הסופה נחלשת: תושבי הבירה התאכזבו • אלפים מנותקים מחשמל

היום הראשון של הסערה הביא קצת שלג שנמס לבירה, והרבה נזקים ברחבי הארץ: החלטה לגבי הלימודים בירושלים תתקבל רק בשעה 6:00 בבוקר • היכן לא יתקיימו לימודים? • המשטרה חסמה את הכבישים המובילים לבירה וצירים מרכזיים בתוך העיר • ואיזה מזג אוויר צפוי בימים הקרובים?
שי וייספיש
ט"ז טבת התשע"ה / 07.01.2015 09:19

אחרי ימים של ציפייה נראה שילדי (ומבוגרי) ירושלים נותרו מאוכזבים: למרות התחזיות, עיר הבירה לא ממש נצבעה בלבן. במהלך היום ירדו שני גלים של שלג, אך במרבית המקרים הוא לא נערם או שנמס במהירות.

בצפון, לעומת זאת, נערם השלג במשך היום, ובחרמון נערם השלג ביממה האחרונה לגובה של 80 ס”מ, ובצפון רמת הגולן נמדד גובה של כחצי מטר שלג. גם בגליל ירד שלג ביממה האחרונה וצירי תנועה רבים נותרו חסומים.

לפי החזאים, שיאו של הגל הנוכחי כבר מאחורינו, וביום חמישי לא צפוי להיערם שלג בירושלים, אך יוסיף להיות קר מהרגיל. הגל הבא צפוי להגיע ביום שישי, כאשר אז צפוי לרדת שלג משמעותי יותר בבירה.

מה צפוי בימים הקרובים?

תחזית מזג האויר: הלילה ירד גשם מידי פעם מצפון הארץ ועד הנגב ושלג ירד בהרי הצפון, המרכז והר הנגב, שיחלש במהלך הלילה.

עדיין ינשבו רוחות עזות והטמפרטורות תשארנה נמוכות במיוחד. קיים חשש לשיטפונות.

מחר ירד גשם מידי פעם מצפון הארץ ועד הנגב ושלג קל מעורב בגשם בהרי הצפון המרכז והר הנגב. עדיין ינשבו רוחות ערות והטמפרטורות תשארנה נמוכות במיוחד.

לקראת ערב הגשמים יתמעטו ובלילה יש חשש להיווצרות קרח על הכבישים בהרים. ביום שישי ירד גשם מידי פעם מצפון הארץ ועד הנגב ושלג ירד בעיקר בהרי המרכז והר הנגב.

יהיה קר במיוחד ועדיין קיים חשש לשיטפונות ובלילה יש חשש להיווצרות קרח על הכבישים בהרים.

בשבת הטמפרטורות תעלנה במקצת אך יוסיף להיות קר מהרגיל. משעות אחר הצהריים צפויים ממטרים בצפון ובמרכז, מלווים בסופות רעמים וברד ובלילה הגשמים יתפשטו לנגב. בהרי הצפון יתכן שלג וחשש לשטפונות במקומות המועדים.

ביום ראשון ירד גשם מקומי בעיקר במרכז הארץ ובדרומה. במשך היום הגשם ייחלש ויפסק לקראת ערב. הטמפרטורות תעלנה במקצת אך תשארנה נמוכות מהרגיל.

איפה לא לומדים?

בישובים רבים בצפון הארץ, באזור ירושלים ובשומרון הודיעו היום (רביעי) כי גם מחר לא יתקיימו לימודים במוסדות החינוך שבשטחם בגלל מזג האוויר.

החלטה לגבי הלימודים בירושלים תתקבל סביב השעה 6:00 בבוקר.

ממשרד החינוך נמסר כי בשומרון לא יתקיימו לימודים בישובים הבאים: אריאל, עמנואל, אלון מורה, איתמר, יצהר, הר ברכה, חוות גלעד, כפר תפוח, נופי נחמיה, רחלים ומגדלים.

ביקיר ורבבה יתקיימו לימודים רק לתלמידים הגרים בישוב.

באזור ירושלים לא יתקיימו לימודים בישובים הבאים: גבעת זאב, מבשרת ציון, בית”ר עילית, אפרת, בית אל, בית חורון וקריית יערים.

במועצה אזורית מטה בנימין לא יתקיימו לימודים ביישובים עלי, שילה, עופרה, פסגות, כוכב יעקב תל ציון, אדם, דולב, טלמון, כוכב השחר, נריה, מעלה לבונה, עמונה, שבות רחל, עדי עד, קידה.

 לימודים במתכונת חלקית יתקיימו ביישובים כפר האורנים, נילי ונעלה, מצפה יריחו, מכמש, כפר אדומים, חשמונאים ומבוא חורון..

במועצה אזורית מטה יהודה לא התקיימו לימודים בנווה אילן, יד השמונה, שורש, בית מאיר, מטע, צור הדסה, מבוא בית”ר, נס הרים, רמת רחל, אורה, אבן ספיר, בית זית, מוצא, גבעת יערים, כיסלון, רמת רזיאל, צובה, עין נקובא, בית נקופא, קריית ענבים, מעלה החמישה, נטף, עמינדב, עין ראפה.

בצפון לא יתקיימו לימודים בישובים הבאים: מועצה אזורית משגב, מועצה אזורית גולן, צפת.

ממועצת גוש עציון נמסר כי הישובים בהם לא ייפתחו מוסדות החינוך: גבעה הצהובה, אלון שבות, אבי הנחל, אלעזר, בת עין, גבעות, כפר עציון, כרמי צור, מגדל עוז, מעלה עמוס, מיצד, נווה דניאל, פני קדם, ראש צורים, שדה בועז. בישוב קדר יתקיימו לימודים כרגיל.

הלימודים בישובים כפר אלדד, מעלה רחבעם, נוקדים, שדה בר, תקוע והר גילה, תלויים בהחלטה של עיריית ירושלים:  במידה ויתקיימו לימודים בירושלים, הלימודים בישובים אלו יחלו בשעה 10:00. אם לא יתקיימו לימודים בירושלים- לא יתקיימו לימודים גם בישובים אלו.

עוד נמסר כי לא יתקיימו לימודים והסעות לילדי החינוך המיוחד בכל ישובי המועצה.

כבישים חסומים, ירושלים נצורה

מוקדם יותר נקבע מותו של הרוג ראשון בעקבות הסערה, כאשר נער בן 13, תושב העיר החרדית בית עלית, כתוצאה מתאונת דרכים סמוך לצור הדסה. שני בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, לאחר שאוטובוס בלם, החליק ופגע בבני  המשפחה.

עקב הצטברות השלג וחשש מהחלקה חסמה המשטרה לתנועה את כביש 1 בין מחלף לטרון לירושלים ואת כביש 443. כביש 443 נחסם לתנועה לכיוון ירושלים לזמן קצר, נפתח מחדש, ושוב נחסם מפסגת זאב ועד צומת שילת בגלל סכנת החלקה, בשל קרח על הכביש.  כלי רכב נתקעו בצומת עופר בכביש 443 בעקבות השלג.

במשטרה מבקשים מציבור הנהגים לא להגיע לאזור וממליצים להימנע מנסיעה לירושלים.

הפסקות חשמל: בשל מזג האוויר הסוער נרשמו היום הפסקות חשמל רבות ברחבי הארץ, והחל משעות אחר הצהריים כ-20,000 בתי אב נותקו מזרם החשמל. מחברת החשמל נמסר כי הזמן הממוצע לטיפול בתקלה עומד על כשלוש עד ארבע שעות, וכי עיקר התקלות נובעות ממשבי רוח עזים שגורמים לעצים ליפול על קווי מתח. נכון לשעה זו, עיקר התקלות הן בנתניה, הרצליה, רעננה וראשון לציון. גם במודיעין עלית היה ניתוק חשמל זמן רב.

צריכת חשמל: בחברת החשמל מעריכים כי בשעות הערב יישבר שיא בביקוש לחשמל בכל הזמנים. לטענתם, הביקוש צפוי להגיע לכ-12,200 מגה-וואט. זאת, לעומת השיא שנשבר בסופה אשתקד – 11,640 מגה-וואט.

חסימת כבישים: בשעות הערב החל לרדת גל שני של שלג בירושלים. לאור התחזית כי השלג צפוי להיערם, הוחלט על ידי משטרת ירושלים לסגור לתנועת כלי רכב מספר צירים בבירה. הצירים שייסגרו: שמואל תמיר (הר חומה) לשני הכיוונים; כביש בגין לכל אורכו לשני הכיוונים; קטע הכביש מצומת אורה ועד ביה״ח הדסה עין כרם לשני הכיוונים; כביש 9 מצומת הגבעה הצרפתית כולל מנהרת הארזים לשני הכיוונים; דב יוסף לשני הכיוונים; כביש 45 צפון מצומת עופר ועד בגין סגור לשני הכיוונים; כביש 20 מבית חנינה לכיוון מחלף בן ציון; שדרות עוזי נרקיס מצומת פסגת זאב לכיוון הגבעה הצרפתית.

שוטרי התנועה של מחוז ירושלים פרוסים לאורך הצירים ומכווינים את הנהגים לצירים חלופיים ובמשטרה מבקשים מהתושבים להימנע מנסיעה בשלג עם כלי רכב פרטיים, במטרה לאפשר לכוחות המשטרה, לגורמי ההצלה ולצוותים העירוניים הנמצאים בשטח, לשמור על צירי התנועה המרכזיים פתוחים.

השוטרים מכוונים את התנועה בכניסה לירושלים:

תחבורה ציבורית: חברת ‘אגד’ הודיעה על הפסקת תנועת האוטובוסים לבירה.

פינוי יולדת בשלג: המסר שהגיע משכונת מקור ברוך בירושלים למוקד מטה השלג בבית יד שרה היה בהול ולא הותיר מקום לספק: יש צורך בהסעה מהירה של יולדת לבית החולים, שאם לא כן יהפוך נהג הרכב שצויד בשרשראות למעבר בשלג והמתנדבת שעימו – לצוות מיילדים.

“נסענו אליהם במהירות המותרת ברחובות שהגשם בהם הלך וקפא ואחר כך מיד במסלול הקצר ביותר לבית החולים.  התברר מיד כי האב נרגש ומתוח במהלך הנסיעה הרבה יותר מרעייתו שזאת עבורה לידה שנייה”, סיפרה המתנדבת מלכה בחיוך. “דווקא היא, אחוזת צירים, היתה שלווה ורגועה”.

סוף טוב: גם הבעל נרגע ככל שהרכב הלך וקרב אל פתח בית החולים. אחרי שקיבל את הידיעה כי הרעייה ילדה בת שנייה למשפחה במזל טוב, אמר האב: “אם לא היתה יד שרה, הלידה הזאת היתה בבית“. 

נתב”ג:  ברק פגע במגדל הפיקוח, ופגע בכמה מערכות. בשל כך יתכנו שיבושים בזמני ההמראות והנחיתות.

חולון: גג קרס ופגע במספר רכבים, כוחות ההצלה העניקו טיפול רפואי לשלושה פצועים קל ופינו 2 לבית החולים וולפסון.

שומרון: אדם נפצע קל בתאונת דרכים  בין שני כלי רכב בצומת מגדלים לתפוח שבשומרון. צוות מד”א טיפל בפצוע.

צפת: הצטברו יותר מעשרה ס”מ שלג בשעתיים. גם באזור יהודה ושומרון – ביישובים אריאל, עלי, קריית ארבע ובגוש עציון, יורד שלג.

מודיעין: עדשת המצלמה הצליחה ללכוד את רגע פגיעת הברק. צפו:

נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיע הגיע לבקר את אנשי מג”ב בכניסה לבירה . צפו:

מפכ”ל המשטרה רנ”צ יוחנן דנינו הגיע למוקד אגף התנועה כחלק מההיערכות למזג האוויר הסוער ברחבי הארץ.

המפכ”ל ביקש מהאזרחים שלא להסתכן ולהישמע להוראות השוטרים. “ביממה האחרונה ביקשנו שלא להגיע היום לירושלים ולהימנע מנסיעה לעיר”.

לדברי המפכ”ל, משטרת ישראל ערוכה ומוכנה לסערה. “במהלך הימים האחרונים התכוננו למזג האוויר הסוער יחד עם כל הרשויות והגורמים הרלוונטיים, כשלנגד עינינו עמדה הסערה של השנה שעברה והאירועים שבאו בעקבותיה. המטרה שלנו היא לעשות כל מה שצריך כדי שהשלג יהפוך לחוויה חיובית עבור האזרחים.

“אמנם לפי תחזיות מזג האוויר הסערה לא צריכה להיות בהיקף ובעוצמות של שנה שעברה, אבל אנחנו לא לוקחים סיכון ונערכים לגרוע מכל”.

ברמת הגולן ובהרי הגליל נערם השלג כבר בשעות הבוקר. צירים רבים נחסמו, ונרשמה שורת מפגעים ראשונה. עשרות מוסדות חינוך בצפון ובמרכז הארץ לא נפתחו. כל הכניסות לצפת נחסמו לתנועה בשל השלג שהחל לרדת. משטרת התנועה מדווחת ומונה את הצירים החסומים: צומת נוף כנרת, ביריה, עין זיתים, סאסא, עין אל אסד, אליפלט, חצור, מירון ודישון.

לבד מהצירים הללו נסגרו לתנועה באזור הצפון הכבישים הבאים: כביש 98 מרמת מגשימים לכיוון צפון, כביש 87 מצומת קשת יהונתן לכיוון צפון, כביש 91 מצומת עין זיוון לכיוון צפון, כביש 978 מצומת ווסט לכיוון צפון, כביש 99 ממפל סער לכיוון צפון, הכביש העולה לכיוון בית ג’אן.

 מאז שעות הלילה התקבלו בתחנות מרחב השרון עשרות דיווחים בנוגע למפגעי מזג האוויר. אמש גרמו הרוחות העזות לתקלות ברשת החשמל בעכו, בחיפה, בנתניה, ברעננה ובפתח-תקווה. בקריית-חיים, בנהריה ובראשון-לציון נעקרו ממקומם עצים ועמודי-תאורה וחסמו כבישים.

ביציאה מחניון לב המפרץ קרס עמוד חשמל ועצים נוספים קרסו על כבלי חשמל בכפר מונאש בעמק חפר. באזור בנימינה קרסו כמה עצים ופגעו בכבלי חשמל.

אספקת החשמל נותקה וצוותים פועלים לתקן את התקלה. בנתיבי איילון נערכים לאפשרות של סגירה נקודתית של נתיבים במקרה של הצפה. כל הטיסות המתוכננות לצאת מנתב”ג הועברו לטרמינל 3 ועל פי ההערכות לא צפויים עיכובים בהמראות ובנחיתות.

בירושלים צפוי השלג להתחיל להיערם בשעות אחר הצהריים ולתוך הלילה וביום חמישי בשעות הבוקר הוא ייפסק בהדרגה. ביום שישי יגיע גל קור נוסף שצפוי להביא עמו שלג, בעיקר בהרי המרכז ובירושלים. הקור העז יימשך גם ביום שבת ובמהלך היום ייתכן שלג קל באזור הצפון.

המשטרה פתחה מרכז מידע ארצי למענה לפניות אזרחים בנושא הסערה הצפויה, תנועה בצירים וכד׳. מספר הטלפון של מרכז המידע הוא 1-700-705-100. הטמפרטורות המרביות היום בצהריים: בקצרין 5 מעלות, בצפת מעלה אחת, בחיפה 7 מעלות, בירושלים 4 מעלות, בתל אביב ובבאר שבע 10 מעלות ובאילת 16 מעלות היום בצהריים. בהמשך היום ולקראת שעות הערב צפויה הסערה להגיע לשיאה.

צילומים: פלאש 90

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות