“התחבאנו עם תינוק 5 שעות במקפיא” • עדויות הניצולים

ניצולים מהטבח במרכול הכשר, בו נרצחו 4 יהודים הי"ד, משחזרים את רגעי האימה • יוהן דומה: "כשהתחילו היריות נכנסנו למקרר, היה שם מינוס 10 מעלות. חמש שעות היינו במקפיא" • רודי חדד: "שמענו יריות בכל מקום וראינו את הכוחות המיוחדים יורדים אלינו. היה המון דם ולא הסתכלתי" • זרי סיבוני: "לא גיבורה. עשיתי מה שיכולתי לסייע לפצועים"
יוני הראל ושרי רוט
כ' טבת התשע"ה / 11.01.2015 00:00

 “הגעתי אתמול למעדניה בפריז בשעה 13:00 בצהריים. פתאום נכנס מישהו והתחיל לירות לכל עבר. נקלעתי לכל הטירוף הזה ושרדתי. כעת שלומי טוב ברוך השם”, סיפר יוהן דומה, אחד הניצולים מהטבח במרכול הכשר בפריז, על רגעי האימה בראיון לאושרת קוטלר בחדשות10.

הוא שיחזר את שאירע: “רצנו לכל הכיוונים, לא ידעתי מה לעשות. היינו ארבעה אנשים ותינוק. מיד שהתחילו היריות נכנסנו עם שאר הניצולים למקרר, היה שם מינוס עשר מעלות. חמש שעות היינו בתוך המקפיא. ידענו שאין לנו ברירה, שאם אנחנו יוצאים – אנחנו מתים.

“החוטף הוריד מישהו למטה ואמר שאם לא כולם עולים הוא הורג את כולנו. בגלל זה סגרנו את עצמנו במקפיא וחיכינו שתגיע המשטרה. לא עשינו כלום, ניסינו להצטופף כולם ביחד, כדי להתגבר על הקור ולשמור על חום הגוף”.

דומה סיפר: “ביום שני אנחנו מתכננים לעשות עלייה. לא נחכה למות כדי לבוא, אנחנו נבוא לפני. אין לי משפחה בישראל. אני נשוי עם ארבעה ילדים, גר ברובע ה-14 ועוסק באינסטלציה. עדיין לא יודע מה אעשה בישראל, אבל אני בטוח שאלוהים ימצא לנו כאן עבודה”.

“חסר רחמים, הגיע בשביל להרוג”

ניצול נוסף, ששחזר את האירועים הוא רודי חדד. הוא שוחח עם העיתונאי אלעד שמחיוף בחדשות2: “הגעתי לשם עם חבר שלי והחניתי את הרכב שלי מול ההיפר הכשר.

“נכנסו לחנות, לקחנו עגלה, והתחלנו ללכת לכיוון המקררים. לקחנו כמה דברים ורגע לאחר מכן הלכנו לכיוון היינות. חזרתי כדי להחליף מוצר, ואז ראיתי אותו נכנס עם הקלצ’ניקוב”.

חדד תיאר את המחבל: “הוא היה חסר רחמים, הוא הגיע בשביל להרוג אנשים וירה לכל הכיוונים מול הקופה”.

“כולנו היינו בחלק האחורי של החנות”, שיחזר חדד. “ובגלל שאני מכיר את החנות, כי עבדתי שם לפני 20 שנה, אני מכיר קצת את המחסן ואת המרתף של המקום, אז ירדנו וכמה אנשים ירדו אחרינו. ירדנו למטה וניסינו לסגור את עצמנו בתוך המקררים”, הוא מסביר. “נשארנו 5-10 דקות בתוך המקררים, ואז אישה ירדה ואמרה לנו: ‘אם אתם לא עולים חזרה אז הוא יהרוג את כולנו'”.

הראיון של רודי חדד:

למרות זאת חדד נשאר למטה, יחד עם האישה והתינוקת, עליהן סיפר יוהן דומה: “נשארנו למטה וסגרנו את עצמנו בתוך המקרר. כמה דקות לאחר מכן כששוב האישה ירדה, כדי להגיד לנו לעלות שאלתי אותה האישה כמה מחבלים יש למעלה והיא אמרה שיש רק אדם אחד”.

המחבל ירד לבדוק האם אכן אין אף אחד למטה, אך לא מצא אותם. “הוא לא שמע אותנו כי התחבאנו כולנו בעומק המרתף. האמת כולם החזיקו מעמד יפה, שמענו את הפיצוצים למעלה ושמענו צרורות ירי. אם היינו עולים חזרה, היה יכול להיות טבח”.

חדד תיאר את רגעי החילוץ הדרמטיים: “שמענו פיצוץ גדול, היינו עדיין סגורים בתוך המקרר. מישהו הגיע ואמר: ‘זה נגמר, המשטרה השתלטו על המקום’. שמענו יריות בכל מקום וראינו את הכוחות המיוחדים יורדים אלינו. הם ביקשו מאיתנו לעלות ולא להסתכל מסביבנו. היה המון דם ולא העזתי להסתכל. רק לקחתי את האישה עם התינוק ויצאתי איתה”.

כשנשאל אם יעזוב את צרפת השיב חדד: “או שנעזוב או שנקנה נשק ונלך לעשות את הקניות שלנו עם נשק. זה נס שאני וכל האנשים שהיו במקרר עדיין כאן. צר לי על האנשים שנהרגו. אתפלל כדי להודות לאלוהים שאנחנו בחיים”.

“אני לא גיבורה”

ניצולה אחרת מהטבח, היא זרי סיבוני, שעובדת כקופאית בהיפר הכשר. היא צעירה בת 20, עלתה לפני כמה שנים ללמוד בישראל, ושבה לצרפת בכדי לחסוך כסף.

זרי, היא בת דודתו של ח”כ יוני שטבון, שעודכן כמה דקות טרם כניסת השבת, כי היא בין בני הערובה, ורק במוצאי שבת, אחרי שעות של מתח, נודע לו כי היא ניצלה.

בשיחה עמו היא אמרה: “אינני גיבורה, הלוואי ולא הייתי שם. הייתי צריכה עכשיו להיות בישראל. עשיתי מה שיכולתי כדי לסייע לפצועים”. 

אמה של זרי, סוזן, סיפרה: “זה יום ההולדת של זרי. בשבילי היא נולדה מחדש”.

בהתייחסה לעליה לארץ אמרה: “בגלל שאנחנו צרפתים חושבים שיש לנו כסף, ולכן לא עוזרים מספיק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות