מה ביקש הקדוש יואב חטאב הי”ד בסמס האחרון? • אביו בנימין במכתב מרגש

הרב בנימין חטאב, הרב הראשי לתוניס, מבכה את בנו שנעקד על קידוש ה' • הוא מצטט את הסימוס האחרון של יואב הי"ד ומבקש: "המעשים הטובים שלכם ימשיכו את החיים שלהם שנקטעו באיבם. במיוחד תוסיפו בשמירת שבת"
הרב בנימין חטאב
כ"ז טבת התשע"ה / 18.01.2015 17:36

בימים האחרונים הרגשתי את אהבת עם ישראל כולו. הרגשתי את האבל הכבד שירד על כולנו, עם הרצח המחריד של יואב ה’ יקום דמו, שנרצח יחד עם יוהן, פרנסואה-מישל ופיליפ, בידי בן עוולה.

האהבה הזו נגעה לליבנו, ואני חש צורך להעלות על כתב את תחושותיי ולשתף אותם עמכם.

מה אפשר לכתוב על יואב, נער חמד, אהוב ליבי, שנקטף מאיתנו בפתע פתאום?

יואב היקר, הותרת אחריך חלל ריק, פצע פעור בליבנו שלעולם לא יתאחה.

ביום שישי בצהריים קיבלנו שיחת טלפון מפריז. נאמר לנו שמחבל השתלט על הסופרמרקט הכשר ושיואב שלנו נמצא בתוך החנות. השמועות אמרו שיש כמה בני ערובה שנהרגו במאבק עם המחבל.

אמרתי לסובבים אותי בדמעות שאני בטוח שיואב הוא אחד מהם. כי יואב לא היה אחד שיעמוד בשתיקה, שיראה מחבל מנסה להרוג אחרים ויתן לזה לעבור בשקט. הייתי בטוח שהוא יילחם, יעשה כל שביכולתו אפילו במחיר סיכון חייו, כדי לנסות לעצור את המרצח האכזרי.

וכמה שעות לאחר-מכן התברר לי שתחושת הבטן שלי צדקה.

זמן קצר לאחר שהמחבל נכנס לחנות, יואב לקח את אחד הרובים של המחבל וניסה לירות בו. הנשק היה תקוע, והמחבל ירה בו והרג אותו במקום.

נשמתו של יואב עלתה לגנזי מרומים, ישירות לגן עדן, עם כל הצדיקים, עם כל הקורבנות האחרים שנרצחו יחד איתו על קידוש השם, ה’ יקום דמם.

יואב גדל בבית של חינוך. זכינו ואנו ממשיכים את התפקיד של הרב ניסן פינסון עליו השלום, ותבדל לחיים טובים ארוכים אשתו רחל, שהרבי מליובאוויטש זצ”ל שלח אותם לתוניס, כדי להפיח חיים בקהילה היהודית ולהקים מוסדות חינוך.

גם במצבים קשים הרבי עודד את הקהילה שלנו בתוניס, ויואב שאב את רוח השמחה והאכפתיות ויישם אותם בחייו.

יואב היה תלמיד טוב. אבל יותר מהכול, הוא היה היה מסור בלב ונפש לעבודת השם ולאהבת ישראל. באכפתיות, באהבה לכל אחד, בעזרה לזולת מתי שהוא רק יכל.

הקדוש ברוך הוא בירך את יואב בקול נעים וערב. הוא היה חזן ובעל קורא שהנעים בשיריו ובתפילותיו, והוא היה מתפלל מכל הלב; כשהוא התפלל וקרא בתורה, הוא עשה את זה מכל הלב, וקולו נגע בלב כולם.

והוא לא שמר את המתנות שלו לעצמו: הוא היה מלמד ילדים לטקס בר המצווה שלהם, חינם אין כסף וללא כל תשלום; ומכספו היה מחלק לצדקה בסתר, ללא שאיש ידע מכך.

יואב יחסר לנו, לכל המשפחה שאוהבים אותו כל-כך, אבל גם לחברים להם הוא היה מסור ועזר בכל רגע.

במיוחד אהב יואב את השבת. הוא היה מתכונן לקראת שבת, קונה את המאכלים הטובים ביותר ומכין אותם בעצמו. לפני כניסת השבת הוא היה מתרחץ ומתבשם, כמו חתן לקראת כלה, והיה הולך לבית הכנסת שם היה חזן.

בשבת בבוקר הוא היה קם מוקדם, קורא ולומד את פרשת השבוע.

גם הרגעים האחרונים שלו היו בחנות, כשהוא הלך לבחור מטעמים לענג את השבת שהייתה כל-כך אהובה עליו.

לא היה יום חול בו הוא שכח להניח תפילין, ולא עברה עליו תקופה בלי לימוד תורה. גם באותו בוקר היה לו שיעור תורה משותף עם הרב טייב.

הוא הקפיד כל כך לקיים את המצוות בעצמו, כולל את מצוות כיבוד אב ואם עליה הקפיד מאוד, והוא תמיד עודד את חבריו להוסיף עוד מצווה.

בסמס האחרון ששלח לפני שנכנס להיפר כשר, שם הוא מסר את חייו בניסיון להציל עוד יהודים, הייתה בקשה לחבר שלו להשתדל להוסיף בשמירת שבת.

אחד המשפטים האחרונים שהוא כתב שם היה: “המצב של היהודים בצרפת לא טוב, תשתדל לפחות לעשות משהו (לשמירת שבת)…”

זה היה יואב היקר, הי”ד.

יואב חטאב

בימים האחרונים, קיבלנו כל-כך הרבה אהבה ותמיכה מעם ישראל. אלפי אנשים שאפילו לא הכירו את יואב באו להלוויה שלו כדי לנחם אותנו ולהשתתף בצערנו.

זה מאוד מאוד נגע לליבנו.

אם אני יכול לבקש משהו אחד מכולם הוא להמשיך את זכרו של יואב, להנציח אותו, לקחת את האהבה שהייתה לו ולהשתדל לאהוב יותר את עם ישראל כולו, וכמו יואב לעודד כל אחד ואחת שאתם מכירים להוסיף עוד מצוות לעילוי נשמתו, וגם לעילוי נשמת כל הקורבנות האחרים – פרנסואה מישל, יוהן ופיליפ.

המעשים הטובים שלכם ימשיכו את החיים שלהם שנקטעו באיבם. זה מה שיואב אהב, ועכשיו מגן עדן יחד עם הקורבנות האחרים הוא מסתכל עלינו ושמח שאנו מוסיפים במעשים טובים לזכותו וגם מעודדים אחרים לעשות זאת.

במיוחד תוסיפו בשמירת שבת המלכה שהייתה יקרה כל-כך ליואב.

אפילו אם אתם לא מרגישים שאתם יכולים לשמור את כל השבת, תשתדלו לשמור חלק ממנה. הדליקו נרות שבת, עירכו סעודת שבת עם המשפחה, לכו לתפילת בית הכנסת. וכשאתם שומעים את החזן מנעים בקולו, אנא זיכרו את קולו הערב של יואב, הקול שבטח מזמר בגן עדן לפני כל הצדיקים “לכו נרננה לה'”…

ובמיוחד הדבר יגע לליבנו אם תעשו זאת כבר השבת, באמצע ה’שבעה’ לפטירתם של הקדושים.

יואב שלנו, אנא תעתיר בתפילה לפני אדון העולמים שיאמר לצרותינו די. שישלח לנו את המשיח, שנזכה שוב לראות אותך ולחבק אותך.

אנחנו אוהבים אותך מאוד וחושבים עליך תמיד.

בנימין חטאב

הרב הראשי לתוניס ומנהל בית הספר היהודי ‘אהלי יוסף יצחק – ליובאוויטש’

• פורסם באתר בית חב”ד

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה זה שימוש ציני בנירצחים מה הקשר ישי בתמונה
    18/01/2015 23:06
    חיים
  1. לא יפה