לנושא איראן’.

את הדברים אמר מזכיר המדינה בעדות שנשא בפני ועדת החוץ של בית הנבחרים.

כדי להוכיח את דבריו הזכיר קרי כי בשנת 2002 טען נתניהו כי הפלת סדאם חוסיין בעיראק “תביא ליציבות באזור” ותחליש את איראן. נתניהו גם הזהיר באותו נאום כי השליט העיראקי סדאם חוסיין מנסה לפתח נשק גרעיני. אלא שבסופו של דבר, התברר כי לעיראק של סדאם חוסיין, לא הייתה יכולת לייצר נשק להשמדה המונית.

דבריו החמורים של קרי, המטילים ספק בשיקול דעתו של ראש ממשלה ישראלי, זכו לתגובות חריפות ברשתות החברתיות שביקשו להזכיר כי קרי תמך גם הוא בפלישה לעיראק ב-2002, אולם בהמשך הביע חרטה על כך ויצא נגד המלחמה לקראת התמודדותו הכושלת על הנשיאות ב-2004.

בהקשר לשאלת ההסכם המתגבש עם איראן אמר קרי: “על איראן נאסר לנצח להרכיב נשק גרעיני”, והוסיף כי “עלינו להבטיח שתכנית הגרעין משמשת באופן בלעדי למטרות שלום. אני לא מכיר אף אחד שראה את הסכם הביניים ולא אמר: וואו, זה באמת עבד’, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרוצה להאריך את תוקפו, לאחר שהתנגד אליו בתקיפות בהתחלה”.

עוד אמר קרי: “ישראל היום בטוחה יותר ממה שהייתה לפני הסכם הגרעין. אנחנו צריכים להאריך את ההסכם הזה”

נתניהו: המעצמות ויתרו

מוקדם יותר התייחס נתניהו לסוגיא האיראנית ואמר: “כשאנחנו מדברים על יוקר המחיה אני לא שוכח את עניין החיים עצמם. איום התחמשותה של איראן, הוא הבעיה הגדולה ביותר של אזרחי ישראל. מההסכם המתגבש נראה שהמעצמות ויתרו על ההתחייבות שלהן למנוע מאיראן נשק גרעיני. אני לא מוכן להשלים עם זה”.

אמש [ב] התייחסה גם היואצת לביטחון לאומי של ארה”ב, סוזן רייס, לנאומו הצפוי של נתניהו, ואמרה: “מה שקרה בשבועות האחרונים, בשל ההזמנה של יו”ר בית הנבחרים וההסכמה של ראש הממשלה נתניהו, לא היה רק מצער , אלא גם הרסני.

היחסים בין המדינות היו תמיד מעל הפוליטיקה. יש לשמור על זה כך. אנחנו רוצים זאת. אני חושבת שגם ישראל רוצה זאת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות